Hvad er en skole-hjem-samtale?
Det er vigtigt at få på plads, hvad formålet med en skole-hjem-samtale er. Formålet med samtalen er, at få forældrene inddraget i skolen. Som forælder er samtalen en mulighed for at følge med i dit barns udvikling i skolen, samt komme med forslag til, hvordan dit barn kan udvikle sig endnu mere.
Formelt er formålet, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for barnets faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
Det er dermed en måde at skabe dialog mellem forældre og lærere og finde ud af, hvordan I bedst muligt sikrer, at dit barn har en god skolegang. Derfor kan samtalen både handle om trivsel, faglighed, sociale liv eller en blanding af det hele. Udgangspunktet er at diskutere dit barns situation i skolen.
Skolen kan sende en elevplan ud, inden I skal til samtalen. Det er en god idé at læse den igennem inden samtalen, så I har et fælles udgangspunkt. Udover det er samtalen som regel struktureret sådan, at lærerne fra de enkelte undervisningsfag fortæller om dit barns udvikling og udgangspunkt i de forskellige fag. Det er selvfølgelig også muligt for dig som forælder at stille spørgsmål til dit barns undervisere.
Oftest er det meningen, at dit barn skal deltage i samtalen, men det er ikke altid tilfældet. Det vil fremgå tydeligt af den indkaldelse til samtalen, som I vil modtage inden.
Her kommer 5 tips til, hvordan du bedst muligt klarer dit barns skole-hjem-samtale:
Snak med dit barn inden
Det er en god idé, at du snakker med dit barn inden samtalen. Hvordan har dit barn det i skolen? Hvad er svært? Hvad er dit barn glad for? Glæder dit barn sig til at komme i skole? Har dit barn selv forslag til, hvordan skolegangen bliver endnu bedre? Alt dette kan du bruge som udgangspunkt til samtalen og de spørgsmål eller forslag, du eventuelt har til dit barns undervisere. Det er vigtigt, at du er godt inde i dit barns skolegang inden samtalen, så du er helt med på, hvordan du får mest muligt ud af samtalen.
Tænk over, om du har nogle spørgsmål
I forlængelse af dette, er det en god idé, at du i forvejen har tænkt over nogle spørgsmål eller emner, som du gerne vil bringe op. Måske vil du gerne vide noget om, hvordan dit barn klarer sig og udvikler sig i et specifikt fag. Måske er du interesseret i dynamikken i klassen. Måske vil du gerne vide, hvordan dit barn klarer sig socialt. Det kan også være, at du gerne vil have råd til, hvordan du støtter dit barn bedst muligt. Eller måske er du interesseret i den undervisning, dit barn modtager, og hvordan den foregår. Alt dette er fint at have tænkt over inden, så du får mest muligt ud af samtalen.
Hvis du ikke har nogle specifikke spørgsmål, er det heller ikke et problem. Lærerne vil have sat en dagsorden for samtalen, så der skal nok være noget at snakke om.
Lyt
Det kan virke banalt, men det er vigtigt, at du er til samtalen for at lytte. Både på dit barns lærere, men også på, hvad dit barn har at sige. Det er selvfølgelig vigtigt, at du stiller spørgsmål og er engageret, men vent gerne, til dit barns lærere er færdige med at tale. På den måde kan du tage alt det ind, som de siger, og de kan få sagt al den vigtige information, som de har forberedt. Derudover er det vigtigt, at du lader dit barn tale, hvis de har noget på hjerte. Lyt til, hvad dit barn har at sige. Måske har dit barn spørgsmål, som du ikke har tænkt over. Dit barn har sandsynligvis også en god relation med sin lærer og har derfor fine forudsætninger for at føre tryg samtale med sin lærer.
Tag udgangspunkt i dit barns virkelighed
Det er vigtigt, at samtalen kommer til at handle om, hvad dit barns konkrete situation er. Det skal lærerne selvfølgelig nok sørge for, men hvis du oplever, at de største udfordringer for dit barn er trivselsmæssige, og dit barns lærere primært snakker om de faglige udfordringer, må du gerne gøre opmærksom på dette. Samtidig skal du også være åben overfor, at dit barns trivsel kan være det, der er vigtigst at diskutere, selvom du er mere interesseret i at høre om det faglige. Det handler i bund og grund om, at samtalen skal tage udgangspunkt i dit barns virkelighed, og det er også delvist dit ansvar.
Kom med forslag – men ikke krav
Du må gerne komme med forslag til dit barns lærere. Måske har du idéer til, hvordan i sammen kan støtte dit barns udvikling bedst muligt. Dog skal du huske, at dit barns lærere er uddannede og vant til at arbejde med børn, og at de derfor helt sikkert har styr på det. Husk på, at det er en samtale om jeres fælles ansvar for dit barns skolegang, og at I derfor skal samarbejde. Dog kan forslag være en god idé, så længe det ikke bliver direkte krav fra din side.