Elev sidder og arbejder med eksamen
Erla Heinesen Højsted
Psykolog og partner i WizeMeUp
Indholdsfortegnelse Eksamen 3. marts 2017 Læsetid: 4 min.

Føler du stress i eksamensperioden?

Kender du dét, at du ikke rigtig har lyst til at spise, du har svært ved at sove, svært ved at falde til ro, du er utålmodig og måske sitrer din krop og hjertet slår et par ekstra slag – din krop opfører sig som om dit liv er i fare - og det er faktisk ret ubehageligt, ikke?

Ja, så er du måske ramt af eksamensstress!

Det er ikke særlig behageligt, og det kan også godt være skræmmende. Du vil måske helst have, at det går hurtigt over. Mange studerende tænker også, at stress er et dårligt tegn:

Mild stress er ikke nødvendigvis en dårlig ting

I visse situationer kan stress være en ret god ting. Det er rigtigt, at langvarigt stress kan være skadeligt for kroppen, men lige præcis i en eksamenssituation kan stress være lige det, du har brug for, til at klare dig godt.

Stress i en specifik situation hjælper dig nemlig til at præstere bedre. Og du kan lære at bruge din stress til din fordel og til at forbedre din præstation til eksamen.

Men hvorfor stress?

Stress opstår når din krop forbereder sig på en særlig situation, som for eksempel en eksamen. Stress er en helt naturlig biologisk mekanisme, som alle mennesker har. Mennesker er født med den mekanisme og den er en slags beskyttelsesmekanisme. En mekanisme, der sætter kroppen og hjernen i gang, når du møder en potentielt farlig situation. (Den samme mekanisme, der gør dig i stand til at løbe ekstra hurtigt, hvis du skulle møde en ulv i skoven).

Under stress sender hjernen stresshormoner ud i kroppen. Den sender gode hormoner, som for eksempel adrenalin, der ændrer din fysiske og psykiske tilstand og gør dig kropsligt og mentalt klar til at håndtere en kritisk situation. Din hjerne bliver skarpere og du bliver i stand til at koncentrere dig i længere tid - og du kan måske sidde flere nætter og læse op på dit pensum. Du bliver altså mere fokuseret og skarp og din hukommelse arbejder på højtryk - din krop kan køre meget langt på literen. En stressreaktion gør det muligt for dig at præstere på et langt højere niveau end du normalt er i stand til. Stress er altså ikke noget du skal forsøge at bekæmpe – stress gør dig klar til at præstere.

Stress er kun farligt, hvis du tror det er farligt

Sagen med stress er også, at det kun er dårligt for dig, hvis du tror at det er dårligt for dig. Hvis du forsøger at lukke ned og bekæmpe din stress risikerer du nemlig, at dit system lukker i. Du bliver handlingslammet og du har ikke fri adgang til al din viden og alt det du har læst og lært i løbet af skoleåret. Hvis du derimod accepterer stressreaktionerne og giver du din krop lov til at forberede dig og hjælpe dig til en god præsentation, så vil du faktisk være mere afslappet og have fri adgang til al din viden og alle dine idéer. Derfor må du ikke lukke af for din stress – men du skal øve dig i at blive bedre til at bruge din stress til din fordel. "Tænk på din eksamensstress, som din krops hjælp til at yde dit livs præstation".

Hvis du kan overbevise dig selv om, at det fysiske ubehag, faktisk er en god, sund og hjælpsom reaktion, vil du være i stand til at bruge den som din hjælper under eksamen. Derfor skal du fokusere din tid og din energi på det her nu – invester i det – brug din stress til at forbedre din præstation. Bagefter kan du slappe af og velfortjent komme ned i gear. Når du ser din stressreaktion som en hjælp, så skaber du biologien for modighed. Og du får modet til at klare en udfordring selvom du er bange for den.

Rigtig god eksamen!

Mvh. Erla Heinesen

Har du eller dit barn brug for en mentor?

Bliv kontaktet og få en uforpligtende snak med en af vores fagvejledere

Læs mere om mentorforløb

Hurtigst muligt I eftermiddag I aften I morgen

Eksamen

Se alle

7 uundværlige eksamenstips
Det er vigtigt, at du planlægger din læseferie og strukturerer din tid..
Sådan kan du hjælpe dit barn op til eksamen
Dit barn bliver gradvist mere frustreret over eksamen, men hvad kan du..
7 tips til en god eksamen fra superstudenterne
Her får du 7 gode råd til, hvordan du når dine mål, så du får den kara..
Sådan forbereder du dig til en skriftlig prøve
Gør de skriftlige prøver dig nervøs? Prøv at læse med her, for du er i..
Sådan får du mest ud af din læseferie
Dette indlæg handler om, hvordan du på bedst mulig vis kan få udnyttet..
Sådan scorer du topkarakterer til dine skriftlige eksaminer
Det første, du skal vide om skriftlige eksaminer, er, at forberedelse ..
Planlæg din læseperiode og få den karakter, du fortjener
Din læseperiode er begyndelsen til at få den karakter, du fortjener. ..
Sådan overlever du din 24-timers eksamen
Du skal op i en 24-timers eksamen, men hvordan er det nu lige, du gør ..
Det skal du vide om NV eksamen
Du føler kun lige, at du er startet i grundforløb, og pludselig skal d..
Det skal du vide om AP eksamen
Du føler kun lige, at du er startet i grundforløb, og pludselig skal d..
10 tips og tricks til den skriftlige eksamen
Du sidder måske allerede og får svedige håndflader, nervøse tanker og ..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.