Elev skriver i hånden
Katinka Holme Pedersen
Mentor
Indholdsfortegnelse Dansk 23. august 2023 Tilmeld nyhedsbrev

Hvordan bruger man aktantmodellen?

I sprogfag skal man ofte analysere tekster. Der kan man bruge forskellige værktøjer til hjælp. Et af de værktøjer er aktantmodellen. Men hvad er det egentlig? Og hvordan bruger man den? Læs mere og bliv klogere på aktantmodellen i denne artikel.

Hvad er aktantmodellen?

Først og fremmest skal det lige siges, at ‘tekster’ i danskfagets verden er en fællesbetegnelse for tekster, som romaner, noveller, digtsamlinger, osv. og ikke-tekster, som kortfilm, malerier, fotografier, osv. Man kan også bruge ‘fortællinger’ som et slags synonym.

Aktantmodellen er en model, som man bruger til at beskrive de forskellige funktioner i en tekst. De funktioner kaldes aktanter. Ofte kan man placere personerne i teksten på aktanternes pladser, men det kan også være ting, dyr eller lokationer – der kan også være flere forskellige, som er samme aktant, eller det kan ændre sig undervejs i fortællingen.

Her er en liste over aktanterne, og hvad de er udtryk for:

Subjektet er som regel hovedpersonen i teksten, om hovedpersonen så er helten eller skurken i fortællingen.

Objektet er, hvad end subjektet vil have fat i – måske vil ridderen gerne have prinsessen, eller måske vil prinsessen have sin frihed. Det er altså subjektets mål igennem teksten.

Modstanderen er subjektets fjende. Det kan f.eks. være prinsessens forældre, som låste hende inde i tårnet, eller dragen som ridderen skal dræbe.

Hjælperen er den, som hjælper subjektet. Har ridderen en ven eller måske en hest, som hjælper hende på vej? Det er dog ikke altid helt åbenlyst. Måske er subjektet skurken i historien,og tvinger andre til at hjælpe sig.

Giveren er den, som giver objektet. Løslader prinsessens forældre hende og giver hende hendes frihed? Eller er det hende selv, som bryder fri?

Modtageren er den, som modtager objektet. Det er ofte subjektet, men det kan lige så godt være modstanderen, eller en helt tredje.

Illustration af aktantmodellen

Hvordan bruger jeg aktantmodellen i min analyse?

Når man læser en tekst, er det som regel meget subjektivt, hvordan man forstår fortællingen. Derfor giver det sig selv, at éns analyse også vil være subjektiv. Her er to forskellige måder, man kan bruge aktantmodellen til Den lille rødhætte.

Den lille rødhætte handler om en pige, som er på vej igennem skoven for at besøge sin bedstemor. Når hun ankommer, finder hun dog ud af, at en ulv har ædt bedstemoren, og hun bliver også selv ædt. En jæger kommer forbi, dræber ulven og redder bedstemoren og rødhætte, som var slugt hele og derfor stadig var i live.

Illustration af aktantmodellen, med historien af Rødhætte som eksempel

Det her er måske den mest almindelige analyse af rødhætte. Rødhætte er hovedpersonen, og vi placerer hende som subjekt. Rødhætte vil gerne overleve angrebet af ulven, hvilket jægeren hjælper med. Jægeren er altså både hjælperen og giveren.

En illustration af aktantmodellen beskrevet ud fra historie om rødhætte

I den her analyse, har vi sat ulven som subjekt. Hvad er ulven ude efter (objekt)? Han er tydeligvis ude efter at finde noget mad, så egentlig vil han nok bare overleve ligesom rødhætte. Han får ikke hjælp af andre end sig selv; det lykkes ham selv at æde bedstemoren, og han er snedig nok til at fange rødhætte. Jægeren vil dog ikke have, at ulven æder mennesker, så han er ulvens modstander. Det er stadig ikke ulven, som modtager objektet, men rødhætte, bedstemoren og jægeren, hvor jægeren giver objektet.

De her to analyser giver helt forskellige indtryk af historien. Sympatiserer vi med den lille pige, som er bange for ulven, eller sympatiserer vi for det stakkels dyr, som bare gerne vil leve og bliver brutalt myrdet?

Hvordan ved jeg, om min analyse er rigtig?

Det er fint nok, at man kan lave mange forskellige analyser til samme fortælling, men hvordan ved man, hvilken der er rigtig? Det er et af de mest stillede spørgsmål, når man analyserer en tekst. Hvad hvis jeg lige har skrevet en hel analyse, og det så er forkert? Måske har din lærer sagt, at der ikke findes forkerte svar i en analyse, men hvordan kan det så være, man alligevel kan lave ‘gode’ analyser og ‘dårlige’ analyser?

Kort sagt har din lærer ret. Man kan skrive, hvad som helst i sin analyse, og den vil teknisk set ikke være forkert. Det, der imidlertid adskiller en god analyse fra en dårlig, er argumentationen. Du kan sagtens læse ‘Peter Pan’ og sige, at Peter Pan er en helt – men det vigtige er at fortælle, hvorfor han er helten. På den ene side redder Peter Pan en masse efterladte børn, men på den anden side kan man også sige, han kidnapper dem. Vil du argumentere for, at han er helten eller skurken? Subjekt eller modstander?

Dansk

Se alle

Her er alt, du skal vide om udsagnsled og grundled
Udsagnsled og grundled er de to vigtigste led, du skal kende til, når ..
Sådan får du styr på genstandsled med sætningsanalyse
Hvad er et genstandsled, og hvordan finder man det? Lær om genstandsle..
Berettermodellen - en god handlingsmodel til din tekstanalyse
Berettermodellen bruges til at vise opbygningen af spænding i en tekst..
Synes eller syntes? Hvorfor skal du bruge hvad?
Det danske sprog kan godt være svært. Især når det gælder lyde og stav..
Få helt styr på kommareglerne med disse 6 huskeregler
Kommareglerne er for mange en svær nød at knække. Derfor har vi samlet..
Nutids-r | Den ultimative guide til at mestre det svære r
Det er ikke altid nemt at høre, men med få tips kan du nemt lære, hvor..
Lær forskellen på af og ad
Vi har lavet en guide, så du nemmere kan skelne mellem de to drilske o..
Novelleanalyse | Sådan analyserer du en novelle
Det kan være svært at gribe en novelleanalyse an - læs med her, hvorda..
GUIDE: Undgå typiske skrivefejl
Igennem dit skoleliv skal du udarbejde en masse skriftlige afleveringe..
Gode råd til at øge dit barns læselyst!
Børn læser mindre i dag. Bogen har fået hård konkurrence fra den digit..
Lix og læseniveau - hvad er det?
Vi har samlet en guide til lixtal samt en huskeregel, så I kan finde d..
Kvindernes Kampdag: Disse bøger sikrer kampgejsten
Det er Kvindernes Internationale Kampdag, og det hylder vi med en list..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.