”Med den alder, som Freja har nu, oplevede vi, at det blev sværere og sværere at forblive gode venner, når vi skulle hjælpe hende med matematik. Hun himlede bare med øjnene af os,”
fortæller Camilla, som er mor til Freja i 6. klasse. Derfor valgte familien at få professionel matematikhjælp, og her faldt valget på TalHeltene. Hos TalHeltene skal det være sjovt at lære, og derfor er spil, værksteder, postløb, hukommelsestræning og konkurrencer en central del af undervisningen.
”Målet er ikke at nå at lære en hel masse, men at børnene skal have det sjovt, mens de lærer. Med spillene glemmer børnene af og til, at det er matematiktræning, vi laver. Når børnene selv vil og er engageret, så er der også større rum til, at læringen kan udfolde sig,” fortæller Andrea, som er TalMentor hos TalHeltene.
Andrea har været med lige fra starten, og hun har især fundet ud af, hvor vigtigt børnenes trivsel er for læringen:
”Førsteprioriteten for mig er, at børnene skal have det godt. Det kan måske lyde som en selvfølge, men det er virkelig vigtigt, at børnene har det godt og er trygge. For man kan ikke lære et barn, der ikke har det godt, noget. Derfor skal der altid være plads til justering og en snak om, hvad der er svært.”
Undervisningen udvikles og tilrettelægges af TalHeltenes faglige leder og matematikvejleder, Annette, som har 20 års erfaring med matematikundervisning. Annette lægger et program for dagen, og hver dag i ugeforløbet behandles et bestemt tema, fx division. Det fungerer nemlig rigtig godt at koncentrere sig om én regneart per dag, så eleverne får lov til at gå 100% i dybden med det givne emne. Selvom der er lagt et stramt program, er der dog stadig mulighed for at ændre på planen, hvis der bliver behov for det, pointerer Andrea:
”Annette er sej til at få lagt planen om og tænke hurtigt i et sekund, hvis noget pludselig ikke fungerer og skal laves om.”
Hos TalHeltene bliver alle set og hørt
Undervisningen hos TalHeltene foregår i små hold af 5-8 elever, så alle bliver set og hørt. Holdene er sammensat ud fra børnenes niveau og alder, og det er de samme børn fra ugeforløbet, der kommer i talklub sammen. I talklubben repeteres og vedligeholdes de ting, eleverne lærte i ugeforløbet. Og der er også mulighed for at skabe nye venskaber:
”Jeg tror, Freja synes, det er fedt at møde nogle nye mennesker på hendes egen alder, som ikke bare går i klassen. Hun har også byttet nummer med en fra holdet.”
Forud for et forløb hos TalHeltene kommer man til en samtale med Annette. Her bliver der også taget en matematiktest, der giver en indikator på barnets niveau og matematiske udfordringer, og det er blandt andet den, der danner grundlag for, hvilken gruppe man bliver sat i. Hvert forløb er nemlig unikt og skræddersyet til det enkelte hold.
”Det har virkelig været godt for Freja at komme ind og møde nogle andre, der også synes, at matematik er svært. Det føltes, som om hun landede i den helt rigtige gruppe. Annette har været god til at sætte grupperne sammen," siger mor Camilla.
Ofte er børnene, der går hos TalHeltene, blevet tabt hen ad vejen, enten ved en masse lærerskift, eller fordi de har haft en lærer, der kun har kunne undervise på én bestemt måde. Derfor er det vigtigt, at undervisningen er skræddersyet, stabil og at alle føler sig set og hørt, så børnene kan få nogle positive oplevelser med matematik, fortæller Andrea.
En gåde som lektie
I ugeforløbet starter hver dag med, at eleverne får udleveret en gåde, som de skal løse. Det er en sjov opgave, hvor man skal tænke på en lidt anden måde for at løse den, og øvelsen er også med til at ryste eleverne sammen. Som lektie får eleverne til opgave at gå hjem og teste, om familie og venner kan løse gåden, og Frejas familie er også blevet testet:
”Det var sjovt for Freja at komme hjem og have styr på noget og vise os en opgave, som hun kunne løse, men som vi ikke fangede. Det var en succesoplevelse for hende, når hun kom hjem hver dag og viste det frem.
Foruden at snuse lidt til, hvad Freja og de andre laver hos TalHeltene gennem gåden, og hvad Freja ellers har fortalt om forløbet, fortæller mor Camilla, at forældrene også blev inviteret indenfor på ugeforløbets sidste dag, og at det var dejligt at blive inkluderet og at se børnene stolt vise frem, hvad de havde lavet og lært i løbet af ugen.
Freja har overhalet sin mor
Netop det stabile læringsmiljø og alle succesoplevelser hos TalHeltene har været med til, at Freja er blomstret helt vildt på meget kort tid. Frejas mor, som selv er lærer, sætter her nogle ord på Frejas udvikling:
”Freja er virkelig vokset, og hun tror mere på sig selv. Nu kan hun pludselig gange hurtigere end mig,”
fortæller mor Camilla med et grin og fortsætter:
”Freja har mere lyst til matematiktimerne i skolen nu, og hvis der er noget, hun ikke forstår, så vil hun prøve at forstå.”
Og netop det med den øgede selvtillid er noget, Andrea fremhæver som en vigtig del af læringen hos TalHeltene:
”Det er vigtigt for mig at give børnene en tro på, at de godt kan. Derfor bruger vi ret meget tid på at give eleverne plads til at turde og derved finde ud af, at de godt kan. Jeg er altid glad, når dagen er omme, og det er dejligt at se, hvor meget børnene kan ændre sig fra den ene dag til den anden.”
Den udvikling, som både Andrea og mor Camilla beskriver, er også noget, Freja kan mærke, og hovedpersonen får de sidste ord:
”Alle de voksne er søde og tålmodige, og jeg har lært mere på de her dage, end jeg har lært på to år.”