Vi har alle vores foretrukne måde at lære ny viden på. Du ved formentlig, om du selv helst vil have ny information mundtligt eller skriftligt for bedst at forstå den. Men har du også tænkt over, hvilken læringsstil dit barn har? Hvis du ved dét, kan du hjælpe dit barn bedst muligt med lektielæsningen.
Man opererer typisk med fire forskellige læringsstile:
At se, høre, røre eller gøre, og denne guide kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken af de fire læringsstile dit barn foretrækker.
De færreste har kun én foretrukken læringsstil, så måske vil du genkende dit barn i flere af beskrivelserne. Det giver jer mere at arbejde med; forskning viser nemlig, at elever lærer nyt stof allerbedst, hvis de først bliver undervist efter deres foretrukne læringsstil og derefter får lov at repetere stoffet efter den næstbedste metode.
Se-barnet
Hvis dit barn er et se-barn, er han god til at forstå og huske instruktioner, han har læst i en bog. Barnet bryder sig ikke om lange, mundtlige forklaringer, men foretrækker skriftlige instruktioner, PowerPoint-præsentationer og bøger med billeder. I en gruppesituation vil et se-barn typisk være den, der tager noter.
Gode råd:
- Giv opgaven og lektierne relevans ved at placere den i dit barns hverdag.
- Tal i billeder: Forklar ved hjælp af emner, barnet kan relatere til.
- Lad dit barn skrive eller tegne, mens han tænker og løser opgaven.
- Brug gerne whiteboards, flipovers eller lignende, når du hjælper barnet.
Høre-barnet
Et høre-barn kan holde styr på flere samtaler på én gang og er god til at fortælle, diskutere og fremlægge. Hvis dit barn er et høre-barn, foretrækker hun mundtlig information, når hun skal lære nyt stof. Barnet vil også langt hellere forklare et emne mundtligt end skrive om det. I en gruppesituation vil et høre-barn typisk tale meget og lade andre om at tage notater.
Gode råd:
- Giv opgaven relevans for dit barn ved at fortælle sjove anekdoter eller historier, der relaterer sig til barnets interesser.
- Få dit barn til at forklare, hvordan hun vil gribe opgaven an. Hun vil ofte få nye idéer, mens hun taler.
- Undersøg, om der findes lydbøger eller podcasts om opgavens emne. Et høre-barn vil få langt mere ud af at lytte end at læse de klassiske skolebøger.
Røre-barnet
Et røre-barn koncentrerer sig bedst, når han samtidig bruger sine hænder, og derfor vil han ofte tegne, mens han lytter. Barnet keder sig, hvis læreren taler for meget, men kan godt lide at arbejde ved en computer eller med konkrete materialer.
Gode råd:
- Hjælp barnet med at få overblik over en opgave ved at skrive opgavens elementer ned på små stykker papir eller pap, som barnet kan rykke rundt med.
- Lad barnet have et konkret materiale i hænderne, for eksempel en nulrebold, mens I arbejder.
- Undersøg, om der findes computerspil om emnet, som barnet kan have gavn af.
Gøre-barnet
Et gøre-barn kan have svært ved at sidde stille og vil have brug for at bevæge sig, mens hun lærer. Hun kan lide at eksperimentere og bruge flere af sine sanser, og hun er god til at bygge og modellere. Gøre-barnets indlæring er bedst, når den kobles til fysisk aktivitet, fx i et rollespil.
Gode råd:
- Gør opgaven relevant ved at forklare den i levende billeder eller fysiske sammenhænge.
- Brug materialer som pap og papir. Lad barnet klippe og klistre for at illustrere sine idéer, og lav for eksempel et vendespil, når hun skal terpe grammatik.
- Sørg for, at barnet har god plads at arbejde på, og giv plads til pauser, hvor hun kan gå udenfor i et par minutter eller hente materialer i rummet ved siden af.
Med viden om, hvor dit barn placerer sig blandt de fire læringsstile, kan du hjælpe dit barn bedst muligt med lektielæsningen.
God fornøjelse!
Svend Erik Schmidt, ekspert i læringsstile og kommunikation
Rådene tager udgangspunkt i Beström & Schmidts læringsstilsmodel. Svend Erik underviser vores mentorer som et led i vores interne mentoruddannelse.