Johanne Balslev
Mentor
Indholdsfortegnelse Studieteknik 24. juni 2019 Læsetid: 4 min.

Fusk eller fakta? Her er fem udbredte myter om læring

Der er mange holdninger og meninger om, hvordan man skaber de bedste rammer for læring. Men hvordan ved man, om det rent faktisk holder vand?

Følgende blogindlæg vil fra en mentors synspunkt af- eller bekræfte fem udbredte myter om læring.

1) Når du lærer fra dig, er det vigtigt at hæve elevens niveau kontinuerligt

Fusk. Man må ikke arbejde ud fra læresætningen om, at elevens niveau skal hæves for hver eneste undervisningsgang. Det er vigtigt for den nye viden at bundfæste sig, og det er vigtigt for eleven at føle, at der bliver gjort fremskridt. På samme måde er anerkendelse en vigtig del af ethvert fremskridt. Man skal dog rose med omhu, idet rosen kan virke lige så sløvende, som den kan virke motiverende. Som med alt andet, er det en balancegang.

2) Eleven bør have indflydelse på undervisningen

Fakta. Om så det gælder undervisningen i skolen eller læringen andre steder, så er elevindflydelse en essentiel del af en god indlæring, fordi det inspirerer til ansvar for egen læring. Dermed ikke sagt, at alle aldersgrupper bør have de samme muligheder for indflydelse, da det er klart, at en 5-årig ikke vil have den samme grad af selvindsigt som en 16-årig. Det er også vigtigt at huske på, at indflydelse ikke er det samme som bestemmelsesret, og at det til enhver tid er lærerens ansvar at vurdere, hvilken undervisningsform der passer bedst til elevens behov.

3) Musik i barndommen forbedrer indlæringen

Fakta. Visse områder af børns hjerner styrkes og udvikles bedre, når barnet opdrages med musik og f.eks. lærer at spille på et instrument. Det er både de sproglige og motoriske evner, såvel som koncentrationen og indlæringen, der forbedres hos disse børn.

4) Man kan udelukkende fokusere på én ting ad gangen

Fusk. Mennesket har selektiv opmærksomhed, hvilket gør det svært at fokusere på flere ting ad gangen. Alligevel kan det være direkte effektivt, hvis man kombinerer læring og implementering af ny viden med noget, som man kender godt på forhånd og/eller er god til. Som et eksempel er der nogle, som arbejder langt bedre, når de hører noget kendt musik i baggrunden. Følelsen af det velkendte beroliger, og det kan blive lettere at forstå det, som man forsøger at lære nyt.

5) Man kan kun lære noget ved at repetere det gentagende gange

Fusk. I virkeligheden findes der langt vigtigere ting end repetition, når det kommer til at huske, hvad man har lært. Den samme viden bør være spredt udover flere dele i hjernen, så det vigtigste i henhold til hukommelsen er ikke at repetere, men snarere at indlære på den mest optimale måde. Her spiller sanseindtryk samt konkrete ord og udtryk en stor rolle. Afhængig af, hvad man lærer, kan man prøve at integrere disse elementer i ens indlæring. Det hjælper selvfølgelig også at få det pågældende stof repeteret flere gange, men det er langt fra en garanti for efterfølgende at kunne huske noget som helst.

Jeg håber, at dette gør det lidt nemmere at finde rundt i alle teorierne om god læring!

Johanne Balslev, mentor
Johanne mener, at relationen mellem lærer og elev er en af de bedste forudsætninger for en god indlæring.

Har du eller dit barn brug for en mentor?

Bliv kontaktet og få en uforpligtende snak med en af vores fagvejledere

Læs mere om mentorforløb

Hurtigst muligt I eftermiddag I aften I morgen

Studieteknik

Se alle

3-gode-lektieråd-fra-benjamin-lasnier
Har du også svært ved at lave lektier eller bare svært ved at komme i ..
7 tips til en bedre hukommelse - alle kan blive bedre til at huske
Har du også svært ved at huske alt det stof, du forventes at kunne?..
De 7 vigtigste skrive-råd
Her får du 7 gode skrive-råd, som hjælper dig med at sikre nogle gode ..
Sådan styrker du dit barns faglighed i sommerferien
Det bliver pludselig let at dividere, når en kasse is skal deles ud ti..
Kom godt igennem gymnasiet
Gymnasiet er noget helt andet end folkeskolen, og det kan til tider væ..
Sådan bliver du tryg ved dit fremmedsprog
Måske kender du til det selv? Hvis ikke fra engelsk, så måske fra et a..
Sådan tilpasser du læringen til dit taktile barn
Vi lærer alle sammen forskelligt, og derfor må vi ikke glemme de børn,..
Sådan tilpasser du læringen til dit auditive barn
Forskellige børn lærer på forskellige måder. ..
Lærerige julelege
Juletiden nærmer sig med hastige skridt. Her er nogle lærerige juleleg..
7 gode råd til bedre studievaner
Det kan være svært altid at nå at lave lektier, og der er sommetider a..
Sådan tager du effektive notater
Der er mange måder at skrive notater på. Måske fungerer den måde, du s..
5 simple tips til bedre noter - få mere ud af timerne
Det kan være stressende at tage noter i undervisningen - læs med her o..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.