’Jeg har fået min karakter’. Og ikke mere.
Det var den sms, der tikkede ind på mentor Mads’ mobil, efter hans og Frejas forløb var afsluttet, og Freja havde været til mundtlig eksamen i matematik i 3. g. Sms’en vender vi tilbage til.
Freja kontaktede MentorDanmark efter en nedslående standpunktskarakter i matematik, der lød på 00. Det slog Freja noget ud, da hun vidste, at hun skulle bestå matematik på A-niveau for at komme ind på drømmestudiet, veterinærmedicin på Københavns Universitet. Derfor blev hun matchet med Mads, som skulle hjælpe hende i matematik.
Angst ændrede Frejas læringslyst
Freja var egentlig okay med i matematik i folkeskolen og starten af gymnasiet, men da hun fik konstateret angst i løbet af sin gymnasietid, kunne hun mærke, at det også påvirkede hende fagligt:
”Jeg fik angst, og det påvirkede faget. Det var noget møg for mig, og jeg kunne ikke følge med i timerne”.
Det resulterede i, at Freja kom voldsomt bagud i matematik, og at hendes karakterer begyndte at dale.
Moralsk og faglig støtte
Da Mads blev Frejas mentor, var målet, at Freja skulle hæve sit niveau i matematik, så hun kunne bestå. Derfor gennemgik de bl.a. tidligere matematikafleveringer, trænede regneregler og lavede farvekoder, så beviser for ligninger blev mere overskuelige.
Hurtigt mærkede Freja en enorm faglig udvikling, men mentorforløbet havde også en positiv effekt på hendes personlige udvikling. Freja uddyber:
”Mads kunne hjælpe mig med at samle op på de ting, jeg havde misset. Men han har også givet mig et kæmpe selvtillidsboost, som jeg havde brug for for at komme igennem det faglige. Det har også hjulpet på min angst.”
Ven og mentor på samme tid
”Man er en ven, og så er man også en ven, der hjælper med det faglige,”
fortæller Mads og sætter ord på, hvilken rolle man har som mentor. Som mentor yder man nemlig ikke blot lektiehjælp, man fungerer også som en rollemodel, sparringspartner og ven. Selvom Mads er rimelig ny mentor, så har han haft en erfaren læremester. Hans søster har nemlig været mentor hos os i seks år, og hun har givet Mads et godt råd med på vejen:
”Min søster siger, man skal passe på sine elever. Man er lærer, men man er også en rollemodel. Jeg er en ven og en mentor på samme tid.”
Lynhurtigt kom Mads og Freja godt ud af det med hinanden, og Freja sætter her ord på den relation, de fik opbygget:
”Jeg fik al den hjælp, jeg overhovedet havde brug for. Jeg skulle ikke sidde og vente. Det var også meget mere personligt, og jeg følte mig tryg. Selvom man godt kan lide sin lærer, kan det godt være fjernt, men med Mads fik jeg et personligt forhold til ham, og det har hjulpet mig til at kunne modtage undervisningen bedre.”
Fik mulighed for at vise udvikling
Undervejs i mentorforløbet fandt Mads og Freja ud af, at Freja havde trukket mundtlig matematik som en af sine sidste eksamener i 3. g. Men i stedet for at blive nervøs valgte Freja at fokusere på, at hun gerne ville bevise, at hun godt kunne. Mads uddyber:
”Da Freja trak matematik, fik hun mod på at bevise, at hun kunne mere. Hun ville gå op og vise sin lærer, hvad hun kunne. Hun var klar.”
Og her vender vi tilbage til sms’en. For efter den første besked, der informerede Mads om, at karakteren var kommet, tikkede der endnu en besked ind:
’Jeg har fået 10’
Mads blev superstolt og lettet, og han skyndte sig at ønske Freja stort tillykke med et ’Juhuuu og godt kæmpet’ retur.
Freja havde nemlig bestået matematik på A-niveau, og på tre måneder var hun gået fra 00 til 10. Målet var at bestå, og det må man sige, hun gjorde. Så nu kan Freja søge ind på sin drømmeuddannelse, veterinærmedicin på Københavns Universitet, så hun kan læse til dyrlæge.
Men først skal hun lige nyde friheden og fejre, at hun er blevet studine, med alt hvad det indebærer. Stort tillykke med huen til Freja og rigtig stort skulderklap til både Freja og Mads for deres succesfulde samarbejde.
Det er historier som denne, vi brænder for hos MentorDanmark.