Hvad er en perspektivering?
En perspektivering handler om at udfolde din problemstilling og opgave i et større billede. Perspektiveringen er oftest også den del, der kan være med til at trække din opgave op på et højere taksonomisk niveau. Derfor er det relevant at vide, hvordan man bruger den, og hvad det er. En perspektivering skal tage det emne, du skriver og sætte det i et såkaldt større perspektiv. En god perspektivering ’udfordrer’ det emne, du skriver i til at se emnet som en del af noget større i form af f.eks. et verdens- eller samfundsproblem.
Hvorfor skal jeg skrive en perspektivering?
Din perspektivering tager højde for at gøre din opgave mere nuanceret og derfor også mere spændene. Perspektiveringen gør så din opgave bliver relevant med hensyn til andre verdens problemer og problematikker, alt efter hvilket emne du skriver om. Din perspektivering vil oftest komme ind på punkter, du har nævnt i din diskussion. Det er vigtigt at pointere, at der ikke er nogle såkaldt konklusion i din perspektivering, men at man skal se den mere som en del i opgaven, der er med til at se dit emne fra forskellige vinkler – som udfordrer og åbner op for dit emne.
Hvordan ser en perspektivering ud og hvornår skal den komme i min opgave?
En perspektivering kommer oftest efter din konklusion. En god perspektivering tager udgangspunkt i vigtige pointer, du har nævnt i din diskussion samt konklusion. En god måde at komme i gang med at skrive din perspektivering på er:
- Skriv de væsentligste delkonklusioner fra dit afsnit konklusion i din opgave ned
- Læs din overordnet problemstilling og brainstorm 2-3 emner, der kunne være aktuelt for din perspektivering
- Nu kan du gå i gang!
Hvordan skal man starte en god perspektivering?
Det er svært at sige nøjagtigt, hvordan du kan starte din perspektivering, fordi man kan skrive i mange forskellige emner. Nedenfor er dog nogle hjælpesætninger, der kan bruges til at få sat skriveprocessen i gang:
- I forbindelse med min konklusion kan vi drage paralleller mellem dette og …
- På baggrund af min konklusion, ville det være væsentligt at se nærmere på spørgsmålet om …
- Denne konflikt er stadig relevant, hvis vi ser på, hvordan at emnet afspejler sig i ….
- Aktualitets mæssigt ved vi, at der i verden lige nu …. derfor kan man trække tråde fra mit emne til verdensscenariet lige nu
Hvad kan jeg perspektivere til i min opgave?
En god tommelfingerregel, jeg har brugt gennem min egen gymnasietid, er aktualitet.
Det skal forstås på den måde, at man ser på, hvad der foregår i verden lige nu, der kan være aktuelt at trække tråde fra til ens egen opgave. Det viser ikke kun, at du kan perspektivere, men også at du kan gøre det til et verdensscenarie, der er nuværende og derfor relevant. Det er som sagt forskelligt alt efter, hvilket emne du skriver i, men her er et par eksempler:
- Israel Palæstina konflikten
- Brexit
- Coronakrisen
- Rusland og Ukraine
Eksempler på perspektivering
Dansk
I dansk ville det være relevant, hvis du sætter din analyse resultater op mod andre tekster, der har samme tema eller modstridende temaer som i den, du selv har analyseret. På den måde kan du skabe enten ligheder eller kontrast i din perspektivering til dit eget emne.
Samfundsfag
I samfundsfag kan det være relevant at sammenligne andre emner som ser på sociale, økonomiske eller politiske forhold. Her kan du perspektivere med andet kvalitativ eller kvantitativt data, der kan trække paralleller til din egen opgave.
Historie
I historie er det relevant at se på andre historiske begivenheder, perioder eller steder. Her kan det være relevant at perspektivere både på kort og lang sigt.
Hvilke slags opgaver kræver en perspektivering?
Det er oftest i store opgaver i gymnasiet som DHO, SSO og SRP, hvor en perspektivering inddrages. Dog kan disse også bruges i mindre opgaver i fag såsom dansk og samfundsfag. En perspektivering kan altid være relevant og finder oftest sted i opgaver, hvor du har skrevet en analyse eller undersøgelse.
Hvad gør din perspektivering interessant?
En kort opsummering på, at du får lavet en god og velformuleret perspektivering er:
- Nuanceret og flerdimensionelt syn
- Sammenligning
- Aktualisering
Udover disse punkter er det vigtigt som i resten af din opgave, at du tager læseren i hånden, og derfor er det vigtigt, at din indledende og afsluttende sætning i din perspektivering er velformuleret.
Jeg håber, at det har gjort dig klogere på, hvordan en perspektivering skal skrives og se ud. Har du brug for hjælp eller støtte i din skriveproces, kan du altid få hjælp fra en mentor.
Rigtig god skrivelyst!