Sådan får du bugt med eksamensnervøsiteten

Shutterstock 499599271 1

Kender du det, at bare tanken om en eksamen kan give dig sved på panden? Så er du nok en af dem, der i disse uger bliver ramt af eksamensnervøsitet. 

Nogle af de typiske tegn på nervøsitet er koldsved, sommerfugle i maven, rastløshed, kvalme, tankemylder, og du kan sikkert tilføje endnu flere symptomer. Måske synes du, at det er åndssvagt eller dumt, at du er nervøs for at skulle til eksamen, men det er det ikke. Tværtimod er det faktisk meget normalt, at du bliver nervøs for at skulle præstere foran andre mennesker. Når man bliver nervøs, forøges kroppens adrenalin, så man bedre kan præstere. Nervøsitet er altså sundt og godt og er kroppens måde at ”gøre sig klar”. 

Så nu, hvor vi har slået fast, at nervøsitet er sundt og godt, kommer her nogle råd til, hvordan du kan styre din nervøsitet, så du kan bruge den konstruktivt: 

1. Skru forventningerne ned
Hvis man går rundt og fortæller sig selv (eller andre), at man kun er tilfreds med at få 12, bliver det ikke ligefrem mere behageligt at skulle til eksamen. Man lægger et unødigt pres på sine skuldre, og man risikerer at blive skuffet. Prøv i stedet at indgå en aftale med dig selv om at gøre dit bedste. Så må det gå, som det går; at gå til eksamen er en sejr i sig selv!  

2. Lav dit hjemmearbejde
Min lærer sagde altid, at ”eksamenen er den forberedte elevs fest” – og han har fat i noget. For hvis man er godt forberedt og har styr sit på stof, er der ikke lang vej til at få en god eksamensoplevelse og en god karakter. 

3. Accepter din nervøsitet
Mærker du på eksamensdagen – eller måske endda nogle dage før – at du er nervøs, så accepter det. Sig til dig selv, at det er helt okay at være nervøs, og prøv at tænke på det som noget godt og positivt, som vi fastlagde før. 

4. Træk vejret
Næsten alle glemmer at trække vejret ordentligt, når de bliver nervøse – og vejrtræningen er faktisk det allervigtigste, for den giver ilt til hjernen! Sørg derfor at trække vejret dybt ned i maven, både før og under din eksamen. Prøv f.eks. at trække vejret ind, mens du tæller til 5 indvendigt, og pust så ud på 5. Du vil forhåbentlig mærke, at din vejrtrækning bliver roligere, og at du ikke er ligeså nervøs. 

5. Mind dig selv om, at det ”bare” er en eksamen
Selvfølgelig er en eksamen vigtig i forhold til dit karaktergennemsnit og dine videre muligheder på kort sigt, men en eksamen er altså også ”bare” en måde for din lærer, en censor og dig selv at teste, hvor godt du er inde i stoffet og faget. Hvis det ender med at gå skidt, er du jo alligevel færdig med det fag for nu, og hvis det ender med at gå godt, er det jo bare skønt! Uanset hvad er det bare en eksamen. 

6. Husk at være glad og fejre det, når det er overstået
Man kan altid finde på en undskyldning for at fejre noget – så hvorfor ikke lade din eksamen være en anledning? Lav evt. en aftale med en god ven eller en forælder om, at I skal hygge jer efter din eksamen – om det er en cafétur, en biograftur eller noget helt tredje er helt op til jer. Så har du nemlig en god oplevelse at se frem til; er din eksamen gået godt, bliver det kun bedre at fejre, og er det ikke gået helt som forventet, kan du glemme det over en kop kaffe eller et stykke kage med en person, du holder af. Det er win-win med sådan en aftale, og man har altid lov til at vælge at være glad – om ikke andet så for, at det er overstået. 

Held og lykke derude!

Kom i gang her

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

98,6 % vil anbefale MentorDanmark til andre
Langt de fleste giver MentorDanmark 4 eller 5 stjerner
Over 20.000 familier har allerede valgt MentorDanmarks eksamens- og lektiehjælp

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Danmarks eneste landsdækkende lektiehjælp

MentorDanmark er Danmarks største og eneste landsdækkende lektiehjælp. De seneste år har vores 3.000 mentorer gjort en forskel hos 20.000 familier. Vi dækker alle større danske byer og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider:

Mandag-torsdag

8:00-21:00

Fredag

8:00-16:00

Lørdag

11:00-16:00

Søndag

11:00-20:00

MentorDanmark støtter