Sådan foregår heltespil
Det skal I bruge:
En terning, hvor der på siden er en helt (terningen kan købes og helten kan du printe her)
En talplade (print her)
Penge; 1-kroner, 10-kroner, 100-kronesedler og 1000-kronesedler (hvis man ikke har kontanter, kan man lave dem selv)
Spillets formål:
Målet med heltespil er at få så mange penge som muligt. Spillet spilles ved at spillerne skiftes til at slå med terningen. Det antal øjne, man slår, afgør, hvor mange 1-kroner man får. Slår man eksempelvis en fire, får man fire 1-kroner. Hvis en spiller er så heldig at slå ”helt”, får spilleren alle de andre spilleres 1-kroner. Derfor er det vigtigt at holde øje med sine penge og sørge for at veksle, hvis man har mere end ti 1-kroner. Når man har ti 1-kroner, kan man nemlig veksle alle 1-kronerne til en 10-krone. Når man har ti 10-kroner, kan man veksle til en 100-kroneseddel osv. osv. Spillet spilles på tid, og vinderen er den, der har flest penge, når tiden er gået.
Tip!
Hvis dit barn går i 3.-6. klasse og skal udfordres lidt mere, kan man fra start aftale at have et bestemt beløb (fx 2.980 kr. hver). Herefter gælder de samme regler, og her kommer man også til at se, hvad der sker, når man veksler med 10-kroner og 100-kronesedler.
Noget, der også er rigtig lærerigt ved heltespil, er, at hvis man ikke ved, hvordan man skriver tallet 2.980, så kan man se det på antallet af mønter/sedler og skrive det på talpladen.
Når man spiller heltespil, er der mange matematikspørgsmål, man kan stille sine børn undervejs, fx:
- Hvem har flest/færrest?
- Hvor stor er forskellen mellem vores tal?
- Hvad mangler du for at kunne veksle til fx en 10´er, 100-kroneseddel, en 1000-kroneseddel?
- Hvad hedder dit tal?
- Hvor mange 1000´ere, 100´ere, 10´ere, 1´ere har du?
- Hvor mange ville du have, hvis jeg fjernede X eller gav X?
- Er det godt at starte i heltespil?
Disse spørgsmål er med til at hjælpe dit barn til at få en bedre forståelse for; titalssystemet, talgenkendelse, plus, minus samt ord som; forskel, mangler, flest, færrest. Derudover er det en øvelse i at sige det højt og at have en dialog om tal og mængder.