Kreativitet er for mange en abstrakt egenskab, der ikke er meget værd i verdenen uden for de kunsteriske fag. Længe har det været sådan, at de kreative fag er blevet nedprioriteret over de naturfaglige og matematiske fag. Samfundet og uddannelsessystemet har også, til en vis grad, lært os, at analytiske evner og en logisk tankegang er langt vigtigere for at opnå success, end kreativitet er. Skolegangen i dag er også i høj grad præget af et fokus på tal, karakterer og præstationer, og det handler knap så meget om at udfolde sin kreativitet og tænke ud af boksen. Heldigvis er der i de senere år kommet mere opmærksomhed omkring fordelene ved kreativitet.
En kreativ tankegang er nemlig eftertragtet af flere arbejdsgivere og mange skoler, blandt andet fordi det går hånd i hånd med innovation. Kreativitet øger evnen til at se sammenhængen mellem ting, og derfor også evnen til at løse problemer. Med komplekse udfordringer som klimaforandringer, flygtningekriser, forurening, urbanisering og meget mere, så har vi brug for en generation af nytænkende hjerner, der kan komme med tværfaglige og kreative løsninger på samfundets problemer.
Men hvordan kultiverer man kreativitet? Er vi alle født med indbyggede kreative evner? Skal det læres? Og kan alle lære det, eller er det kun nogle få udvalgte, der er velsignet med kreative evner?
Det viser sig, at kreativitet er noget, der kan læres af alle, og det kan stimuleres på mange forskellige måder. Her er der et par råd til, hvordan du kan støtte dit barns kreative udvikling!
1. Start tidligt med at stimulere hjernens kreative udvikling
Allerede som spædbarn kan hjernen få en helt masse ud af at blive stimuleret. Man kan starte meget tidligt med at fokusere bevidst på babyens omgivelser for eksempel ved at indrette hjemmet og barnets værelse med mange forskellige farver, former og teksturer. Dette skulle nemlig fremme hjernens udvikling og anspore ‘kreative’ neurologiske forbindelser.
Derudover kan man også lave interaktive aktiviteter såsom at spille musik for og med barnet, læse højt eller lege. Man kan hurtigt finde inspiration til pædagogiske lege, der stimulerer kreativitet, på nettet. Her skal man huske at søge på lege eller spil, der passer nogenlunde til barnets alder. Børn, der kan tænke kreativt og har fornemmelse for form og rum, har vist sig at opnå højere karakterer i de fleste fag, især i matematik.
2. Opmuntrer dit barn til at engagere sig i kreative fritidsaktiviteter
Her kan man foreslå alt fra maling eller tegning, til madlavning, musik eller skak! Det kan være, at barnet meget tidligt har en interesse i noget kreativt, og så er det vigtigt at bakke op om det, så godt man kan.
Hvis ikke der umiddelbart virker til at være en interesse, så kan man motivere barnet til at prøve en masse forskelligt, indtil der, forhåbentligt, er noget, der bider fast! Faste kreative aktiviteter hjælper både børn og voksne med at udtrykke deres følelser og kan hjælpe mange til at håndtere stress, kriser eller ubehagelige og store følelser, der ellers er svære at forstå. Det gør også at kreative mennesker ofte er gladere og har højrere livskvalitet!
3. Støt dit barn i at finde frem til egne løsninger på problemer
Kreativitet behøver ikke at være forbundet med de kunsteriske fag eller konkrete kreative aktiviteter - det kan også være mere abstrakt. Kreativitet kan trænes ved at tænke anderledes, når man skal løse problemer. Den kreative indgangsvinkel kan læres, hvis man bliver opfordret til selv at løse problemer, selvfølgelig med støtte og opbakning. Afhængig af hvilken type problem det drejer sig om, kan man involvere sig selv eller en anden voksen efter behov. Hvis for eksempel barnets sæbekassebil er gået i stykker, kan man her spørge barnet, hvordan hun/han ville løse problemet, og så derefter støtte processen, eller hvis barnet er gammelt nok, lade dem prøve selv først.
