Grundet COVID-19 anbefaler vi online lektiehjælp. Læs mere her

Lektiehjælp i matematik


Vi skræddersyr et matematik-forløb ud fra jeres behov

Division, brøkregning og differentialligninger er blot nogle af matematikfagets vanskelige discipliner. Har dit barn udfordringer i matematik? Så har vi en mentor klar, der kan give lektiehjælp i matematik.

Matematik er det allermest efterspurgte fag hos MentorDanmark, og derfor har vi samlet et stort netværk af dygtige mentorer, der kan undervise i matematik på alle niveauer og i alle emner. Vores mentorer har selv fået topkarakterer i matematik og kan med spændende og skræddersyet undervisning hjælpe dit barn med matematikudfordringerne – hvad enten det er brøkregning, division eller andre af matematikkens svære discipliner, der volder problemer.

Vores mentorer kan eksempelvis hjælpe med:

  • Division og brøkregning
  • Differentialligninger
  • Trigonometri

Kontakt os
Ring til os på tlf. 61 61 77 77 – vores fagvejledere sidder klar til at hjælpe og afdække jeres behov, så vi kan finde den helt rette mentor, der kan hjælpe dit barn med matematik.

Andres erfaringer


98,6% familier vil anbefale os til andre

Danniel Nor får lektiehjælp af Signe

Indskolingen

Jeg synes, det er meget sjovere at gå i skole, end det var før.

- Danniel Nor, 2. klasse

lektiehjælp mellemtrinnet

Mellemtrinnet
Jeg er blevet bedre i skolen, efter Marie-Louise er kommet.

- Olivia, 5. klasse

lektiehjælp udskolingen

Udskolingen
Når min mor har hjulpet mig, har jeg følt mig lidt dum.

- Maja, 8. klasse

lektiehjælp gymnasiet

Gymnasiet
Jeg kan forklare meget af det, som vores lærer spørger os om.

- Jeppe, 1. g

Frederik lærte matematik på en ny måde


Skumfiduser og Mariekiks gør Frederik bedre til matematik

Frederik havde svært ved de basale ting i matematik, og det gjorde, at han simpelthen havde mistet lysten til at gå i skole. Derfor var skole bare noget, der skulle overstås. Da han gik i 5. klasse, begyndte han at få lektiehjælp i matematik. Frederik blev matchet med en af vores mange dygtige mentorer, Lea, som skræddersyede et lektiehjælpsforløb i matematik til Frederik.

Lea fandt på kreative måder, hvorpå Frederik kunne lære matematik på en sjov og inddragende måde. Eksempelvis har de brugt skumfiduser og Mariekiks til at lære at udregne matematikstykker. Ligesom Lea, lærer alle vores mentorer nemlig at tilpasse undervisningen til de fire forskellige læringsstile: den kinæstetiskeden visuelle, den auditive og den taktile læringsstil.

Du kan læse mere om de forskellige læringsstile her, hvor Svend Erik Schmidt, som er ekspert i læringsstile, fortæller mere om dem.  Gennemen sjov og inddragende lektiehjælp i matematik har Frederik genfundet glæden ved at lære, og han har oplevet en stor udvikling i matematikfaget. 

Det har været en stor hjælp for ham, at undervisningen har været fuldt koncentreret om ham, frem for på flere andre elever i klassen ad gangen. 

Frederik laver matematik med Lea

Frederiks matematiklærer stoppede mig på gangen og sagde: ’Frederik er begyndt at deltage i undervisningen i timerne!’, og det gjorde mig bare sindssyg stolt, fordi man kunne se, at der var sket en stor udvikling med Frederik.

-Lea, mentor

En-til-en-undervisningen er en ting, vi er stolte af hos MentorDanmark, for det er vores erfaring, at mentoren kan skræddersy lektielæsningen og målrette undervisningen efter mentees' interesser, behov og foretrukne læringsstil.

Samtidig opbygger mange af vores mentorer og mentees en rigtig god relation, hvor mentoren ikke kun agerer faglig lektiehjælper, men også kommer til at fungere som en rollemodel. 

Den lave aldersforskel mellem vores mentorer og mentees skaber lektiehjælp i øjenhøjde, og det skaber et trygt rum, hvor barnet kan få lov til at lære – uden at skulle bekymre sig om at lave fejl eller spørge om det samme igen og igen.

Nynne fik lektiehjælp i matematik


Hjælp i matematik sikrede Nynnes fremtid

Nynne havde altid drømt om at komme ind på SOSU-uddannelsen. Hun er nemlig vokset op i en familie med mange, der er uddannet inden for SOSU, og hun havde bare altid vidst, at det var lige det, hun ville. Men da Nynne ikke bestod matematikprøven, så drømmen pludselig ud til at være noget uden for rækkevidde – og det påvirkede hele familien, fortæller Nynnes far: 

"Det betød alt. Nynnes mor arbejder i sygehusfaget, og Nynne har altid gerne ville det også. Da hun ikke bestod optagelsesprøven, lå hun i sengen i tre dage, og hun var fuldstændig knust. Det var hendes mor og jeg også. For vi vidste bare, at det var det her, hun skulle, og det her hun altid har villet."

Nynne fik lektiehjælp i matematik

Derfor valgte familien at få hjælp udefra, og hurtigt blev Nynne matchet med en mentor, der skulle hjælpe hende i matematik, så hun forhåbentlig kunne bestå optagelsesprøven i 2. forsøg. Nynnes mentor, Marie, fortæller:

"Vi havde et meget specifikt mål – nemlig at Nynne skulle bestå optagelsesprøven. Derfor var undervisningen meget resultatorienteret. Det handlede om at give Nynne en grundviden inden for matematik og øve det en masse, så hun forstod det i stedet for bare at sætte tallene ind.”

Nynne og Marie havde kun 30 dage inden næste optagelsesprøve. Derfor skulle der ske store fremskridt på meget kort tid. Da Nynne skulle op til 2. optagelsesprøve efter de 30 dage kunne det mærkes på hele familien, og det var ikke kun Nynne, der var nervøs. Nynnes far fortæller:

"Jeg tror hverken, jeg spiste eller noget i flere dage. Vi var simpelthen så bange for, at det ikke ville lykkes. At se Nynnes drøm blive ødelagt, fordi hun ikke var så god til matematik. Det var helt forfærdeligt."

Vil du høre, hvordan det endte med Nynne, så læs hele historien her.