Sådan bruger du dine lærere og vejledere bedst muligt

Skærmbillede 2017 11 03 kl 13 28 49

SRP er en opgave som SRO - Bare større! Og det kan være svært at komme i gang, da det ikke er noget, I har arbejdet så meget med før: Men så er det jo godt, at der er vejledere, som kan guide jer i den rigtige retning. Dette indlæg handler netop om, hvordan I bedst bruger jeres lærere, vejledere og de vejledningssamtaler, der følger med SRP-arbejdet.

Første vejledningssamtale
Efter du har valgt fag og emne, får du tildelt 1-2 vejledere, så begge dine fag er dækket ind. Det er ikke sikkert at din vejleder er din almindelige lærer. Da der er fag, der vælges meget hyppigt, som f.eks. historie og engelsk, er det ikke sikkert, at din egen lærer bliver tilknyttet som din vejleder. Det er derfor vigtigt, at du er godt forberedt til samtalerne, da den pågældende vejleder jo ikke ved, hvad du tidligere har snakket med din faste lærer om. 

Det første du gør til samtalen, er derfor at fortælle som det emne, du har valgt: 

  • Hvad handler det om?
  • Hvorfor har du valgt det?
  • Hvordan skal du bruge fagene?


Det er ikke fordi, at det skal fylde meget: Vejledningssamtalerne varer typisk kun 10 minutter, men det er godt at få afklaret ovenstående spørgsmål, inden arbejdet for alvor begynder. Sørg for at have gjort dig tanker om, hvordan du gerne vil have, at din problemformulering ser ud, og hvilke problemstillinger den skal indeholde - det behøver ikke at være detaljeret endnu, men sådan grundlæggende tanker er gode at have med. 

Du laver ikke selv den endelige problemformulering til din SRP, men det er et godt redskab for dine vejledere, så de ved, hvad du gerne vil. Inden første vejledningssamtale skal du også have søgt efter materiale, som du tænker, er relevant at arbejde med - gerne bøger, kopier, hjemmesider osv. Materialet skal du have med til samtalen, så vejlederne kan kigge på det. Du kan evt. sende titler/links til deres mail, hvis de ønsker det. Fortæl dem hvor og hvordan du har fundet materialet, hvilket materiale du gerne vil tage udgangspunkt i, og om du har fået dannet dig et overblik inden for emnet. De kan hjælpe med at vejlede om, hvilket materiale der er godt, og hvad der måske er mindre godt. 

Anden vejledningssamtale
Til anden vejledningssamtale har du formegentlig fået arbejdet en masse videre og samlet en hel masse yderligere viden, og er godt i gang med forarbejdet til din opgave, selvom du endnu ikke kender din endelige problemformulering. Du skal til denne samtale have gjort dig fuldstændig klart, hvad opgaven skal handle om. Det er allerbedst, hvis du har lavet en fuld problemformulering med tilhørende problemstillinger - bare husk at du ikke må kende den endelige problemformulering på forhånd, så der vil enten ændres lidt eller komme et ekstra element med i den endelige problemformulering, som udleveres af dine vejledere, når skriveperioden begynder i december. 

Sørg også gerne for at fortælle dine vejledere hvad du synes er mest spændende, og hvad det er vigtigst, at opgaven skal fokusere på. På den måde ender det ikke med, at problemformuleringen har tilsidesat det, du helst vil skrive om. 

Fortæl dem også hvordan du har arbejdet videre siden sidst: 

  • Hvilke materialer har du brugt
  • Har du fundet nye materialer?
  • Hvad har du fundet ud af?


Har du fået arrangeret de praktiske ting omkring opgaveskrivningen og fået lagt en plan for skriveprocessen? Sørg for at have styr på ting som: arbejdsro, computer, bøger - er de udlånt længe nok, har du en til at læse indholdsmæssig- og grammatisk korrektur? Det kan være en god idé at sende en mail med det hele til dine vejledere, så de også kan forberede sig til samtalen. Sørg også for at stille alle de resterende spørgsmål du har, som er relevante for opgaveskrivningen, og hvad du må - og ikke må. 

Vejledning under skriveperioden
I skriveperioden skal du bruge dine vejledere til de spørgsmål, du har omkring formalia/genrekrav for opgaven, fagenes metoder og fagbegreber. Du kan få hjælp til at få uddybet fagbegreber, du ikke forstår, og stille spørgsmål til selve opgaveformuleringen. Typisk vil vejlederne også være tilgængelige på din skole, når opgaveformuleringerne offentliggøres, til at svare på eventuelle spørgsmål. 

Dine vejledere må i bund og grund ikke hjælpe med opgavens indhold, som analyser osv., da de jo kun må vejlede dig: Det kun er dig der skal skrive din opgave! De fleste vejledere oplyser på opgaveformuleringen deres mail, og kan ellers kontaktes over Lectio - enkelte vil også skrive deres telefonnummer, så du nemmere kan få fat i dem. Brug kun vejledernes tlf. numre hvis det virkelig haster. 

Husk at de også er mennesker, der har brug for at slappe af, og de fleste vejledere husker at tjekke deres mail, når de har tid. Vejlederene ved, at der kommer mange spørgsmål, og de skal nok nå at få svaret dig. 

Held og lykke med opgaveskrivningen til alle jer 3.g’ere!

Kom i gang her

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

98,6 % vil anbefale MentorDanmark til andre
Langt de fleste giver MentorDanmark 4 eller 5 stjerner
Over 20.000 familier har allerede valgt MentorDanmarks eksamens- og lektiehjælp

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Danmarks eneste landsdækkende lektiehjælp

MentorDanmark er Danmarks største og eneste landsdækkende lektiehjælp. De seneste år har vores 3.000 mentorer gjort en forskel hos 20.000 familier. Vi dækker alle større danske byer og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider:

Mandag-torsdag

8:00-21:00

Fredag

8:00-16:00

Lørdag

11:00-16:00

Søndag

11:00-20:00

MentorDanmark støtter