glad-mentee-sophia
Caroline Froulund
Mentor
Indholdsfortegnelse Solstrålehistorier 15. april 2024 Læsetid: 15 min.

Sophia har fået lyst til at række hånden op

Når Sophia sætter sig i sit klasselokale og får lyst til at række hånden op, kan hun virkelig mærke, at hun har udviklet sig. Sophia kæmpede med at holde gejsten oppe, da hun startede i gymnasiet. Nu løser hun opgaver på egen hånd, deltager i undervisningen og får ros af sine lærere. Vigtigst af alt er hun glad for, at hun endelig kan følge med i, hvad der sker på tavlen

Det var Sophias dansklærer, der i slutningen af 1.G foreslog hende, at hun burde overveje at få en mentor. Sophia havde det svært i skolen. Hun havde lige fået at vide, at hun var ordblind, hun kunne ikke følge med i timerne, og hendes motivation var helt i bund. Derfor tog hun imod rådet og præsenterede sine forældre for idéen om en mentor.

Hun startede med et mentorforløb i biologi og fysik i slutningen af 1.G for at blive klar til sine eksamener. Det var en succes, som gav hende lyst til at starte i 2.G med en fast mentor.

I dag, med under halvdelen af 2.G tilbage, kan hun mærke, at det har gjort en kæmpe forskel. Hun har en mentor i tysk og matematik, som hun mødes med to gange ugentligt.

”Der er sket så meget med mig i forhold til skolen. Jeg kan sætte mig ned og lave matematikopgaver selv. Det har jeg ikke prøvet før! Nu behøver jeg ikke hele tiden spørge alle omkring mig. Jeg forstår tingene meget bedre, end jeg gjorde, inden jeg fik mentor. Jeg forstår rent faktisk, hvad jeg skal gøre, og hvordan jeg skal gøre det.”

Det trygge læringsmiljø gør forskellen

Sophia forstår sin undervisning langt bedre, fordi hun ikke behøver at lære det hele på den time, hun sidder i klasselokalet med 30 andre elever. Nogle gange oplever hun, at tingene kan gå for hurtigt, og at hun ikke kan følge med. Derfor har det været en stor hjælp for hende, at hun kan lære det på tomandshånd med sin mentor. Hun kan mærke, at den form for undervisning har ændret hendes tilgang til at gå i skole.

Det har gjort for meget for min motivation, at jeg har en fast mentor. En, der støtter mig og snakker med mig om skolen. Især fordi jeg har fået et godt forhold til min mentor, så hun ved, hvornår jeg forstår ting, og hvornår jeg ikke gør. Vi kender hinanden ret godt efterhånden.”

Forholdet til sin mentor sætter Sophia også stor pris på. Det har gjort, at hun har en langt større glæde ved undervisningen. Noget, der var vigtigt fra hende, helt fra da hende og hendes forældre tog beslutningen om, at hun skulle have en mentor.

”Jeg har fået et venskabeligt forhold til min mentor. Jeg er glad for, at vi for eksempel har mange ting til fælles og også kan snakke om andet end skole, når vi er færdige med undervisningen. Det gør, at undervisningen er sjov og behagelig. Det gør det også nemmere for mig at sige, hvis jeg ikke forstår noget.”

Faglig og personlig udvikling går hånd i hånd

Det er ikke kun Sophia, der kan mærke den udvikling, hun har været igennem under sit mentorforløb. Hendes karakterer i både tysk og matematik er blevet bedre, og hun oplever også, at hendes lærere anerkender, at hun deltager mere i timerne.

”Jeg har udviklet mig vildt meget. Min tysklærer siger, at hun i år har lagt mærke til, at jeg har lyst til at tale tysk i timerne. Og min matematiklærer sagde til sidste karaktersamtale, at han synes, det var et ret vildt spring, jeg har taget. Det gjorde mig virkelig glad.”

Følelsen af, at Sophia forstår og kan følge med i timerne, har ikke kun forbedret hendes karakterer. Hun oplever også, at hun er blevet mere selvsikker og har lyst til at deltage aktivt.

”Jeg rækker næsten hånden op hver time. Jeg snakker og snakker bare. Det gjorde jeg aldrig før. Men det er jo ret fedt at gøre, når man faktisk har forstået tingene. Og så er det bare en rar fornemmelse bagefter, når man kan mærke, at man har sagt noget godt.”

Om tre måneder er Sophias mentorforløb i tysk og matematik slut, og hun skal til eksamen i mindst et af fagene. Det føler hun sig ret klar til. Og så ved hun også, at hun gerne vil fortsætte med at have en mentor i nogle nye fag, når hun starter i 3.G efter sommerferien.

Solstrålehistorier

Se alle

Månedens solstrålehistorie: Vejen til drømme-gymnasiet
Fiona fik brug for en mentor. Nu afslutter hun 9. klasse og starter på..
Månedens solstrålehistorie: Når skoleglæden vender tilbage
Siden november 2021 har Emma haft Karoline som mentor. ..
Månedens solstrålehistorie: A lesson learned: Ikke giv op, når det er svært
Når den står på engelskundervisning med mentor Myra, er kedsomheden li..
Månedens solstrålehistorie: ”Jeg har lært mere på de her dage, end jeg har lært på to år”
Freja oplevede udfordringer i matematik, og familien valgte at opsøge ..
Månedens solstrålehistorie: Rasmus – en kammerat man laver opgaver med
Philip går i 2. g i gymnasiet og får hjælp i matematik og fysik af Ras..
Solstrålehistorie: Kira tog et kvantespring i matematik
Både mor og datter var lidt skeptiske over for lektiehjælp i starten, ..
Solstrålehistorie: Fra tåre til verdens bedste matematiktime
Allerede i 2. klasse var Vidas motivation for skolen fuldstændig forsv..
Solstrålehistorie: Helt høj på læring
Lærke startede med at få lektiehjælp i folkeskolen og fortsatte gennem..
Solstrålehistorie: Hvis Freja ikke fik hjælp ville det gå galt
Efter Freja fik konstateret angst, begyndte hendes karakterer i matema..
Solstrålehistorie: "Anton voksede en halv meter hos LæseHeltene"
Anton har fået hjælp til at blive bedre til at læse gennem et forløb h..
Solstrålehistorie: Hele familiens redning
Når mentor Sofie træder ind ad døren, så føles det som et familiemedle..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.