1. Lav en tidsplan
Prøv at lave en tidsplan over dine skrivedage så du ved, hvad du skal nå, og hvor lang tid du ca. skal bruge på hver del af opgaven. Det sker ofte, at man ikke formår at overholde planen fuldstændig, men det er altid godt at strukturere sin arbejdstid. Eksempel: “Mandag og tirsdag bruges på redegørelse og påbegyndelse af analyse. Onsdag og torsdag skrives analysen, fredag…” osv osv.
2. Find den arbejdsform, der fungerer bedst for dig
Find den arbejdsmåde, der fungerer bedst for dig - skriver du bedst i fred og ro derhjemme, eller kan du bedre lide at gøre det på skolen blandt andre? Arbejder du bedst om dagen eller om aftenen/natten? (husk dog på at få din søvn på et andet tidspunkt, hvis det er tilfældet). Er du mest produktiv, hvis du jævnligt tager en pause, eller kan du lide at arbejde lang tid ad gangen, så du f.eks. skriver non stop fra kl. 8-16 og derefter holder fri indtil næste dag?
3. Brug dine venner som sparringspartnere
Du kan med fordel bruge kammeraterne som sparringspartnere, når det giver mening. F.eks. hvis du og Louise har samme område eller fagkombination, eller hvis Mathias er super god til at skrive indledninger og kan give et par tips - Men pas samtidig på med at lade dig hyle ud af den, hvis dine kammerater er nået længere end dig, eller har gjort noget på en anden måde. Du kan sagtens nå det, hvis du arbejder effektivt, og din måde at besvare opgaven på er ikke nødvendigvis forkert.
4. Lad vær' med at plagiere
Lad vær' med at plagiere. Det er det dummeste, du kan gøre, for risikoen for at blive taget er altså stor, og det er bare ikke det værd. Men i det hele taget bør du være opmærksom på, om du f.eks. kommer til at kopiere for meget af sproget fra dine tekstbøger, for det kan også blive opfattet som plagiat, selvom du ikke har skrevet direkte af. Husk desuden at referere til det materiale, du arbejder med, i fodnoter, citationstegn, parenteser osv.
5. Lad en anden læse din opgave igennem
Lad en anden læse din opgave igennem, f.eks. din storesøster/bror, en forælder eller en anden voksen (gerne en, der selv har gået på gymnasiet og måske endda universitetet) og bed vedkommende komme med konstruktiv kritik og/eller rettelser af grammatikfejl, som du ikke selv har opdaget. Det er en god idé at spørge nogen i god tid og aftale et tidspunkt, hvor de kan læse opgaven. På den måde sikrer du, at der er nogen, der har tid til at læse opgaven, når den er færdig, men samtidig forpligter du også dig selv til at have den færdig lidt før deadline.
God skrivelyst!