"Anton voksede en halv meter hos LæseHeltene"

Anton har fået hjælp til at blive bedre til at læse gennem et forløb hos LæseHeltene. Hans mor Kathrine fortæller, at det ikke længere gør ondt i hele kroppen på ham, når læsebogen kommer frem, og så er han også begyndt at turde læse højt i klassen. Læs om familiens oplevelse med LæseHeltene, og hvordan Anton knækkede læsekoden.

Hvordan kommer jeg rigtigt ind i et ord? Det er en sætning, der ofte bliver brugt hos LæseHeltene. Her handler det nemlig om at give børnene læsestrategier og redskaber til at blive bedre til at læse. LæseHeltene har specialiseret sig i at hjælpe børn og unge, der kæmper med ordblindhed og læsevanskeligheder.

En af de flittige læsehelte, der er i gang med et forløb hos LæseHeltene, er Anton, som går i 2. klasse. Antons mor Kathrine fortæller, at det var en kæmpe diskussion, hver gang læsebogen kom frem, og derfor lavede hun en desperat google-søgning for at finde den bedste hjælp til sin søn, og her stødte hun på LæseHeltene:

”Anton var langt bagud med læsningen i forhold til sit klassetrin. Motivationen var ikkeeksisterende, og det var en kæmpe diskussion, hver gang læsebogen kom frem.”

Derfor startede Anton et forløb hos LæseHeltene i påskeferien, og mor Kathrine synes allerede, de har oplevet en stor udvikling hos Anton:

”Det er en kæmpe succes, at Anton ikke længere forbinder læsebogen med ondt i maven. Jeg er virkelig imponeret over, hvor meget man kan rykke på så kort tid. Det havde vi ikke i den vildeste fantasi forestillet os.”
Anton får hjælp af læseassistent


Anton læste bogstavernes navne frem for lyde

Et læseforløb hos LæseHeltene varer i alt 7 uger, og når et forløb begynder, starter man med at kortlægge det enkelte barns læsevaner og -mønstre. Det foregår med ny eye tracking-teknologi, hvor barnet læser op, mens læsning og øjenbevægelser optages. Bagefter afspilles og analyseres læsningen, så læseassistenterne ved, lige præcis hvilke udfordringer der skal arbejdes med under forløbet.

Antons udfordring var, at han ikke læste bogstavernes lyde men deres navn, forklarer Sophia, som er Antons læseassistent. Når man læser, skal man nemlig udtale bogstavernes lyde, men Antons udfordring var, at han havde en vane med at læse bogstavernes navne. Derfor var udfordringen at vænne ham af med det og lære ham nye læsestrategier.


Det skal være sjovt at læse

Ifølge Sophia er læsning meget lystbetonet, og det handler om at vise eleverne, at det kan være sjovt at læse.

Det var svært for en dreng i 2. klasse med krudt i numsen at sidde stille, men da Anton først fik en forståelse for, at læsning kan være sjovt, så kom der virkelig fart på hans udvikling, fortæller Sophia og uddyber:

”Vi gjorde undervisningen sjov ved at lave en masse fysiske aktiviteter undervejs. Derudover var medbestemmelse vigtigt for Anton. Derfor var han også med til at bestemme, hvad vi skulle lave, og han var også af og til med til at lave udfordringerne til de fysiske aktiviteter.”

Hun nævner eksempelvis værksteder, vendespil og stafetter, alt sammen med fokus på at gøre det sjovt at lære at læse og at knække koden til at lære at læse.

Anton lærer gennem stafet

Læseundervisningen foregår i små grupper, så alle bliver set og hørt. Samtidig giver de små grupper også mulighed for at skabe et trygt læringsrum, hvor børnene får lov til at lære sammen med andre børn, der også kæmper med at læse. Det skal nemlig være sjovt og trygt at være hos LæseHeltene, men børnene skal også udfordres, forklarer Sophia:

”De første dage skal det være nemt og trygt. Senere på ugen kan vi godt trykke dem på maven og give flere udfordringer.”

Den første uge er et intensivt læseforløb alle ugens dage, og når ugen er gået, starter man i en læseklub, som er én gang om ugen i to timer over 6 uger. Sophia uddyber:

”Læseklubberne fungerer som udtoning, og her implementeres det, vi har lært i det intensive ugeforløb. Fx ’Hvordan tager jeg læringen med videre’ og ’Hvordan bruger jeg det, jeg har lært, i skolen?”

Efter hver dag i det intensive ugeforløb og efter hver læseklub får børn og forældre en rapport. Rapporten er lavet, så man kan få den læst højt sammen. På den måde har børn og forældre et fælles udgangspunkt at tale om dagen ud fra. Mor Kathrine fortæller:

”Det fungerer rigtig godt med de rapporter, vi får efter hver gang. Det er rart som forælder, at man er så informeret.”


”Anton kom retur med rank ryg”

Selvom Anton ikke har afsluttet sit forløb helt hos LæseHeltene endnu, da han stadig går i læseklubben, kan mor Kathrine allerede mærke en kæmpe udvikling hos Anton:

”Læseforløbet har været helt fantastisk. Anton er blevet mødt i øjenhøjde og har fået skabt en motivation. Det gør ikke længere ondt i hele kroppen på ham, når læsebogen kommer frem.”

Også i skolen har de mærket en kæmpe forskel på Anton. Han har aldrig turde læse højt i klassen, men det er han begyndt på nu, og mor Kathrine mener, det kan tilskrives en kombination af læseforløbet og Antons lærerteam på hans nye skole, der lige som Sophia møder Anton i øjenhøjde. Mor Kathrine fortæller også, at Antons lærer sagde til dem, at da Anton kom tilbage i skole efter det intensive ugeforløb hos LæseHeltene, var det en dreng med rank ryg, der kom retur.


Den største oplevelse

Mor Kathrine roser Sophia for at have mødt Anton, hvor han er, og at gøre det, der virker. Hun har lynhurtigt opbygget en tillid hos Anton, og mor Kathrine fortæller, at Anton stadig snakker om Sophia, og at det er hende, der har lært ham at læse.

Sophia er også noget af det første, Anton nævner, da jeg spørger ind til hans oplevelse med LæseHeltene:

”Sophia er en god lærer. Hun har hjulpet mig med, hvordan man siger lydene, og hjulpet mig til at læse meget bedre.”

Sophia bliver uddannet dansklærer til sommer, og hun brænder for at lære fra sig:

”Det er vigtigt for mig, at forløbet er fyldt med succesoplevelser. At vi lærer børnene at vende deres ordblindhed til noget positivt – eller i hvert fald at gå væk fra at se ordblindheden som noget negativt.”

Og succesoplevelser har der allerede været mange af. Sophia husker tydeligt én bestemt dag med Anton:

”Den største oplevelse var dog om fredagen, den sidste dag i det intensive ugeforløb, da Anton og jeg sammen hørte og sammenlignede hans første og sidste læsning. Det var virkelig en øjenåbner for Anton, da han hørte oplæsningerne efter hinanden. Det var en meget speciel oplevelse, og det var som om, Anton voksede en halv meter. Han var så stolt.”


Skal dit barn også have hjælp hos LæseHeltene? Så læs mere her.

PS. LæseHeltene åbner en afdeling i Aarhus til august. Du kan blive skrevet på venteliste allerede nu ved at ringe 61 61 77 77!

Pernille, kommunikationsmedarbejder
Pernille er kommunikationsmedarbejder i kommunikationsafdelingen. Hun har fokus på at skabe relevant og givende læsestof til elever og forældre.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.