Solstrålehistorier
Læsetid: 8 min.
30. november 2021
Pernille Petersen
Kommunikationsmedarbejder

Rasmus – en kammerat man laver opgaver med

Philip går i 2. g i gymnasiet og får hjælp i matematik og fysik af Rasmus, der til dagligt læser fysik ved siden af mentorjobbet. Da det ikke er meget længe siden, Rasmus selv gik i gymnasiet, kan han bruge den viden til at hjælpe Philip. Læs her hvordan.

Philip går i 2. g og får hjælp til fysik og matematik af en mentor. Springet fra folkeskolen til gymnasiet var noget, der kunne mærkes i de to fag, og pludselig følte Philip sig bagud i forhold til resten af sine klassekammerater i studieretningsklassen. For ikke at sakke alt for langt bagud fra start valgte Philip at få hjælp af en mentor, og det har han holdt fast i et helt år indtil videre.

“Jeg kan godt lide den måde, Rasmus underviser mig på. Jeg får det forklaret, og han guider mig igennem det, i stedet for han bare laver det for mig. Rasmus hjælper mig også med tips til, hvordan jeg kan komme igennem prøver og håndtere den stress, som man kan opleve, når man går i gymnasiet for han har næsten selv lige været samme sted.”

Ordet “kammerat” går igen

Philips mentor hedder Rasmus, og han har været mentor i 3 år. Ved siden af jobbet som mentor læser Rasmus fysik, hvor han er ved at færdiggøre sit speciale. Rasmus er glad for at være mentor, og der er særligt én ting, han lægger vægt på i sine forløb:

“I mine forløb prøver jeg altid at være en kammerat. Når Philip og jeg har undervisning, er der også tid til hyggesnak en gang imellem, og vi taler også om, hvordan det generelt går. Jeg tror, det er rart for Philip, at jeg kan genkende nogle af de svære ting, og at vi kan dele det, fordi jeg selv har været der, hvor han er nu, og kan huske det hele selv.“

Og lige netop ordet ‘kammerat’ går igen i Philips beskrivelse af mentorforløbet:

“Når vi har undervisning, føles det mest af alt som at sidde online med en kammerat og lave opgaver.”

Undervisning online

Philips’ mentorforløb startede midt under corona-nedlukningen, og undervisningen foregik derfor online. Da den form for undervisning fungerede meget godt for de to, har de fortsat med onlineundervisningen under hele mentorforløbet. Når de to fyre har undervisning, sidder de derfor ved hver deres skærm – men hvert sit sted. De kan se hinandens skærme, og mentor Rasmus kan eksempelvis tegne og forklare på et virtuelt whiteboard. Selvom fyrene befinder sig vidt forskellige steder, er det faktisk ikke noget, de mærker, fortæller Philip:

“Det fungerer egentlig, som om vi sidder ved siden af hinanden med hver vores computer.”

Philip fortæller, at undervisningen med Rasmus adskiller sig fra undervisningen på gymnasiet, ved at det er en-til-en-undervisning og ikke en hel klasse. Det betyder, at Philip kan stille alle de spørgsmål, han vil, og få forklaret tingene mere dybdegående.

“Han er meget mere selvstændig”

Her et år efter mentorforløbets start kan mentor Rasmus mærke en betydelig forskel i Philips udvikling:

“Philip er blevet meget mere selvstændig. I starten skulle han sættes i gang og have hjælp til, hvordan han skulle gribe en opgave an, men nu tager han teten meget mere. Det er altid sjovt at undervise Philip. Han er en superdygtig elev, og han er superengageret.”

Philip fortæller, at det er godt, at Rasmus har presset ham lidt til at finde selvstændigheden frem, og at udviklingen eksempelvis kan mærkes på hans gennemsnit, som er blevet løftet, men at det også har haft en positiv indflydelse på hans selvtillid, som også har fået et stort løft:

“Jeg har fået en større selvtillid, og så tør jeg også nu at vise, hvad jeg kan, i timerne.”
Solstrålehistorier | 28. juni 2022
Månedens solstrålehistorie: Vejen til drømme-gymnasiet
I februar måned fik Fiona brug for en mentor. Nu afslutter hun 9. klas..
Solstrålehistorier | 25. april 2022
Månedens solstrålehistorie: Når skoleglæden vender tilbage
Siden november 2021 har Emma haft Karoline som mentor. Emma går i nien..
Solstrålehistorier | 23. februar 2022
Månedens solstrålehistorie: A lesson learned: Ikke giv op, når det er svært
Når den står på engelskundervisning med mentor Myra, er kedsomheden li..
Solstrålehistorier | 26. januar 2022
Månedens solstrålehistorie: ”Jeg har lært mere på de her dage, end jeg har lært på to år”
Da Freja oplevede udfordringer i matematik, og det blev sværere og svæ..
Solstrålehistorier | 31. oktober 2021
Solstrålehistorie: Kira tog et kvantespring i matematik
Både mor og datter var lidt skeptiske over for lektiehjælp i starten, ..
Solstrålehistorier | 24. september 2021
Solstrålehistorie: Fra tåre til verdens bedste matematiktime
Allerede i 2. klasse var Vidas motivation for skolen fuldstændig forsv..
Solstrålehistorier | 24. august 2021
Solstrålehistorie: Helt høj på læring
Lærke startede med at få lektiehjælp i folkeskolen og fortsatte gennem..
Solstrålehistorier | 9. juli 2021
Solstrålehistorie: Hvis Freja ikke fik hjælp ville det gå galt
Efter Freja fik konstateret angst, begyndte hendes karakterer i matema..
Solstrålehistorier | 10. juni 2021
Solstrålehistorie: "Anton voksede en halv meter hos LæseHeltene"
Anton har fået hjælp til at blive bedre til at læse gennem et forløb h..
Solstrålehistorier | 4. maj 2022
Solstrålehistorie: Hele familiens redning
Hos MentorDanmark gør vi alt for at finde det rigtige match, og dét er..
Solstrålehistorier | 11. marts 2019
Månedens Solstrålehistorie - Det Gode Match
Vi elsker solstrålehistorier - og derfor vil vi hylde en hver måned!..

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så udfyld dit spørgsmål og mail nedenfor, så vi vender tilbage inden for 24 timer.

Tusinde tak for dit spørgsmål.

Vi vender tilbage på telefon eller mail inden for 24 timer.
Du er altid velkommen til at ringe direkte til os på 61 61 77 77.