Men hvorfor er det egentlig, at vi lader fagligheden forsvinde i ferien? Langt de fleste forældre ville svare, at de ikke har lyst til at ødelægge hyggen ved at ”tvinge” deres børn til at lave skolearbejde i deres ferie. Så hvorfor ikke gøre faglige aktiviteter til en leg?
Hvordan får man faglighed med på ferie?
Selvom ferien er forbundet med afslapning og leg, så er det vigtigt at holde fast i de gode skolevaner. Hvordan får man gjort dette uden at børnene føler sig pålagt undervisning i ferien?
Matematik er manges hadefag, og kan derfor være særligt svært at få de små til at øve sig på. Det vigtigste, når man øver matematik, er at holde legen let og overskuelig – ikke noget med at finde lommeregner og papir frem og lave svære regnestykker. Er man ved poolen kunne man i stedet bruge omgivelserne til sin fordel. Her er nogle eksempler på, hvordan dette kunne gøres:
- Tæl det antal personer med en bestemt farve badedragter/shorts. Læg derefter antallet med anden farve til dette tal, træk en tredje farve fra, og forsæt på denne måde med at tælle, lægge til og trække fra. Ældre børn kan fortælle, hvor mange har en bestemt farve på ud af 50 personer og på denne måde øve brøkregning og procentregning.
- Tæl hvor mange der går forbi og smiler inden for 20min. Gang antallet med eksempelvis 3 for at finde ud af, hvor mange smil der findes på en time.
Husk endelig, at hastværk er lastværk på ferien, og der gerne må gå lidt tid imellem, at badedragter tælles, og tal udregnes. Alt kan udvides alt efter niveau ved at gøre tallene større, og eventuelt tilføje regnearter.
Fremmedsprog er ofte lettere at få øvet på ferien. Ofte skal man tale engelsk/tysk/fransk for at tale med tjenere, receptionister og lignende. Så hvorfor ikke spørge, om børnene kan være dem, der taler en gang i mellem? Et par enkelte sætninger hver dag sørger for at børnene ikke starter fra bunden ved skolestart.
Hvis børnene er læseheste, kan man eventuelt finde en bog på et fremmedsprog. Det kan godt være svært for nogle at skulle tale fremmedsprog i uvante omgivelser, så at læse ville være et godt alternativ.
Få fagligheden ind i feriehverdagen
Fremmedsprog og dansk er ofte de ”nemme” fag at holde ved lige, da man bruger dem mere og mere i hverdagen. Her er nogle ideer til at få sprogfagene med i feriens hverdage:
- En mor fortalte mig for nogle uger siden, at hendes datter var begyndt at skrive SMS’er på engelsk med en veninde. Jeg synes, at dette var absolut fantastisk. På denne måde bliver ordforrådet motioneret – så kan det være lige meget med grammatikken. Grammatikken er vigtig, men når den sidder fast, så kan et stort ordforråd virkelig gøre forskellen.
- Læs en god bog sammen! Det kan være super hyggeligt at læse højt for hinanden – selv et halvt kapitel kan være sjovt. Find en bog, alle kan lide, og så kan man enten skiftes, eller den ene kan være højtlæser. Denne ”øvelse” kan nemt kombineres med en god is eller eftermiddagskaffen.
- En afart af ovenstående kunne være at lave sine egne historier. Dette kan gøres på mange måder. Man kunne komme på forskellige elementer, der skal være med i historiens handling, og så skiftes til at skrive et lille stykke. Man kan også finde på en baggrundshistorie til en biperson i en film. Det vigtigste er, at man har det sjovt og får trænet det sprog, som historien nu bliver skrevet/fortalt i.
Matematik kan både være super svært og nemt at få øvet hjemme. Man behøves ikke at bruge meget mere end 10 minutter – det vigtigste er, at det bliver holdt ved lige. Her er nogle måder at få matematikken gjort overskueligt:
- Spil Uno! Uno er et relativt let spil, som de fleste aldre kender og kan spille. Man kunne lave en regel om, at man skal regne med tallet, som er øverst i bunken og det tal, man selv lægger ned. F.eks. er der en 4’er øverst, og du lægger en 8’er, så skal du gange de to tal sammen.
- Læg priserne for varerne sammen i supermarkedet. Særligt for børn i 5-6. klassealderen kan det være super sjovt at få lov til at rende rundt, finde varer og lægge priserne sammen.
- Bag en kage! Køb ingredienser ind til en kage og omregn dl til L, g til Kg og lignende for at få dem til at se, hvor meget 300g egentlig er i virkeligheden.
Dette er blot nogle få ideer til, hvordan man kan få matematikken øvet i hverdagen. Det vigtigste er, at huske at selv 5 minutter kan gøre en forskel, så hvis koncentrationen ikke er til mere end det, så er det også okay.
Her var et par tips til, hvordan man kan få fagligheden med på ferie. Til slut vil jeg bare understrege at faglighed er vigtigt, men hvis ikke børnene synes, at det er bare en smule sjovt, så kan det hurtigt blive en kamp fremfor en leg. Det er derfor vigtigt, at se selv 5 minutter som en sejr, men selvfølgelig sigte efter at få trænet fagene mere end det.
Rigtig god ferie!
Benedikte Skotte, mentor
Benedikte underviser til daglig primært i engelsk og matematik. Hun forsøger at gøre fagene mere overskuelige og sjove ved at bruge en masse alternative undervisningsformer, som styrker elever uden at de mister modet og koncentrationen.