Om det er den første gang eller den tiende gang, man prøver at gå til mundtlig eksamen, er sommerfuglene der hver evig eneste gang. Det er nok bare frygten for, at man fejler eller går kold inde ved eksamensbordet, der sidder dybt i en, for hvad gør man så?
Jeg har været til mundtlig eksamen rigtig mange gange efterhånden, og med tiden finder man ud af, hvordan man bedst forbereder sig. Det er selvfølgelig individuelt, hvad der fungerer bedst, men her er det, der har fungeret bedst for mig.
Lav en læseplan.
Brug årsplanen til at se alle emnerne, I har været igennem. Vær sikker på, at du har skimmet alle siderne igennem og har nærlæst de vigtigste emner. Ud fra den kan du være sikker på at disponere din tid rigtigt.
Lav en disposition.
Mange gange kan det give god mening at lave en disposition over din fremlæggelse. Den kan både laves inden eller til selve forberedelsen. Den er god for dig selv, fordi du har et overblik over, hvad du nogenlunde skal sige, og i hvilken rækkefølge. Derudover er det også ret tjekket at have en lille handout med til lærer og censor, hvor de i overskrifter kan se, hvad du vil gennemgå.
Diskuter dine synspunkter.
Det kan være en god idé at gennemgå dine synspunkter med en af dine venner eller en af dine forældre. Selvom de måske ikke har styr på fakta, kan du blive testet i at argumentere for dine synspunkter.
Dan et overblik inden de 24 timers forberedelse.
Hvis du har lang forberedelsestid kan det være en fordel, at skimme alt læsestoffet igennem inden du trækker dit spørgsmål, så du kan udnytte de 24 timer fuldt ud.
Øv fremlæggelsen.
Har du lang forberedelsestid, har du også mulighed for at øve dig inden selve eksamenen, hvilket gør præsentationen så meget bedre. Ofte kan man gøre det samme med kort forberedelsestid. Øv evt. foran spejlet og minimer dit brug af noter, når du fremlægger - det er vigtigt ikke at læse op.
Det vigtigste er i virkeligheden, at man i sin forberedelse kommer til at føle sig sikker. Man kommer rigtig langt med 1) at være godt inde i sit pensum og 2) selvtillid. Det, der virkede for mig, var at tage kontrollen over samtalen og føre den hen mod et emne, som jeg var meget sikker i. Derudover var det vigtigt for mig at smile, holde øjenkontakt og (hvis muligt) smide en joke en gang imellem for at lette stemningen og vise overskud.
Den mundtlige eksamen skal ses som din mulighed for at 'shine' og vise din lærer, hvor meget du egentlig kan. Husk at din lærer selvfølgelig kun er interesseret i at hjælpe dig på vej, så du klarer dig så godt som muligt.
Held og lykke med eksamenen!
Mathilde Bagger, mentor
Mathilde brænder for at formidle svært stof for at skabe et godt læringsmiljø i samarbejde med sine elever.