1) Gør plads til det vigtige
Tid bliver meget centralt for dig, da skoledagene kan blive længere, og der til hver uge er lektier og afleveringer. Har du en interesse, er det vigtigt, at du gør dig klart, hvor meget tid du vil bruge, og hvordan den skal fordeles.
Da jeg gik på HHX i Hobro spillede jeg fodbold i Randers på serie 1 og var reserve på deres kvinde-superligahold. Jeg brugte 4 timer hver mandag, tirsdag og torsdag på transport og træning, og i weekenden var jeg med til kamp lørdag og søndag.
Det var derfor vigtigt, at jeg havde styr på lektier og afleveringer, for at jeg kunne få det hele til at hænge sammen. Jeg havde ambitioner om, at jeg ville have gode karakterer, så der skulle arbejdes ekstra hårdt, for at fodbold og skole skulle hænge sammen. Og bare rolig, det kunne altså godt lade sig gøre.
2) Planlæg og prioriter din tid
Det fungerede for mig, at jeg dannede mig et overblik over lektier og afleveringer, der skulle laves i de kommende to uger. Havde jeg sent fri mandag, og skulle køre til træning lige efter skole, ville jeg først være hjemme kl. 20. Lektierne måtte jeg lave når jeg kom hjem, eller have klaret om søndagen. Du kan prøve at placere dine timer på aktiviteter for at se, hvordan din dag kan se ud:
Du står op kl. 6.30 og gør klar til at tage i skole fra kl. 8.00-15.00, hvor du skal bruge en halv times tid til at komme frem og tilbage evt. med bussen. Når du kommer hjem fra skole, skal du lave lektier og måske begynde på en aflevering, og så er der pludselig ikke mange timer tilbage, før at du skal sove kl. 22.30.
Laver du sådan et diagram for hver dag i en almindelig uge vil du se, hvor meget tid du egentlig har, til at lave andre ting end at gå i skole og lave lektier. Nogle dage har du tidligere fri end andre, og det er her, du skal sørge for at få lavet en masse. Det vil du takke dig selv for, de dage du har travlt!
3) Husk dag-til-dag lektierne!
Der er desværre mange, som nedprioriterer dag-til-dag-lektier, fordi det jo er afleveringerne, man får karakterer for. Det er også fuldstændig sandt, at man får de skriftlige karakterer for afleveringer, men det er jo kun halvdelen af showet. Den anden del er de mundtlige karakterer, og de stiger ikke, fordi du har lavet en god kemirapport. Her kommer lektierne ind i billedet: dag-til-dag-lektier gør, at du kan snakke med om det faglige i timen, og at du får en bedre forståelse for faget. Det vil gøre dig bedre til det skriftlige, OG du får oven i hatten højere mundtlige karakterer. Så nedprioriter ikke lektierne, og gør hvad du kan for at være aktiv i timen.
4) Husk de 8 timer
Vi kender det alle sammen alt for godt; man sidder i skolen og er træt og hænger, fordi man gik for sent i seng. Det, der bliver talt om i timen, følger man ikke med i, fordi man ikke kan tænke på andet, end at man vil hjem til sin seng. Det faglige bliver kedeligt og uoverskueligt, og man bliver rigtig træt af det hele.
Det kan lyde meget banalt, men det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er, at du får sovet nok, mens du er under uddannelse. Din hjerne får så meget information hver dag, og den har brug for at kunne bearbejde det. Lav så vidt det er muligt nogle vaner for, hvornår du går i seng, så du ved, at du kan få omkring otte timers søvn.
5) Ha’ det sjovt
Gymnasietiden er en tid med oplevelser og masser af fester. Hvis du er til den slags, så gør hvad du kan for, at du har dine afleveringer og lektier i orden, så du med god samtidighed kan tage med og feste og hygge med dine nye klassekammerater. Har du en fritidsaktivitet, så gør hvad du kan for at holde fast i den og prioriter den højt, da det er her, du får et pusterum fra alle skoleopgaverne.
Selvom der er mange lektier og afleveringer, så er det det hele værd, når man endelig kan holde weekend og mødes til fest. Den sociale del af gymnasietiden fylder lige så meget som den faglige - så lav dine lektier, og GIV DEN GAS.
Mie, mentor
Mie læser til folkeskolelærer og brænder for at hjælpe andre med deres faglige udfordringer. For Mie er det vigtigt at koble undervisningen til hverdagen, så eleverne kan relatere stoffet til noget, de kender, og derved opnå en bedre forståelse.