Myra er mentor og har netop afsluttet et forløb med Clara, som går i 6. klasse og har fået hjælp til et fagligt boost i engelsk.
Myra er født i Pakistan, hvor man lærer engelsk meget tidligt, og selvom hun også kan flydende dansk, banker hendes hjerte mest for engelsk, som er det sprog, hun føler sig mest sikker i. Selvom Myra kun har været mentor i fire måneder, og Clara var hendes første forløb, er Myras erfaring med undervisning stor. Hun har nemlig altid undervist børnene i sin familie, og det er tydeligt, at Myra brænder for at gøre læring sjovt og interessant:
”Jeg lægger vægt på, at dem, jeg underviser, er komfortable og har det sjovt. For mig er det vigtigt, at jeg kan bruge min viden om deres læringsstil og adoptere deres læringsstil i det, vi laver.”
Halloween-figur, julenisse og eventyrland
Når den står på undervisning med Myra, er kreativiteten stor og kedsomheden lille. Mentor Myra fortæller, at noget af det vigtigste i undervisningen med Clara er, at det ikke bliver statisk. Clara kan godt lide, at de laver noget forskelligt hver gang, og hun kan bedst lide at lære ved at få lov til at bruge hænderne, mens hun lærer. Derfor har Myra måtte tænke lidt ud af boksen:
”For eksempel har vi haft Halloween-tema, hvor vi skulle lave en dukke ud af de ting, der var i huset. Så skulle Clara give den en personlighed og beskrive den med tillægsord på engelsk.”
Til jul skulle Clara designe sin egen nisse og bestemme, om det skulle være en god eller dårlig nisse, og derefter skrive en lille historie om den på engelsk. Myra fortæller også, at de har kastet sig over eventyrverdenen, hvor Clara bl.a. skulle beskrive, hvor eventyret foregik, og hvem der var med.
Ikke en pensionist
Claras mor, Conni, fortæller, at mentor Myra har været det helt rette match til Clara, fordi Myra forstår at møde Clara der, hvor hun er, og at tilpasse engelskundervisningen til hendes læringsstil:
”Myra har fundet på de sjoveste ting, og hun har formået at tilpasse engelskundervisningen til Claras læringsstil, som kan være svær at få dækket i en hel klasse, hvor der er mange elever.”
Conni beskriver Myra som meget professionel og pædagogisk, og så er hun selvfølgelig meget god til engelsk, og så passer hun til Clara typemæssigt:
”Claras krav til en mentor var, at det skulle være en pige på hendes alder. Hun ville ikke have en pensionist, sagde hun. Og så var det også vigtigt for hende, at de matchede hinanden typemæssigt, og det gjorde Myra.
Claras udvikling: A lesson learned
Mentor Myra fortæller, at hun klart kan mærke, at der er sket en stor forskel i Claras udvikling:
”Jeg kan klart se, at hun blev mere og mere selvsikker i engelsk, især mundtligt. Hun er begyndt at svare med længere sætninger, end hun gjorde i starten, og når hun læser højt nu, læser hun mere klart uden at hakke.”
Også mor Conni kan se, at Clara er blevet bedre til engelsk:
”Jeg kan høre, når Clara taler engelsk nu, at hun har fået mere selvtillid. Hun er blevet dygtigere, og hun taler højere og med større selvtillid.”
Foruden den øgede selvtillid i engelsk, har mor Conni også oplevet, at Clara har fået en anden erfaring med fra undervisningen med mentor Myra. En erfaring, som hun kan tage med sig videre i andre fag og aspekter af livet:
”Jeg kan mærke, at Clara har erfaret, at når noget er svært, skal man ikke droppe det eller synes, at det er åndssvagt, men så kan det betale sig at lære det på en anden måde – og så kan hun faktisk godt.”