Karoline fortæller, at det netop er en kvik pige, hun oplever, da hun første gang møder Emma. Men at den manglende motivation for skolen og lektierne er meget tydelig.
”Da jeg møder Emma for første gang, fik jeg et indtryk af en pige, som var blevet tabt i skolen for rigtig mange år siden, og derfor slet ikke havde nogen motivation for at gå i skole. Hun er enormt klog, social og kritisk anlagt. Men hun var ikke super oplagt, fordi hun ikke havde haft nogen faglige succesoplevelser.”
For Emma har det været altafgørende at få en mentor, som kunne tilrettelægge en undervisning, der passede til hendes behov. I skolen er det ikke altid, at der er tid til den enkelte elev, og Emma har ofte brug for at få tingene forklaret på forskellige måder.
”Min lærer har svært ved at forklare mig tingene, men med Karoline forstår jeg det, fordi hun giver sig tid til mig og forklarer det på måder, der giver mening for mig.”
Ligesom en storesøster
En af nøglerne til Emma og Karolines blomstrende forløb er den gode kemi. De fortæller begge to, hvordan deres timer altid er fyldt med grin og godt humør. Og det er netop dette trygge undervisningsmiljø, som er med til at styrke Emmas faglighed og motivation.
”Det er ligesom at hygge sig med en veninde, mens man laver lektier. Jeg har et rigtig godt forhold til Karoline, lidt ligesom man har med en storesøster. Hun er god til at fortælle mig, at jeg godt kan, selvom det er svært.”
Det gode match er netop vigtigt for motivationen, og Karoline fortæller om den første gang, hun for alvor oplevede Emmas udvikling.
”Det er en lidt sjov historie faktisk. Første gang jeg oplever, at Emma udviser interesse for det faglige, var en gang da vi skulle have engelsk. Hun leder efter sit penalhus, og normalt ligger det inde på skrivebordet, fordi hun aldrig tog det med i skolen; hun brugte det alligevel ikke. Hun leder og leder i 10 minutter, og jeg laver sjov med at, det kunne jo være, hun havde lagt det i skoletasken. Og så var det faktisk der, hun fandt det. Så har hun altså haft det med i skole, og hun viser mig sine håndskrevne noter. Det er første gang, det går op for mig, at nu vender det stille og roligt.”
Motivation kræver forståelse
I snart to år har Karoline været mentor, og hun valgte netop mentorjobbet, fordi hun synes, at det er utrolig berigende at kunne bidrage til børn og unges skoleglæde. Det er specielt ordet ”succesoplevelser”, som går igen i alle Karolines forløb. Hun lægger utrolig meget vægt på, at hun møder sine elever med en forståelse i deres faglige udfordringer. Noget som de måske ikke altid oplever i skolen.
”Jeg har aldrig oplevet, at mine elever kæmper i skolen, fordi de er uintelligente. Det er udelukkende fordi, de bliver mødt af et skolesystem, hvor der ikke altid er den rette plads eller tid til den enkelte elev og deres behov. Lige så snart man griber det an på en anderledes måde, så falder tiøren, og det giver nogle fantastiske resultater hver gang.”
Denne tilgang har tydeligvis hjulpet, for i dag hjælper Karoline kun Emma med matematikken. De andre fag har hun nemlig fået ret godt styr på. Hendes faglige selvtillid er styrket markant, og nu tør hun række hånden op i timerne. I starten af forløbet kæmpede Emma specielt med brøkregning – nu er det hendes yndlingsemne. Og så er hun faktisk gået fra 02 til et 7-tal!
”Jeg synes, at det fedeste er, at jeg ved, at hver gang jeg har haft time med Karoline, så har jeg lært noget nyt. Og jeg har ikke kun lært noget nyt, jeg har også lært at bruge de rigtige værktøjer til de rigtige emner”
Det er mentorer som Karoline, der gør en forskel for elever som Emma. Og det er dét, vi brænder for hos MentorDanmark.