Stafet
En af de nemmeste måder at få bevægelse inkluderet, er ved at lave opgaven om til en stafet. For eksempel kan man i matematik hænge svarene på nogle regnestykker på en væg og selv stille sig i den anden ende af rummet. Barnet skal nu hente svaret på det regnestykke, man siger højt. Hvis barnet elsker og bliver motiveret af konkurrencer, så kan man også sætte tid på og love f.eks. en is, hvis barnet kan hente alle korrekte svar inden for f.eks. 5 min. “Godbidder” kan være rigtig motiverende og være med til at skabe en øget interesse for faget.
I dansk kan man hænge ord op på væggen, og så skal barnet hente det ord, du siger højt. Har du et ældre barn, kan man også hænge personkarakteristikker op på væggen og så skal barnet hente den personkarakteristik, som passer til den person, hvis navn man siger højt.
Man kan også gøre det med fagbegreber. Har barnet svært ved at huske, hvad fotosyntese betyder, så kan man hænge forskellige forklaringer op på væggen, hvor barnet så skal hente den rigtige forklaring til det pågældende fagbegreb. Man kan også gøre det omvendt, så man læser forklaringen højt, og så skal barnet hente det rigtige fagbegreb. Mulighederne er uendelige. En ulempe ved stafetter er, at barnet godt kan blive træt, så man kan ikke lave for mange stafetter i træk, med mindre barnet må gå og ikke behøver at løbe. Men giv det en chance, for det kan være en rigtig effektiv øvelse.
Gemmeleg/skattejagt
I stedet for at lave det til en stafet, kan man lave det til en gemmeleg. Gem fagbegreberne, ordene eller regnestykkerne i hele huset eller ude i haven, og så skal barnet finde det rigtige ord, fagbegreb eller regnestykke, ligesom i stafetten. Det minder meget om en stafet, men det er mere stille og roligt, og hvis barnet elsker at lege, så kan denne måde være mere effektiv og sjovere for barnet.
Hvis man har meget tid og overskud, så kan man lave det til en skattejagt. Man gemmer en skat, som kan være en pose slik, en legofigur eller en kupon til krammere. Skatten er igen “godbidden” for at klare opgaven, så det skal være noget, som barnet godt kan lide for at motivere barnet til at løse opgaven. Man laver nu et skattekort, hvor antallet af skridt kan være resultatet på et regnestykke, antallet af stavelser i et ord eller antallet af vokaler/konsonanter i et ord. Det kan også være antallet af bogstaver i det korrekte fagbegreb. Man skriver altså et regnestykke, et ord eller en forklaring på et fagbegreb på skattekortet, samt om man skal til højre, venstre eller ligeud. Dette tager lidt længere tid at forberede, men det kan være en rigtig sjov øvelse, som kan være med til at give motivationen tilbage.
Boldspil
Er dit barn mere til boldspil som fodbold eller håndbold, så kan man også lave øvelser, som involverer en bold. Hvis man har nogle hulahopringe, så kan men enten hænge dem op eller lægge dem på jorden. På hver hulahopring skal der så stå et ord, facit eller fagbegreb. Du siger nu et ord, regnestykke eller en forklaring på et fagbegreb, og så skal barnet kaste en bold i den rigtige hulahopring. Barnet kan også sparke bolden ind, hvis barnet er mere til fodbold. Det er egentlig helt ligegyldigt, det handler om, hvad barnet bedst kan lide.
Man kan også hænge et facit i hvert hjørne af et mål, og så skal barnet kaste/sparke bolden i det hjørne med det rigtige facit.
Har dit barn svært ved at stave, så kan man kaste en bold frem og tilbage, mens man staver til et ord. Så hvis I skal stave til “hvem”, så kan du for eksempel starte med at sige "H", så siger barnet "V", du siger "E", og barnet siger "M", og imens kaster I en bold frem og tilbage i takt med, at I staver til ordet. Er det et svært ord, så kan i bytte rækkefølge et par gange. Så I begge starter ordet 2 eller 3 gange. På den måde sætter man fokus på alle bogstaverne og deres rækkefølge i ordet. Man kan også lave denne øvelse med stavelser.
Hinkerude
En gammeldags hinkerude kan nogen gange også gøre tricket. Det er egentlig meget simpelt. I laver en hinkerude, hvor man enten skal hoppe antallet af stavelser i et ord, et facit til et regnestykke eller antallet af bogstaver i det korrekte fagbegreb. Kun fantasien sætter grænser.
Walk and talk
Walk and talk går i sin simplicitet ud på, at man går, mens man snakker eller regner. Har I læst en bog, så kan I gå en tur, mens I snakker om personer, miljøet og alt det der. Man kan også lave regnestykker, mens man går. I kan evt. gøre det sådan, at facittet vises med skridt, små hop eller lignende. Hvis man er flere, så kan man lave en “quiz og byt”, hvor alle har et spørgsmål, fagbegreb eller regnestykke, og så skal man gå rundt og stille spørgsmål til hinanden og efterfølgende bytte spørgsmål. Men denne øvelse er kun sjov, hvis man er mange.
Jeg håber, at nogle af disse øvelser kan være til hjælp, eller i hvert fald give inspiration til, hvordan bevægelse kan inkorporeres i lektielæsningen.
God lektielæsning!