1) Leg med QR-koder
En QR-kode er en særlig form for stregkode, hvori man kan gemme en tekst, et billede eller lignende. Her kan man skrive en opgave ved at vælge ”tekst”, og når man så scanner koden, popper den op på telefonen. Ved at arbejde med lektielæsningen på denne måde er det ikke bare et stykke papir med en liste opgaver, som dit barn måske er vant til fra skolen. Det er en mere aktiv måde at arbejde med stoffet på, hvor dit barn får mulighed for at involvere sig mere i opgaverne. QR-koderne kan laves gratis her, og de kan scannes vha. en app – søg efter ”QR-kode scanner” i App Store eller Play Butik, så kommer der et væld af apps frem.
Hvis dit barn skal lære om bøjninger af udsagnsord i dansk, kan man lave en masse QR-koder med udsagnsord i navneform (fx at spise), som man gemmer rundt i huset. Dit barn kan nu gå på opdagelse i huset, og når en kode er fundet og scannet, dukker opgaven op på telefonen. Herefter skal udsagnsordet bruges i en sætning og bøjes korrekt (fx i går spiste jeg en chokoladekiks). Legen kan tilpasses efter dit barns klassetrin og niveau, så elever i indskolingen skal bøje udsagnsordene i nutid og datid, hvor de ældre elever også bøjer i de mere komplekse tider som førnutid og førdatid.
2) Hop ord og stavelser med hinkeleg
Hvis dit barn lærer bedst ved at bruge hele kroppen, er en hinkeleg altid et hit. Legen foregår på den måde, at I skriver en række ord op med kridt, som efterfølgende skal hinkes. Det kan være et ord som ”skolebus”, hvor dit barn hopper på hvert enkelt bogstav, samtidig med at bogstaverne bliver sagt højt. Når I har stavet ordet igennem, kan I opdele ”skolebus” i stavelser, så barnet hopper for hver stavelse og siger ”sko-le-bus”.
3) Træn stavning med post its og stafet
En stafet er en god måde at kombinere faglighed og bevægelse, og mange børn elsker især konkurrenceelementet i legen. I denne leg er dit barns hukommelse og stavning omdrejningspunktet, og alt, I skal bruge, er et stykke papir, nogle post its og en blyant. Du starter med at hænge 8 post its op rundt i hjemmet med et ord på hver, og midt i huset lægger du et stykke papir og en blyant til dit barn. Opgaven er nu, at dit barn skal løbe rundt i huset, finde en post it, læse ordet og løbe tilbage til stationen og skrive det ned på papiret. Dit barn må løbe tilbage til ordet, så mange gange han/hun vil, for at tjekke stavningen. Det fortsætter I med, indtil alle ord er fundet, skrevet ned og tjekket igennem for korrekt stavning. Stafetter er meget alsidige, hvilket gør, at de kan bruges til nærmest alle fag og emner. Legen kan fx bruges til at træne ordklasser, bøjning og kommatering – det er kun fantasien, der sætter grænser.
Fordi alle børn lærer forskelligt, er det en god idé at prøve nye og spændende øvelser af, så du kan finde ud af, hvad der fungerer for dit barn, og hvad der ikke gør. I kan lade jer inspirere af de tre øvelser her, og ellers opdaterer vi løbende vores blogunivers med nye og lærerige indlæg, som du kan gå på opdagelse i.
God fornøjelse!