Opret dit SRP-dokument i god tid
Jo tidligere du starter på din opgave, jo bedre en oplevelse får du. Det er langt mere frustrerende at være presset i slutningen af sin skriveperiode, end det er at være ovenpå fra starten af. Hvis du allerede nu opretter et dokument, eller en mappe, du kalder ”SRP”, kan du undgå at have dine SRP relaterede ting spredt for alle vinde. Og gør du dette, mindsker du samtidig risikoen for den uro, der ofte kan optræde i forbindelse med opgaven.
Saml alt i ét dokument
I det dokument du har oprettet, samler du alt fra mulige kilder, idéer og huskelister til pludselige indskydelser og spørgsmål til din lærer/vejleder. På den måde skal du ikke starte på en blank side, når skriveperioden endelig kommer. Du kan også nemt skabe dig et overblik over, hvor langt i processen du reelt set er ved at gøre dette. Det virker ofte mere motiverende, og mindre skræmmende, når du får hele din proces samlet i ét dokument. Det gør det også lettere for dig at se dine fremskridt.
Lav en detaljeret disposition
Jo mere detaljeret din disposition er, jo lettere får du ved at skrive din opgave. Hvis du allerede nu har oprettet dit dokument, så læg din disposition derind. Kravene til opgaven kan variere en smule fra gymnasium til gymnasium, så vær sikker på at du opfylder de krav der gælder for dig. Som udgangspunkt indeholder en god SRP:
- En forside (Eventuelt et officielt ark I har fået udleveret)
- Et abstract
- En indholdsfortegnelse
- En indledning
- Selve din bearbejdelse af emnet (Husk: at inkludere alle de 3 taksonomiske niveauer)
- En konklusion
- En litteraturliste
- Eventuelle bilag
Under punktet: “selve din bearbejdelse af emnet”, er det en rigtig god idé at skrive flere idéer til forskellige afsnit, og til rækkefølgen heraf, ned.
Ved at skrive noter til, hvad du godt kunne tænke dig at inkludere i de forskellige punkter, har du allerede lavet det hårde benarbejde for din opgave. Derved bliver det langt mere overskueligt for dig at komme i gang, når skriveperioden nærmer sig. Det hjælper dig også til en bedre vejledning med din lærer, fordi du har noget konkret at byde ind med, og dermed også får en mere brugbar feedback.
Nøgleord
Skriv alle de nøgleord og termer ind i dokumentet, som du forventer, at du vil bruge i din opgave. På den måde sikrer du dig, at du får de vigtigste ting med. Når du får det ned på papir, behøver du ikke længere at gemme det hele inde i hovedet, sammen med de 700 andre ting du også skal holde styr på. Dine nøgleord kan du eventuelt lægge ind under de relevante steder i din disposition, så du kan se, hvor hvert nøgleord hører til. Det vigtigste er dog, at de er der – Du skal nok finde ud af, hvor de skal placeres på sigt.
Gem altid dine fremskridt – back up
Når du skriver, skal du sørge for at gemme dit dokument hele tiden. Oftest kan det være en fordel at gemme dokumentet under et nyt navn, så du har gamle udgaver af din opgave til rådighed hele tiden. Hvis du fortryder, at du har slettet noget, så er det nemt at finde tilbage til de tidligere udgaver af dit dokument igen. Derudover er det næsten livsvigtigt, at du husker at lave en back up. Du kan løbende sende opgaven til din egen mailadresse og/eller gemme den på et USB-stik. Skulle uheldet være ude, og din computer bryder sammen, så skal du ikke starte helt forfra, hvis du sørger for at gemme flere steder.
Brug din vejleder
SRP-opgaven kan virke som en stor mundfuld, og det kan være svært at finde hoved og hale i den. En god idé er at bruge din vejleder/din lærer. De er toptrænede i at finde relevante kilder, skærpe dit fokus og hjælpe dig til at se tingene fra en anden vinkel.
Og så skal du også lige huske én sidste ting: Slap af! Det skal nok gå. Hvis du sætter dig ind i opgaven og undersøger, hvad der forventes af dig, så er det slet ikke så slemt, som det umiddelbart kan lyde. Husk at nyd processen og den læring du får ud af det. Du lærer både på et fagligt- og personligt plan, hvor du får lov at se og mærke, hvordan du agerer i mødet med en større skriftlig opgave.
Nyd det – Og held og lykke herfra!