Har du det heller ikke godt med at stille dig op foran klassen, og oplever du ubehag blot ved tanken om, at du har et mundtligt oplæg forude? Så er der heldigvis hjælp at hente. I dette indlæg har jeg samlet mine bedste råd til, hvordan du får ‘overstået’ oplægget på bedste vis og forhåbentlig bliver mere tryg ved det i fremtiden.
Søg hjælp til det faglige
Er du nervøs, fordi du har svært ved det faglige og netop ikke har lyst til at blive fremstillet foran resten af klassen? Så vil jeg først og fremmest råde dig at søge hjælp til det faglige indhold i dit oplæg. Det kan eksempelvis være hos din lærer, din klassekammerat eller din mentor. En grundlæggende forudsætning for at undgå nervøsitet er nemlig, at du har tillid indholdet i din præsentation. Det vil give dig mere ro i maven og tiltro til dig selv.
Find ud af hvilke noter, der virker bedst for dig
Det er altid en god idé at tage noter til at øve sin præsentation, som så også kan medbringes til selve præsentationen, hvis behovet er til det. Nogle har det fint med at skrive stikord, og hvis du er en af dem, skal du selvfølgelig bare fortsætte med det! Hvis jeg er meget nervøs, har jeg det dog personligt bedst med at skrive en stor del af min præsentation ned. Ikke fordi jeg til selve præsentationen har tænkt mig at bruge mine noter mere, end hvis de var i stikords-form, men fordi visheden om at have noget specifikt at falde tilbage på kan give tryghed. Jeg overstreger mine vigtigste pointer og ’ledetråde’ med en farve. De farvede ord fungerer således som stikord, og resten af teksten er altså blot en form for sikkerhedsnet; en backup. Men find ud af, hvad der virker bedst for dig! Husk dog, at jo bedre du har forberedt dig på dit emne, desto mindre har du brug for dine noter. Du har garanteret forberedt dig så godt, at du knap nok har brug for dem!
Øv din fremlæggelse for andre
Dette råd ville jeg selv ønske, at jeg havde fulgt noget før. Det kan nemlig gøre en mærkbar forskel helt nede i maven og tage toppen af nervøsiteten! Når du har færdigarbejdet dit oplæg, og du har øvet det for dig selv, er det nemlig tid til at præsentere det foran andre. Det kan være dine forældre, kæreste, ven - eller din mentor. Man kan øve sig nok så mange gange for sig selv, men nærværet og opmærksomheden fra andre skaber en helt anden situation, som er langt mere lig den ’rigtige’ situation. Hvis du allerede har holdt dit oplæg for nogle få personer, bliver det langt mindre overvældende og angstprovokerende at stå foran din klasse.
Sænk tempoet
Du har forberedt dig grundigt, men nervøsiteten bruser alligevel frem, når du endelig står oppe foran klassen. Det kan derfor friste at snakke så hurtigt som muligt, så du får det overstået i en fart og kan sætte dig ned igen. Det forhastede tempo ødelægger dog ofte indholdet i oplægget. Forsøg derfor at modkæmpe trangen og prøv i stedet (så godt du kan!) at tale i et roligt tempo med naturlige pauser, hvor du får lov til at trække vejret.
De andre er også nervøse
Du kan være helt sikker på én ting; mange af de andre i din klasse er mindst lige så nervøse, som du er! Du ryster måske på hovedet af dette, fordi det ofte ikke ses på folk, hvor nervøse de egentlig er. Men jeg kan forsikre dig om, at det er de! Så ro på. Du er ikke alene om at være nervøs, og det er helt okay at være det. Dette betyder også, at du roligt kan revurdere de forestillinger, du måske har om hvad de andre tænker om dig, når du står deroppe og præsenterer – for de tænker garanteret bare det samme, som du selv tænker, når du lytter til deres præsentationer.
Øvelse gør mester – og det er fedt at mestre!
Det at stille sig op foran andre mennesker er (desværre) ikke noget, der er til at komme uden om. Det er en situation, du vil blive konfronteret med mange gange endnu – selv efter din studietid. Så hvorfor ikke fokusere på at blive god til det og se det enkelte oplæg som en træning på vejen dertil? Måske drømmer du om et job, der indebærer afholdelse af præsentationer for større eller mindre forsamlinger? Og hvor fedt kunne det ikke lige være at have det godt med at holde præsentationer og måske endda at kunne lide det – særligt når du på et tidspunkt skal holde en tale til en begivenhedsrig fest? Vildt fedt!
Så det er bare med at komme i gang med at træne!
Anne, mentor
Anne studerer psykologi på Aarhus Universitet og har været mentor siden april 2016. Som mentor kendetegnes hun særligt ved sit rolige og positive væsen, samt ved sit fokus på at møde og støtte sine mentees lige der, hvor de er.