7 uundværlige eksamenstips

1. Skab overblik
Det er vigtigt, at du planlægger din læseferie og strukturerer din tid. Start med at få et overblik over pensum og de dage, du har til rådighed. Fordel dernæst dagene ud på fagene i det du tager højde for dine faglige forudsætninger og mål. Med andre ord vil det være hensigtsmæssigt for dig at bruge mere tid på nogen fag end andre. Lav en helt konkret plan for hver dag og korriger den løbende, hvis det er nødvendigt. 

2. Work hard, but smart
Sørg for, at du har de rette betingelser for din læring. Det er vigtigt, at din hjerne er frisk og klar til at lære - og det er kun dig, der kan sørge for det. Sæt dig med stoffet, der hvor du befinder dig bedst: i stærkt lys ved vinduet, i hjørnet i sækkestolen, ved skrivebordet på værelset eller ved spisebordet i køkkenet. Forhold dig aktivt til stoffet, mens du læser: tal højt, stil spørgsmål til teksten, tegn illustrationer, bevæg dig, skriv noter etc. Gå efter det, der virker bedst for dig. Hold mange små pauser på et par minutter undervejs, hvor du strækker dig eller bevæger dig. Det styrker koncentration og indlæring.

3. Hold læsetid og fritid skarpt adskilt
Drop mobil, mails, Facebook etc. i arbejdstiden. Gå helt bevidst efter det, som virkelig gør dig glad, når du holder fri. Det vil give dig ny energi til at vende tilbage til stoffet. 

4. Sov godt
Søvn i læseferien er vigtig. Gerne 7-9 timer. Under søvnen bearbejdes dagens input, herunder din læsning, og hjernen lader op til næste dag. Lykkes det ikke at sove, kan du med fordel tage en power nap på 20 min midt på eftermiddagen. 

5. Spis godt og varieret
Maden leverer brændstof til hjernen, så sørg for at få næringsrige måltider. Hold igen med sukker, kaffe og alkohol, men drik endelig masser af vand. Har du brug for snacks undervejs, så vælg noget, der giver energi; nødder, gulerødder, frugt etc. 

6. Bevæg dig
Bevægelse er vigtig for trivsel og indlæring. Bevæg dig mindst 30 min. hver dag, gerne på en måde der gør dig glad. F.eks kan du gå eller cykle en tur. Få pulsen op to gange om ugen. For derved forbrænder du stresshormoner og skaber øget koncentration. Du vil også opleve, at du får nemmere ved at falde i søvn. 

7. Bed om hjælp
Hvis det hele vokser dig lidt over hovedet så bed om hjælp. Det er ikke tegn på svaghed men en god måde at tage sig selv alvorlig på. 

God læringslyst og eksamen.  

Mvh. Marianne Lykke, Cand. mag. i psykologi

Marianne Lykke 1

Marianne Lykke, cand. mag. i psykologi og psykoterapeut.
Marianne er eksamensekspert og ved hvordan, man kan bekæmpe eksamensangsten og vende den til en positiv drivkraft i eksamensperioden.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.