Hvad er den kinæstetiske læring?
Et barn med en kinæstetisk læringsstil lærer mest effektivt gennem kropslige bevægelser og fysiske aktiviteter. Det betyder også, at barnet får rigtig meget af at øve sig på det, der skal læres. At øve sig i læringsprocessen kan f.eks. betyde at gøre tingene selv, såsom at bruge sine hænder eller hele sin krop i læringsprocessen. Børn med denne læringsstil vil foretrække praktiske aktiviteter og metoder i deres indlæring frem for teoretiske metoder.
Hvordan finder jeg ud af, om mit barn har en kinæstetisk læringsstil?
Du kan finde ud af, om dit barn har en kinæstetisk læringsstil ved at undersøge, hvordan barnet bedst kan lide at lære. For eksempel vil langt de fleste børn med en kinæstetisk læringsstil foretrække praktisk læring, hvor eleven får lov til at øve sig, afprøve og udforske stoffet på egen hånd. Desuden kan mange elever med en kinæstetisk læringsstil have behov for at inddrage fysisk aktivitet i undervisningen, så undervisningen ikke bare bliver stillesiddende.
Vidste du, at vi tilpasser vores lektiehjælp efter dit barns læringsstil? Læs mere om, hvordan vi tager udgangspunkt i læringsstile i vores lektiehjælp med hjælp fra Svend Erik Schmidt, der er ekspert i pædagogik og læringsstile her.
Eksempler på læringsmetoder til børn med kinæstetisk læringsstil
Praktiske aktiviteter
Et eksempel på en læringsmetode, der kan være effektiv for børn med en kinæstetisk læringsstil, er at udføre praktiske aktiviteter. En praktisk aktivitet giver barnet mulighed for at bruge sine hænder og sin krop, mens det lærer. Det kan igen bidrage til mere effektiv læring ved at tilfredsstille elevens behov for fysisk aktivitet under læringsprocessen. Et eksempel på en praktisk aktivitet kan være et eksperiment. Et eksperiment i naturfag kan f.eks. give barnet mulighed for at lære ud fra sin egen udforskning, og da barnet selv har udført eksperimentet, får han/hun et godt udbytte af det.
Stationsstafet
Et andet godt forslag til at effektivisere læringen for et barn med en kinæstetisk læringsstil er at implementere det, der kaldes stationsstafet. Stationsstafet, eller opgavestafet, er en læringsmetode, der indebærer, at barnet bevæger sig fra station til station. Ved hver station er der en ny faglig udfordring, som barnet skal løse, før det kan gå videre til næste station. For yderligere at fremme den kinæstetiske læring kan de faglige udfordringer ved hver station involvere en ny fysisk aktivitet igen. Det kan f.eks. være at hoppe, danse eller lave en bevægelse for at få et rigtigt eller forkert svar på den faglige udfordring.
Læringsspil
At lave sine egne læringsspil kan også være en god måde at gøre undervisningen sjov og lærerig for et barn med en kinæstetisk læringsstil. Det gode ved læringsspil er, at du kan lave dem præcis, som du vil have dem, så du kan skræddersy dem til det enkelte barns behov. Hvis du har et barn, der har brug for meget fysisk aktivitet for at holde koncentrationen oppe, kan du f.eks. lave et læringsspil, der går ud på at lave en quiz med flere svarmuligheder, hvor hver af svarmulighederne er et lille felt på gulvet. Når du stiller spørgsmålet, skal barnet hoppe hen til det felt, der repræsenterer den svarmulighed, som barnet mener er korrekt. Bonussen for at svare rigtigt kan f.eks. være et point, og når barnet har samlet et vist antal point, er spillet slut.
Brug af fysiske genstande
En anden måde at inddrage praktiske opgaver i barnets læring på er at bruge fysiske genstande i læringsprocessen. Du kan f.eks. bruge perler, viskelæder, blyanter, terninger eller brikker, hvis du har adgang til dem i din undervisning. At bruge fysiske genstande gør det nemt for eleven at visualisere, hvordan et matematisk problem ser ud i praksis, og læringen bliver mere effektiv, når barnet selv kan se og røre ved de fysiske genstande. Et eksempel kan være gennemgang af division i matematik. Du og barnet kan samle et bestemt antal brikker og dele dem mellem jer to. Når barnet får lov til at dele brikkerne mellem jer, hjælper det med at opbygge en forståelse af, hvad division egentlig betyder.
Udforskning og feltarbejde
Et sidste forslag til læringsmetoder for børn med en kinæstetisk læringsstil er at tage barnet med på en udforskningstur. Aktiv fysisk deltagelse i en udforskning eller et feltarbejde kan være lærerigt for et barn med en kinæstetisk læringsstil, fordi barnet får mulighed for at udforske og deltage i praksis. Et eksempel kunne være at tage barnet med på et museum, i en naturpark eller andre læringsarenaer uden for klasseværelset.
Vil du vide mere om de forskellige læringsstile? Læs mere om de auditive, visuelle og taktile læringsstile her.