Nedenfor lister jeg forskellige råd til, hvordan I som forældre kan være med til at skabe de bedste rammer for jeres unge, når de skal forberede sig til de forskellige eksaminer.
Generelt
- Lad dem selv definere behovet for forberedelse i form af gennemgang af pensum, da behovet vil variere i de enkelte fag.
- Har de en plan for deres forberedelse, så har de styr på det! – Hav tillid til deres plan.
- Giv dem ro, lad være med at bede dem tage stilling til moster Odas fødselsdag, når de sidder og læser.
- Kør dem gerne til eksamen, hvis de er nervøse for at den offentlige trafik ikke spiller. Derved giver I dem mere ro i maven.
- Søvn – det bedste værktøj til eksamen er en frisk hjerne. Hjælp dem derfor med at huske på nogle ordentlige sengetider. Man kan nemlig godt komme til at ende med at sidde og læse til langt ud på natten, men det i det lange løb er det bare ikke vejen frem. Derfor kan det være rart, at der lige er en, der popper hovedet ind og husker én på vigtigheden af søvn.
Skriftlig eksamen
- Der skal ikke læses så meget som til en mundtlig eksamen, men de skal have styr på, hvor deres værktøjer er, og hvilke værktøjer de har brug for. Hjælp dem gerne med at få styr på dette ved at lave en tjekliste med dem.
- Giv dem gerne vand, frugt og lignende med til eksamen. Det er nemlig med til at sikre et stabilt blodsukker.
Mundtlig eksamen
- Det er ligegyldigt, om de sidder 6 timer fra 8-14 eller 20-02. Lad dem læse, når de helst vil.
- Hvis de spørger, så vejled dem til at læse op baglæns. 3.g pensum, 2.g pensum og så til sidst 1.g pensum.
- Opfordre dem endelig til at møde op i sportsklubben, bogklubben etc. og få et pusterum i form af at få ledt tankerne væk 2-3 timer. Pauser er nemlig en vigtig del af en god forberedelsestid!
- Mange mundtlige eksamener starter ud med, at den unge skal holde en kort præsentation. Tilbyd dit barn at fremlægge sin præsentation for dig. Du kan måske ikke give input til den teoretiske del af oplægget, men dit barn får alligevel øvet præsentationen - og det hjælper gevaldigt på nervøsiteten!
Essensen af dette er, at jeres unge skal have lov til at prøve selv først. Hvis de ønsker hjælp i form af sparring, så skal de nok sige det. Accepter at de måske griber tingene anderledes an, end I selv ville have gjort det. Der er ikke et facit på, hvordan man forbereder sig bedst, det er helt individuelt.
Jeg håber, at disse råd kan give jer mere indsigt i, hvad jeres barn har behov for i sin eksamensperiode!
Kasper, mentor
Kasper er 21 år og ved at uddanne sig som bygningskonstruktør. Kasper har været mentor siden sommeren 2017. Kasper nyder at lære fra sig og den udfordring, der ligger i at ikke to mentees er ens og derved er to forløb ikke ens. Kaspers undervisning bærer præg af at opgaverne tit bliver bundet op på konkrete hverdagssituationer, der gør ofte svært stof mere relaterbart.