Ofte stillede spørgsmål
Find svar på de spørgsmål, forældre ofte stiller osHvad er en mentor hos MentorDanmark?
Vores mentorer er unge topstuderende, som både har et højt fagligt niveau, pædagogiske evner og lyst til at lære fra sig. Mentorerne er over 17 år og går typisk på universitet, gymnasiet eller har sabbatår. Inden tilknytning tester vi mentorerne både fagligt og pædagogisk. En ting er nemlig at være god til et fag, men det er også vigtigt, at de kan formidle det videre. Mentorerne gennemgår vores obligatoriske mentoruddannelse, som giver viden og redskaber inden for læringsstile, pædagogik samt formidling. Efterfølgende kan mentorerne forme deres egen efteruddannelse, så den matcher deres profil, med viden inden for blandt andet ADHD, grafisk facilitering og ordblindhed. Mentorerne bliver dermed klædt godt på af vores eksperter, så de kan skræddersy undervisningen til den enkelte elevs behov og læringsstil.
Hvad er læringsstile, og hvorfor er de brugbare?
En læringsstil er måden, hvorpå et menneske bedst optager ny læring. Man taler typisk om fire forskellige læringsstile: At se, høre, røre eller gøre. Vi har alle en læringsstil, vi foretrækker, men de fleste mennesker har samtidig træk fra en eller flere af de andre læringsstile.
For eksempel:
– Se-elever er gode til at forstå og huske ting, de har læst i en bog –
særligt hvis den har illustrationer. Til gengæld bryder de sig ikke om
lange, mundtlige forklaringer.
– Høre-elever foretrækker mundtlig
information og lydbøger, når de skal lære nyt stof. De er gode til at
fortælle, diskutere og fremlægge.
– Røre-elever koncentrerer sig bedst,
når de bruger sine hænder, så man ser dem ofte tegne, mens de lytter.
De keder sig, hvis læreren taler for meget, men kan godt lide at arbejde
ved en computer eller med konkrete materialer.
– Gøre-elever kan lide
at eksperimentere og bruge flere af sine sanser. De er gode til at bygge
og modellere, og deres indlæring er bedst, når den kobles til fysisk
aktivitet, for eksempel et rollespil.
Hos MentorDanmark har vi inddraget læringsstile i vores pædagogiske grundlag for at kunne hjælpe hver enkelt elev med at lære på den måde, der fungerer bedst. Ved 'opstartsmødet', som er første møde med mentor, vil mentor sammen med eleven tage en læringsstilstest på vores platform MentorPortalen. Mentoren vil herefter skræddersy undervisningen, så den passer til elevens læringsstil. Forskning viser, at den bedste indlæring af nyt stof opnås, hvis eleven først undervises ud fra sin første foretrukne læringsstil og derefter får undervisningen gentaget ud fra sin anden foretrukne læringsstil.
Hvor foregår lektiehjælpen/privatundervisningen?
Undervisningen kan både foregå fysisk og online. Den fysiske undervisning kan både være derhjemme, men kan også være på eksempelvis et bibliotek, studiested eller lignende. Online undervisning foregår på platformen LessonSpace, som tilbyder adskillige redskaber til at understøtte undervisningen, og mentorerne er meget opmærksomme på at skabe det samme trygge miljø online. Online undervisning giver mulighed for en stor fleksibilitet i planlægningen og kræver ingen transport for hverken mentor eller elev.
Hvor langt er et mentorforløb?
Længden af et forløb afhænger af den pakke man opsætter. Vi anbefaler altid fast ugentlig undervisning à 2 timers varighed.
Vores pakker indeholder hhv. 24, 48 eller 72 timer og heraf er nogle af timerne afsat til forberedelse til mentor.
Skal man betale hele beløbet på én gang?
Ikke nødvendigvis. Skulle du ønske at dele betalingen op i mindre bidder, tilbyder vi en rentefri afdragsordning. Antallet af afdrag afhænger af forløbet og hver afdrag vil indeholde et administrationsgebyr på 39 kr. pr. afdrag.
Hvad får man for pengene?
Prisen inkluderer en tilknyttet mentor, som yder lektiehjælp og undervisning i familiens hjem, samt mentorens transporttid fra sit hjem til familiens, dog kun op til 30 minutter med offentlig transport. For et mindre transporttillæg kan transporttiden udvides.
Desuden er inkluderet en læringsstilstest og adgang til vores platform MentorPortalen, hvor I kan følge med i forløbet. Mentor udfylder en undervisningsrapport efter hver undervisningsgang og beskriver løbende elevens fremgang. Derudover giver et forløb hos MentorDanmark adgang til al undervisningsmateriale fra Gyldendal og Systime. På forløbet følger Fagvejledningen løbende med fra sidelinjen, og mentor kan altid få sparring undervejs. Fagvejledningen vil ligeledes følge op hos familien og sikre, at forløbet går som det skal. Man kan få en ny mentor uden beregning, hvis man mod forventning ikke er tilfreds med sin nuværende.
Hvilket materiale bruges i undervisningen?
Vores mentorer tager udgangspunkt i de lektier og det materiale, eleven arbejder med i skolen. Derudover har vores mentorer adgang til undervisningsmateriale fra Gyldendal Uddannelse, hvor de kan finde nyt og relevant undervisningsmateriale, som sikrer indholdsbaseret lektiehjælp.
Hvordan kommer man i gang?
Først og fremmest taler man med en af vores fagvejledere, så vi kan få en forståelse for behovet. Det gælder både faglige og personlige udfordringer, eleven måtte have med et eller flere fag. Fagvejlederen spørger også til hvilke særlige behov, vi skal være opmærksomme på, og til elevens interesser. Samtalen og behovsafklaringen er de oplysninger, fagvejlederen arbejder ud fra, når der skal tilknyttes den mentor, der passer allerbedst. Når der er fundet et godt match, vil den pågældende mentor ringe familien op for at aftale et tidspunkt for 'opstartsmødet', som er første møde med mentor.
Hvad er et 'opstartsmøde'?
Første møde mellem familien og mentoren foregår til det, vi kalder 'opstartsmødet'. Det varer som udgangspunkt to timer, og mødet handler om at lære hinanden godt at kende, forventningsafstemme samt få fastsat nogle gode rammer for undervisningsforløbet fra start. Til opstartsmødet vil mentoren også hjælpe eleven med at få taget en læringsstilstest, så mentoren kan tilrettelægge forløbet ud fra den måde, eleven lærer bedst. Derefter kan den skræddersyede lektiehjælp begynde.
Hvad betyder tilfredshedsgaranti?
MentorDanmark yder tilfredshedsgaranti. Det betyder, at man kan få en ny mentor uden beregning, hvis man ikke er tilfreds med den nuværende. Vores fagvejledere er altid til rådighed, hvis man er i tvivl eller har spørgsmål til sit mentorforløb.