Det skal du vide om NV eksamen

Min puls stiger, og jeg kan mærke mit hjerte banke mod mit bryst. Mine håndflader er svedige, og små sveddråber løber ned af min pande. Jeg er nervøs. ’Hvad nu hvis…? ’, tænker jeg. Jeg kigger ned på min computer. Jeg er forberedt, og jeg har styr på mine ting. Jeg tager en dyb indånding, som går hele vejen ned i maven. Jeg er klar. Det er gerne den følelse, du skal sidde med: nervøs, men velforberedt. 

For det er virkelig essentielt, at du er forberedt, da en meget central del af NV-eksamen er at vinkle din opgave. I NV er emnet givet på forhånd, og du er selv ansvarlig for at vinkle opgaven og inddrage det stof, du finder relevant. Men din lærer står selvfølgelig klar til at hjælpe dig, hvis du sidder inde med spørgsmål.

Formalia
Den mundtlige eksamen i NV er i alt 20 minutter inkl. votering. Eksamenen foregår sådan, at du starter med at præsentere en udvalgt del af din portfolio i 4-5 minutter, hvorefter fremlæggens følges op af en ca. 10 minutter lang samtale. Her spørger dine lærere ind til din fremlæggelse og de øvrige emner, I har arbejdet med i jeres NV-forløb. Til eksamenen skal du altså både have styr på din præsentation og resten af jeres pensum, da dine lærere kan spørge ind til alt det, I har arbejdet med i timerne.

I din portfolio samler du alt det stof, som I har arbejdet med igennem hele jeres NV-forløb, og til fremlæggelsen skal du altså udvælge en del af jeres gennemgåede stof, som du vil præsentere for dine lærere.

Fremlæggelsen
Til fremlæggelsen skal du udvælge dele af din portfolio, men hvordan gør man lige det? Der er ikke nogen klar skabelon til, hvordan man gør det 'rigtigt', men for at få en god oplevelse med at gå til eksamen i gymnasiet, er det en god idé at vælge et emne, du føler dig stærk i. Start ud med at kigge jeres forløbsbeskrivelser og materialer igennem og få et overblik over, hvilke emner der kunne være interessant at fremlægge om.

Når du har valgt dit emne, skal du lave en disposition for, hvad din fremlæggelse skal indeholde. Her er det smart at starte med det overordnede teori og så langsomt dykke ned i mere specifik teori, som ender ud med de relevante forsøg inden for dit emne. Der skal som hovedregel indgå to øvelser, en graf fra en af øvelserne samt overvejelser omkring teori, metodevalg, udførelse, datatyper, efterbehandling og konklusion. Det er vigtigt, at du berører de overvejelser, da det ellers vil trække ned, og dine lærere vil helt sikkert spørge ind til det i den efterfølgende samtale.

Tip: Lav en disposition på papir med key-words til din fremlæggelse. Ved at lave din disposition på papir i stedet for på computeren virker du mere selvstændig og fri, hvilket vil trække op i den endelige vurdering.

Dagene op til eksamen
Dagene inden eksamen skal fremlæggelsen øves igennem mange gange. Jo flere gange, jo mere sikkerhed. Brug et stopur, så du er helt sikker på, at fremlæggelsen tager de 4-5 minutter, den skal. Den må nemlig ikke vare længere end det, da du kan risikere at blive afbrudt, hvis du går over tid. Det kan også være en god idé at få en forældre, søskende eller ven til at høre fremlæggelsen, så de kan komme med feedback på, hvad der er godt, og hvad der kan forbedres.

Dagen inden eksamen og på selve dagen er det supervigtigt, at du får sovet og spist som normalt, men også at du prøver at få lidt ro på i forhold til eksamen. Det vigtigste er, at du gør dit bedste, og at du stoler på, at du har gjort dit forarbejde ordentligt - husk det er helt normalt at være nervøs!

Under eksamen
Inde til eksamen er det vigtigt, at du på bedste vis prøver at udstråle overskud og overblik ved at komme ind og tage styringen. Det vil nemlig trække op, når lærerne skal votere. Når du fremlægger, skal du tage tydeligt og langsomt, og hellere lidt for langsomt end lidt for hurtigt. Du skal helst ikke kigge for meget ned i dine papirer, og det er meget vigtigt, at du ikke læser op.

Tip: Hvis der kommer et svært spørgsmål, så tag en dyb indånding og svar så godt som muligt. Og husk på, at et svært spørgsmål ofte betyder, at fremlæggelsen var rigtig god!


Jeg håber, at dette hjælper dig. Held og lykke med eksamenen!

Anna, mentor
Anna underviser til daglig i engelsk og matematik. Hun forsøger at styrke elverne fagligt ved at styrke elevernes egen problemløsningsevne gennem alternative forklaringer samt forstærke elevens tro på sig selv.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.