Vores pædagogiske grundlag
Forskning om indlæring viser, at alle lærer forskelligt! Derfor tester vi elevens læringsstil inden forløbets start og forsøger at inddrage den i undervisningen bedst muligt. Vi bruger mange forskellige pædagogiske tilgange, som er formidlet af forskere og eksperter inden for områder som pædagogik, ordblindhed, ADHD og mere.
Vi tager bl.a. afsæt i den skandinaviske læringsstilsmodel, som er en pædagogisk tilgang, der bruges til at variere undervisningen efter den enkeltes behov. Dét kalder vi skræddersyet lektiehjælp.
Vores tilgang til læring
Hos MentorDanmark mener vi, at det skal være sjovt at gå i skole. Det skal være sjovt at gå i skole, og alle børn har ret til en god skolegang.
Tydelighed er et nøgleord i vores metode:
- Tydelige mål og en meget klar struktur – både for hele forløbet og de enkelte undervisningsgange.
- Tydelig kommunikation – både verbalt og nonverbalt.
- Tydelig læringsledelse fra mentorens side, så undervisningstiden udnyttes effektivt.
Ekspertudviklet lektiehjælp
- der sikrer høj kvalitet og faglighed hos vores mentorerAnna Furbo Rewitz
Ekspert i ADHD
Svend Erik Schmidt
Ekspert i pædagogik og læringsstile
Marie Rohrsted
Ekspert i grafisk facilitering
Hans Henrik Knoop
Ekspert i positiv psykologi og motivation
Vi bruger læringsstile til at variere undervisningen
Svend Erik Schmidt er ekspert i læringsstile og tilbyder vores mentorer undervisning som et led i vores interne uddannelse. Mentorerne tilbydes desuden også en række mikrokurser inden for blandt andet læring, formidling og særlige udfordringer såsom ADHD og ordblindhed igennem MentorAkademiet. Vi bruger primært læringsstile som inspiration til variation i undervisningen, og netop variation er nøgleordet hos os - undervisning skal nemlig aldrig blive ensformig og kedelig.
De fire læringsstile
Den lille forskel, der skaber stor faglig fremgangDet visuelt orienterede barn lærer bedst ved at få nyt stof illustreret og vist
Det auditivt orienterede barn lærer bedst ved at få nyt stof forklaret mundtligt
Det taktilt orienterede barn lærer bedst ved at bruge sine hænder og røre ved materialet
Det kinæstetisk orienterede barn lærer bedst ved at bevæge sig og foretrækker at bruge alle sanserne
Vores screeningsproces af mentorer
Omfattende screeningsproces og kvalitetssikret certificeringMentorAkademiet
- forskningsbaseret videreudvikling
Alle vores mentorer uddannes løbende i vores undervisningsunivers - MentorAkademiet. MentorAkademiet motiverer og inspirerer mentorerne samt styrker deres pædagogiske og faglige evner ved løbende læring.
De kan bruge MentorAkademiet til at opnå nye kompetencer, så de kan variere deres undervisning og skabe et spændende undervisningsforløb med deres mentees.
De får redskaber og relevant viden om undervisning, læring, faglige vanskeligheder og formidling fra nogle af landets førende eksperter inden for undervisning og læring.