
AIDA-modellen er en af de mest anerkendte og anvendte værktøjer inden for reklamering og markedsføring. Modellen er nemlig struktureret ud fra den måde, hvorpå virksomheder kan kommunikere deres produkt til markedet. Modellen tilbyder en struktureret tilgang til, hvordan du kan strukturere markedsføringskampagner, der effektivt kan tiltrække og engagere flest muligt kunder. Det vil sige, at denne model skal forstås som en kommunikationsmodel, hvor målet er at skabe en ønsket handling.
Hvad står AIDA for?
AIDA-modellen har fået sit navn ud fra de forskellige delmål, som ens markedsføringsstrategi går igennem for i sidste ende at opnå den ønskede handling.
- A: Attention (Opmærksomhed)
- o I: Interest (Interesse)
- o D: Desire (Ønske)
- A: Action (Handling)
Opsummeret er modellen struktureret ud fra de forskellige trin, som en kunde går igennem, når de skal købe et produkt eller en tjeneste. Trinnene bliver gennemgået og forklaret én for én i nedenstående:
Attention (Opmærksomhed)
Opmærksomhed er det første skridt i AIDA-modellen, og det handler om at fange målgruppens opmærksomhed. Opmærksomhed er nemlig det, der gør, at ens produkt/budskab/ide bliver lagt mærke til af potentielle kunder. Det er derfor vigtigt at skabe noget kreativt og iøjnefaldende.
Interest (Interesse)
Når du har fanget kundernes opmærksomhed, så er det vigtigt, at du vækker en interesse hos dem. Denne interesse skal du også sørge for at opretholde. Derfor handler andet trin i AIDA-modellen om at levere relevante og engagerende informationer, som taler ind i målgruppens behov og ønsker. Interessen kan blandt andet blive vækket ved at inkludere detaljer om dit produkt/budskab/ides fordele eller andet værdifuldt fakta, som kan skabe en forbindelse mellem kunde og brand.
Desire (Ønske)
Interesse er et vigtigt skridt i at få din målgruppe til at omdanne denne interesse til et ønske. Derfor skal du i tredje trin i AIDA-modellen kunne overbevise målgruppen om, at dit produkt/budskab/ide er den bedste på markedet og kan løse målgruppens behov eller problemer. Du kan for eksempel opnå skærpet interesse ved at fremhæve dit produkt/budskab/ides værdi og kvalitet eller skabe en følelsesmæssig forbindelse til det. På den måde kan du vække følelser hos målgruppen om, at de må eje det.
Action (Handling)
Det fjerde og sidste trin i AIDA-modellen handler om at kunne motivere målgruppen til at tage handling. Det vil sige, at de enten køber produktet, tilmelder sig en tjeneste, kontakter virksomheden eller lignende handlinger. Derfor er det vigtigt, at målgruppen ved, hvordan de kan handle, og det kan for eksempel være en ”Køb Nu”-knap, ”Tilmeld dig nu”-knap eller lignende. Sådanne knapper opfordrer nemlig til konkret handling.
Hvad er formålet med og betydningen af AIDA-modellen?
AIDA-modellen har stor betydning for at forstå din målgruppes præferencer, og er derfor et vigtigt virkemiddel til at sætte de rigtige mål for at tiltrække flere kunder. Modellen kan nemlig give en opmærksomhed for målgruppens interesser. Denne viden er central for at skabe effektive markedsføringskampagner, der tilstrækkeligt fanger målgruppens opmærksomhed og skaber en interesse, der fører til, at de køber produktet.
Hvornår bruges AIDA-modellen?
AIDA-modellen kan også sammenlignes med en god historiefortælling, der fanger opmærksomheden til sådan grad, at man vil blive ved med at lytte til den. Den er derfor central i de forskellige markedsføringsfaser og i salg, da den kan bruges til at strukturere og optimere kommunikationen til målgruppen.
Du kan selv bruge AIDA-modellen i følgende situationer:
- Udvikling af markedsføringskampagner:
- Markedsføringskampagner handler om at bruge forskellige markedsføringskanaler og taktikker til blandt andet at øge bevidstheden om en virksomheds brand. Her anvendes AIDA-modellen til at skabe mere målrettede markedsføringsstrategier.
- Reklame
- AIDA-modellen kan bruges til at skabe budskaber, der tiltrækker opmærksomhed, vækker interesse med videre og er derfor et vigtigt redskab til at udforme reklamer, der giver kunder lyst til at købe det, du forsøger at sælge - Kunderekruttering
- AIDA-modellen er også et lærerigt værktøj. Den kan hjælpe dig med at analysere kunders interesse og engagement. Dermed kan du bruge modellen til at lære, hvordan du kan kommunikere så effektivt som muligt, hvor kunderne får lyst til at engagere sig og motiveres til at handle.
AIDA-modellen bliver i skoleopgaver oftest præsenteret som et vurderingsværktøj. Her vil man ofte blive bedt om at se en reklamefilm eller et reklamebillede og vurdere, hvordan reklamen bevæger sig gennem de fire trin i modellen. Her kan hovedopgaven for eksempel være at skulle vurdere, hvem hovedmålgruppen er, og hvordan reklamen forsøger at fange deres opmærksomhed.