Succes er ikke medfødt
Når vi roser børn for deres egenskaber – at være kloge, dygtige eller naturtalenter – siger vi underliggende, at deres succes kommer fra en medfødt evne, de har. Dermed præger vi dem til at tro, at de ikke selv kan påvirke deres evner. Der er nogle ting, de er gode til, og der er andre, de aldrig vil lære. Et barn, der har fået denne type ros, vil føle sig utilstrækkelig, bebrejde sig selv og have større tilbøjelighed til at give op, når noget er svært – for det nytter jo alligevel ikke at forsøge, når man nu er født dårlig til matematik.
Forbedring frem for bedst
Ros, der fokuserer på barnets handlinger, fortæller derimod barnet, at succes og fiasko afhænger af opførsel og indstilling. Dermed kan du give dit barn en tro på, at det selv kan skabe succes og mod på at forsøge. Med handlingsfokuseret ros kan du også fortælle dit barn, at det er vigtigere at forbedre sig end at være bedst. Denne form for ros kan lette en del af presset fra barnet, fordi det bliver acceptabelt ikke at ramme det rigtige svar i første omgang. Dermed kan handlingsfokuseret ros gøre barnet mindre anspændt i læringssituationen, og det bliver nemmere, og ikke mindst sjovere, for dit barn at lære nye ting.
Det tager tid
En ændret tilgang til ros kan selvfølgelig ikke gøre dit barns læring til en leg fra den ene dag til den anden. Ikke desto mindre vil måden, I taler om læring og præstationer, med tiden påvirke dit barns indstilling og tilgang til udfordringer.
Sådan kan du ændre din ros
Fokusér på at rose barnets handlinger frem for dets egenskaber, og fokusér på, at det vigtigste er at forbedre sig – ikke at være bedst.
Undgå at sige
”Dygtig dreng”, ”Klog pige”, ”Du er den bedste”, ”Du er sød”
Sig i stedet
”Godt set!”, ”Klogt forslag!”, ”Du har opnået rigtig gode resultater”, ”Det var sødt gjort”.
Ved at bruge ovenstående tips kan du rose dit barn på den rigtige måde, som styrker dit barns selvværd og motivation.
God fornøjelse!
Sådan roser du dit barn rigtigt?
Al ros er ikke god ros: Dine rosende ord kan påvirke dit barns opfattelse af sine egne evner anderledes, end du tror. Det betyder, at du kan styrke dit barns gåpåmod og forudsætninger for at lære ved at ændre måden, du roser dit barn. Har du tænkt over, hvordan du roser dit barn?