IMG 9198 1

Motivation handler om at have lyst. Kunsten at optimere indlæring handler om at matche det, barnet skal lære, med det, barnet har lyst til at lære. Er dit barn kørt fast i et fag? Eller i skolegangen i det hele taget? Synes motivationen at være forduftet? Her får du 7 gode råd til, hvordan du kan genfinde motivationen.

1. Find ud af, hvilken type motivation, der primært driver dit barn

Man opererer typisk med 5 forskellige former for motivation:


  • Viden: Man glædes ved tilegne sig ny viden hele tiden.
  • Mestring: Man glædes ved at kunne anvende det, man har lært.
  • Præstation: Man glædes ved at klare sig godt i tests og prøver.
  • Involvering: Man glædes ved at have indflydelse på det, man lærer.
  • Relation: Man glædes ved at have det godt med den, der hjælper én med at lære.

Ofte vil man være drevet af flere typer motivation samtidig, og de fleste motiveres på alle fem områder, men ikke i lige høj grad. Derfor er det enormt gavnligt at identificere de to eller tre former for motivation, der primært driver dit barn til at lære.

Måske tænker du nu: ”Jamen, mit barn er jo slet ikke motiveret til at lære i skolen. Hvordan finder jeg så ud af, hvad der motiverer ham/hende?” Tænk på andre områder uden for skolen, hvor motivationen skinner igennem. Dit barn har formentlig en eller flere fritidsinteresser, han/hun er rigtig glad for og næsten ikke kan holdes fra. Hvad motiverer dit barn til at dyrke netop denne interesse?

2. Kommuniker med dit barn
Hvis du ikke selv kan gennemskue, hvad der motiverer dit barn, så spørg ham/hende selv. Ofte kan børn selv svare, hvis man hjælper dem på vej og spørger på den rigtige måde. Spørg fx: ”Hvad er det, der gør, at du er glad for denne aktivitet? Er det, fordi du synes, du er god til den (mestring), eller fordi du selv kan bestemme, hvad du skal (involvering)?” Måske er svarerne ingen af delene –eller begge dele – og det er også helt i orden. Vigtigst er det, at du lytter til dit barn. Lad ham/hende selv fortælle sine tanker. Svarer han/hun: ”Det ved jeg ikke,” er det typisk et tegn på, at dit spørgsmål ikke var konkret nok, og du må præcisere det yderligere.

3. Find den rette gulerod
Find den rette gulerod til dit barn. Det er bare lidt sjovere at løse en opgave, hvis der er en form for belønning. Det er meget forskelligt, hvilken type belønning dit barn vil værdsætte mest og motiveres mest af. Måske er det noget spiseligt, et særligt privilegium eller noget helt tredje. Sørg for altid at opmuntre, evt. med en ”præmie”, men aldrig true med “pisken”. Straf ikke for dårlige resultater eller manglende arbejde, men beløn gerne for en god arbejdsindsats. Husk, at ros først og fremmest bør gives for barnets indsats, mindre for barnets resultater!

4. Skab gode betingelser for motivationen
Når man skal optimere sin indlæring, handler det om at komme ind i et flow. Man kan skabe de bedst mulige betingelser for barnets oplevelse af flow ved at tilpasse opgavernes niveau efter barnets niveau. Får barnet en opgave, der er for nem, bliver det kedeligt for ham/hende. Får barnet derimod får en opgave, der er for svær, opstår frustration, fordi han/hun ikke kan løse den. Derfor må man hele tiden holde øje med barnets niveau og tilpasse opgaverne herefter.

5. Tag udgangspunkt i dit barns læringsstil
Dit barn lærer bedst, når han/hun undervises med udgangspunkt i hans/hendes læringsstil. Ofte følges indlæring og motivation ad. Når barnet kan mærke eller se, at han/hun lærer og forbedrer sig, skaber det motivation til at fortsætte.

Læs evt. indlægget “Forstå dit barns læringsstil og opnå bedre lektielæsning” her og bliv klogere på dit barns læringsstil.

6. Find den rette timing
Det er ikke ligegyldigt, hvornår du hjælper dit barn eller beder ham/hende om at løse en masse opgaver. Vær opmærksom på, om han/hun er klar til at lære. Indlæring er bedst, når barnet er udhvilet og mæt (og – for nogles vedkommende – lige har været fysisk aktiv). Vælg også tidspunkter på dagen, hvor barnet forstyrres mindst muligt i opgaveløsningen.

7. Gør læring til en leg
Det kræver ikke en PhD i psykologi for at vide, at indlæring er bedst, når man har det sjovt. Gør læring til en leg: Lektier, prøveforberedelser og udfordrende emner kan ”leges ind” i fx en quiz eller et spil. Dit barn kan evt. selv være med til at designe legen/spillet og bestemme reglerne.

Quizzer er nemme at udarbejde, især med hjemmesiden ”Kahoot!”. Her kan man hurtigt udforme en quiz med multiple choice, og man kan endda spille mod sig selv! Næsten et hvilket som helst brætspil kan blive til en sjov og anderledes måde at løse faglige opgaver på, fx ved at udskifte spørgsmålene i Trivial Pursuit, indlægge regneopgaver på stjerne- og globusfelterne i Ludo, tilføje grammatikudfordringer til Scrabble eller udføre Tegn & Gæt på et fremmed sprog. Mulighederne er mange – kun fantasien sætter grænser.

Opsummering:


  • Identificér barnets primære motivationsformer
  • Lyt til barnets behov og ønsker
  • Beløn barnet for god indsats, ikke resultater
  • Tilpas sværhedsgraden efter barnets niveau
  • Identificer dit barns læringsstil og brug den aktivt
  • Hjælp barnet, når han/hun er klar til at modtage hjælpen
  • Gør læring til en leg, ikke en pligt

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

Infograf procenter new
Infograf sojler new
Infograf tal new 2

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Danmarks eneste landsdækkende lektiehjælp

MentorDanmark er Danmarks største og eneste landsdækkende lektiehjælp. De seneste år har vores 3.000 mentorer gjort en forskel hos 20.000 familier. Vi dækker alle større danske byer og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider i påsken:

Torsdag

9:00-17:00

Fredag

9:00-16:00

Lørdag

11:00-16:00

Søndag

11:00-20:00

MentorDanmark støtter