Forskellige børn lærer på forskellige måder. Nogle børn husker bedst, det de hører, mens andre bedst husker det, de ser. Så er der nogen, der har brug for at bevæge sig, mens andre igen har det allerbedst med at bruge fingrene, hvis læringen skal ske mest effektivt.
De børn, der lærer nemmest gennem hørelsen, siges at have en auditiv læringsstil. De kan lide at høre forklaringer, gerne med mange detaljer og om muligt en sjov historie til. Skolesystemet har længe været sådan opbygget, at børnene sidder på deres stole og lytter til læreren i mange timer hver dag. Det øger læringen hos børn med læringspræferencer mod det auditive, men hæmmer modsat læringen hos børn, der har brug for flere synsindtryk eller kropslig bevægelse eller simpelthen bare at have noget mellem fingrene.
Ifølge Svend Erik Schmidt, forfatter bag Læringsstile og Den karismatiske underviser samt ekspert i kommunikation og læring, har alle mennesker sædvanligvis én eller to læringspræferencer, hvilket flere år i skolesystemet ikke ændrer på. Derfor kan det være en stor fordel, hvis man finder sin egen eller sit barns læringsstil, så læringspotentialet kan udnyttes optimalt.
I dette indlæg gives gode tips og råd til at øge den auditive læring hos dit barn, f.eks. hvis barnet skal lære nyt grammatik eller løse en ny slags matematikopgaver. Har du eller dit barn en auditiv læringsstil, kan du nikke genkendende til følgende udsagn:
- Du har brug for at få nyt stof fortalt og forklaret grundigt.
- Du foretrækker at lytte til lydbøger eller få læst en opgave højt.
- Du vil meget gerne selv forklare og genfortælle det, du har lært.
- Du får meget ud af at debattere og diskutere nyt stof med andre.
- Du er typen, der let tager huskeregler, rim og remser til sig.
Når man har med et auditivt barn at gøre, kan man med fordel finde passende lydbøger til barnet, hvis ikke man selv er klar på at forklare nyt teori gentagne gange til barnet. Generelt er huskeregler, ordlege og rim en givende og brugbar måde at få barnet til at huske det lærte på.
Det er dog vigtigt for det auditive barn at få muligheden for selv at fortælle, når det har lært noget nyt. Her kan man passende stille uddybende spørgsmål, så barnet undrer sig og indgår i en lille diskussion. Hvis barnet f.eks. skal lære alfabetet på dansk, engelsk, tysk eller et fjerde sprog, kan man gå på jagt efter en god alfabetsang med en fangende rytme på internettet.
Man kan lave et vendespil helt fra bunden selv, sammen med sit barn og med så simple materialer som papir og tusser. Du kan også sætte nogle billeder sammen på computeren og derefter printe dem ud og klippe dem ud - og så har man sit helt eget vendespil! Her er det dog vigtigt, at du snakker med dit barn om billederne, imens der spilles - fx knytte lyde, ord, rim eller andet til billederne. På den måde hjælper du dit barn med at lære - og huske - de nye ord.
Her er nogle links inspiration til en masse forskellige hjemmelavede vendespil:
- Klistermærker og pap - lettere bliver det ikke
- Med forskellige temaer fx eller robotter
- Simpelt vendespil med selvvalgte billeder eller med familiebilleder
- Lavet af papcirkler, hjerter
- Lavet på træ med farver, træ med papir, træ med filt, træ med printede billeder
- Vendespil lavet materiale kombinationer: stofrester og papir og stof og filt
- Lavet med stempler
- Lavet af låg fra babymad, glas, store flasker, små flasker
- Lavet af pap fra morgenmadsprodukter
- Lavet af muslingeskaller
- Lavet som is-pinde
For et mere professionelt look kan du også uploade dine billeder og få dem lavet til et vendespil hos et firma, der printer digitale billeder som Pixum eller SmartFoto. En tredje mulighed er at bruge nogle af alle de mange ressourcer der findes på internettet som dette.
God fornøjelse! :-)