Roskilde domkirke til web cropped

Nærværende lektiehjælp i Roskilde

der giver faglig selvtillid og skoleglæde
med skræddersyede undervisningsmetoder
af mentorer, der brænder for at gøre en forskel

Lektiehjælp i Roskilde


En faglig rollemodel til dit barn i Roskilde og omegn

Savner dit barn en hjælpende hånd med skolearbejdet? Har dit barn svært ved at finde motivation til at gå i skole? 

Ingen faglig udfordring er for stor eller for lille til, at vores mentorer kan hjælpe og inspirere. Og målet er altid det samme uanset udgangspunktet: Faglig selvtillid. Det giver glæde ved læring, der kan forme og drive dit barn resten af livet.

Vores mentorteam består af en række dedikerede studerende, der er klar til at hjælpe jer. Alle vores mentorer er i færd med en uddannelse, de fleste på RUC. Vi har også håndplukket de allerdygtigste gymnasieelever fra gymnasierne i Roskilde, så vi har en bred palet af mentorprofiler med forskellige kompetencer og interesseområder.

Personlig rådgivning og opfølgning


En fagvejleder fortæller om forløb i Roskilde

Jeres første henvendelse til MentorDanmark modtages af en af vores fagvejledere. Ligesom mentorerne er vores fagvejledere meget optagede af børn og unges læring og trivsel i skolen, og flere af fagvejlederne har tidligere været mentorer hos MentorDanmark.

Vores fagvejleder, Kasper, kommer selv fra Roskilde og har fungeret som mentor i Roskilde siden august 2017. Kasper har hjulpet en lang række børn og unge i Roskilde og omegn og fortæller her, hvordan han selv har brugt Roskildes mange muligheder for kreativ og lærerig undervisning.

Tabeltræning med boldspil i Byparken
I Roskilde er der mange spændendesteder, man kan tilrettelægge sin undervisning efter. Jeg har haft mentees, der havde brug for et boost i matematik. Så gik vi ud i byen og fandt bygninger og ting, vi kunne måle på. Vi gik til Domkirken og talte om, hvordan man kunne måle højden af kirkens spir. Vi spillede bold i Byparken og løste regnestykker – den ene siger ”3 gange 4”, sparker bolden, den anden stopper bolden og siger ”12”, osv. Vi gik til havnen og målte og undersøgte vikingeskibene med formler og matematiske principper; og vi spiste en is ved Havnekiosken, når vi var i mål med de mange regnestykker.

En snak om Matador ved Lise Nørgaard-statuen
En anden mentee var meget usikker i historie. Der er mange gamle og interessante bygninger i Roskilde, så vi gik en tur og talte om forskellige byggestile, og vi talte om konger, der er begravet i Domkirken Og så så vi et afsnit fra Matador og satte os på bænken ved siden af Lise Nørgaard-statuen i gågaden. Vi talte om den historiske udvikling siden krigen, om samfundsgrupper, erhverv og meget mere. 

Vi terper verber med hinkeruder
Andre af mine mentees har haft problemer med de sproglige fag, isærgrammatik. Her har jeg også forsøgt at tilrettelægge et kreativt forløb, hvor vi har rykket undervisningen udenfor. Vi har fx gået en tur i Folkeparken og bøjet verber, og jeg har brugt boldspil,ligesom i matematik. Og når vi har haft brug for en pause fra at terpe verber, har vi konkurreret om, hvem der hurtigst kunne rullened ad bakken ved Amfiteatret. Der er også mange muligheder i udkanten og omegnen af Roskilde. Jeg har fx haft et forløb med en mentee i Trekroner. Han boede i et meget fredeligt villakvarter, så vi tegnede og skrev med gadekridt på vejen. Vi skrev ligninger og tegnede hinkeruder og brugte dem til at hinke tabeller og hinke verber.

Topstuderende mentorer, der elsker at lære fra sig


Mentorer med fingeren på pulsen

Vi er overbeviste om, at en inspirerende rollemodel kan have helt særlig betydning for børn og unge. Derfor er det heller ikke tilfældigt, at vores en-til-en-undervisning er ung-til-ung-undervisning.

Alle vores mentorer er mellem 17 og 30 år, og de har selv deres dagligegang på skolebænken – på en ungdoms-, lærer- eller universitetsuddannelse. Vi ved, at børn og unge bliver motiverede af at spejle sig i andre unge mennesker. Vores mentorer kan både sætte sig ind i, hvordan det er at gå i folkeskole og gymnasie. De kender den præstationskultur, der hersker i mange klasselokaler landetover, og som gør det endnu sværere for børn og unge at bliveselvsikre i skolearbejdet.

Dertil kommer mentorernes store indblik i skolefag, pensum og opgaveskrivning. De har emner, teorier og formater i frisk erindring – fra brøkregning til SRP-skrivning.

Vi har altid tårnhøje ambitioner for den lektiehjælp, vi yder. Derfor er kravene til en mentor på 17 år og en mentor på 30 år helt identiske. Alle skal fremvise topkarakterer i de fag, de underviser i, og alle bliver testet i deres evne til at lære fra sig. Kun de kandidater, der har de rette faglige og pædagogiske kompetencer, når hele rekrutteringsprocessen igennem og får en plads på vores mentorteam. På den måde sikrer vi, at vores lektiehjælp altid er af højeste kvalitet.

Skræddersyet lektiehjælp fremmer dit barns faglige selvtillid


Vi målretter altid undervisningen til det enkelte barn

Med visionen om at give børn og unge faglig selvtillid har vi udviklet et koncept, vi kalder ’skræddersyet lektiehjælp’. 

Alle lærer forskelligt, og med den en-til-en-undervisning, vi yder, har vi enestående muligheder for at tilpasse og målrette undervisningen til hvert barn. 

Vi tager afsæt i de faglige udfordringer, der komplicerer dit barns skolegang, ligesom vi tager højde for dit barns foretrukne måde at lære på.

Nogle børn foretrækker at bruge deres øjne eller ører, når de skal lære, andre foretrækker at formgive eller bevæge sig i læringsprocessen. Nogle børn vil helst sidde ved et skrivebord, andre lærer mest ved at gå ture og løse ligninger imens. Vores mentorer har indgående kendskab til de forskellige læringsstile og tilrettelægger et forløb, der passer til netop dit barns behov.

Det er langt fra alle børn, der trives med klassisk, stillesiddende tavleundervisning. MentorDanmark er sat i verden for at give børn og unge troen på, at alle kan lære. Læring er et spørgsmål om at kende sin foretrukne måde at lære. Vores mentorer kan hjælpe dit barn med at forstå sin egen læringsstil. Det er et afgørende skridt på vejen til større faglig selvtillid.