Hvis du endnu ikke har knækket koden på, hvordan du kan spotte eventuelle mangler og fejl i din opgave, så læs med her!
Læs bagfra
Man kan nemt se sig blind på taste- og skrivefejl i en opgave, når man skal til at rette den. Et godt tip er at læse den bagfra, ord for ord, for lettere at spotte taste- eller stavefejl.
Få en anden til at læse den igennem
Når du læser din opgave bagfra, spotter du tastefejl, men opgaven skal også tjekkes efter for selve sammenhængen. Du er jo godt klar over, hvad du ønsker at skrive i din opgave, og hvad du mener med dine pointer, men hvis du får et andet menneske til at læse den, og de påpeger en bestemt sætning eller paragraf de ikke forstår, skal den omformuleres.
Spørg ind til hvad det er ved sætningen, der ikke fungerer, og sørg for at ændre det, så det bliver letforståeligt. Man kan nemt få følelsen: ”jeg ved jo, hvad jeg mener” - men hvis din læser ikke forstår det, så har du ikke formået at formidle dit budskab godt nok, og så må sætningen ændres.
Undgå for lange sætninger
Lange sætninger kan nemt forvirre læseren. Sørg derfor for kun at have én, max. to, centrale pointer pr. sætning, så du ikke fjerner fokus fra det essentielle. Undgå i den forbindelse også sætninger med for mange fyldeord, da dine argumenter så lettere går tabt.
Synonym-ordbogen
Hvis du har brugt et bestemt ord lidt for mange gange, eller søger efter lidt variation i dine beskrivelser, så smut ind og kig på synonymordbogen. Der er tit gode alternativer at finde her. Sørg for ikke at inddrage ord du ikke er bekendt med, bare fordi det lyder godt. Læseren/din lærer kan nemt spotte pludselige ændringer i dit sprog, og dine argumenter kan hurtigt blive mere kringlede, når du bruger ord du ikke kender.
Husk også at synonymet ikke altid har præcis samme betydning, som ordet du vil erstatte, så tag de kritiske briller på.
Læg det (lidt) fra dig
Det er selvfølgelig ikke altid, der er mulighed for at bede sine forældre eller venner om at læse alle opgaver igennem. Det er derfor en rigtig god idé, at lave opgaven i så god tid, at man kan nå at lægge den lidt fra sig. Når tiden nærmer sig afleveringsdatoen, kan man åbne opgaven igen, og læse den med ”nye øjne”, og dermed nemmere spotte eventuelle fejl og mangler.
Problemformulering og konklusion
Især i større opgaver, er det vigtigt med en rød tråd, der skinner klart igennem. En god ide er at læse problemformuleringen og konklusionen i forlængelse af hinanden. De to ting skal tilsammen gerne kunne give overblik over opgavens indhold.
God skrive (og rette) -lyst :)