Det er vigtigt at lære dit barn at stille spørgsmål, fordi det hjælper dem i at finde frem til de løsninger, der ikke er de mest tydelige eller ligefremme. Så spørg dem, hvad der ville ske, hvis nu man gjorde X eller Y, eller om de har overvejet Z osv. Man kan også foreslå, at de laver en brainstorm med alle deres ideer til at løse problemet, og derefter snævrer ind ved at skrive fordele og ulemper ved hver løsning/ide ned. Det lærer barnet værdien i både at tænke dybt og at bruge tid på at reflektere, samt at tænke selvstændigt.
4. Opfordrer dit barn til at tage chancer - og bak op når de fejler
En stor del af at være kreativ er at tage chancer ved at prøve noget helt nyt, fordi risikovillighed er essentiel i den kreative process. Ved at tage chancer og prøve nye ting af, kan der opstå noget originalt - noget der ikke har været før. Men man kan også lige så nemt tage fejl og det nye, man prøvede, blev til en fiasko. Derfor er risikovillighed og det at være okay med at fejle to sider af samme sag. Disse to ting kan trænes med børn og unge i alle aldre. Hvis dit barn har en ide til et projekt, så vær entusiastisk og opbakkende. Prøv jer frem sammen med forskellige løsninger og metoder - og hvis det går galt, så find ud af hvorfor! Det er nemlig først her, man rigtigt lærer noget nyt og udvikler sig. Og hvis der er en ting, der modarbejder kreativitet, så er det stagnering! Så motiver dit barn til at starte eller gøre noget nyt - bestig et bjerg, byg et drivhus eller en hule af tæpper, planlæg en rejse eller en tur til stranden - der er ingen grænser!
5. Vis dit barn, at kreativitet også er vigtigt for dig selv
Som med alt andet har ens ord mere vægt, hvis der er noget bag dem. Derfor giver det mening at demonstrere med ens handlinger, at man selv også værdsætter kreativitet. Det kan man gøre ved at lave aktiviteter sammen: tag dit barn med til teaterstykker, koncerter, kunstudstillinger eller museer. Du kan også melde dig selv ind i et kreativt fællesskab: dans, tegn eller lær keramik! Børn og unge har brug for rollemodeller, så vis dem at du også tager chancer, lærer af dine fejl og nyder at udfolde din kreativitet!
Udover at løse problemer, så er kreativitet også en drivkraft for samfundsudvikling. Kreativitet er evnen til at forestille sig noget, som endnu ikke er en del af vores virkelighed. Evnen til at skabe noget nyt er det, der gør os mennesker specielle. Det er det, der har givet os pulserende storbyer, kunsteriske mesterværker og nye teknologier, der markant har forbedret vores livskvalitet. Derfor er evnen til at tænke ud af boksen og at komme med originale løsninger lige nu i høj kurs i en verden, der forandrer sig så hurtigt, som vores gør. På nuværende tidspunkt ved vi ikke, hvordan fremtidens job ser ud, eller hvilke udfordringer vi vil stå over for om 20 eller 50 år. Derfor er det at støtte og udvikle børns kreativitet en måde at forberede os selv og vores børn på en fremtid fyldt med uvished. Grundet vigtigheden i at lære børn og unge at navigere i en omskiftelig verden, er kreativitet derfor en investering, der er fordelagtig både i det korte og lange løb.
Sofie Brøgger, Mentor
Sofie er i gang med et sabbatår efter at have taget en international studentereksamen i Indien og bruger nu tiden på at arbejde som mentor, lærervikar, i køkkenet på en lokal cafe og er også involveret i en start-up virksomhed. Sofie er mentor fordi hun mener, at vi alle har et ansvar for at hjælpe hinanden og fordi hun gerne vil give sin entusiasme omkring viden og det at lære videre. I hendes undervisning går Sofie meget op i, at der tages udgangspunkt i elevens interesser, sådan at det faglige bliver håndgribeligt for eleven.