5 gode råd jeg ville ønske, jeg selv havde taget alvorligt

Shutterstock 457271650 1024x682

Eksamen er noget mange frygter eller er nervøse for, hvilket ikke er så underligt, når man tænker på, hvordan der snakkes om karakterer. Gode råd er der masser af derude, men nogle gange kan man blive helt fortvivlet over alle de ting, man synes at skulle gøre helt rigtigt for at have en chance. 

I dette blogindlæg har jeg valgt at lægge fokus på de overordnede rammer, ikke de konkrete indlæringsmetoder. Der findes mange andre gode indlæg på bloggen om mere konkrete metoder ang. f.eks. notetagning, stresshåndtering og studievaner. Derfor har jeg forsøgt at hjælpe dig med at lægge et fundament, du selv kan bygge ovenpå. Begå ikke de samme fejl, jeg selv gjorde, men følge disse universelle råd, alle kan få glæde af. 

Her er 5 råd jeg selv fik, som jeg ville ønske, jeg havde taget mere alvorligt: 

1. Hold rytmen i din læseferie
Kroppen elsker rutiner. Sørg for, at døgnrytmen forbliver i balance, og at du har det samme eller et højere niveau af fysisk aktivitet i denne periode. F.eks. cyklede jeg selv 8 km i gymnasiet hver dag begge veje. Da jeg så fik læseferie brugte jeg det meste tid derhjemme og fik derfor ikke gang i kroppen på samme måde. Først da jeg begyndte at integrere løb og cykling i min nye dagligdag, kunne jeg koncentrere mig ordentligt om stoffet igen.

2. Det er aldrig for sent at begynde
Tro mig, du kan altid nå at lave noget i dag. Også selvom du er sovet over dig, brugte et par timer på facebook, så en række kattevideoer og nu er sulten. Du kan stadig nå at komme i gang og få lavet noget produktivt eksamensforberedelse i dag. Bedre sent end aldrig er en cliché, fordi den er sand.

3. Kend dig selv
Vi er alle unikke og det må du ikke glemme. Det kan være super fedt at få en masse gode råd til, hvordan du lærer alt muligt. Sandheden er bare, at langtfra alle disse råd vil virke for dig. Så brug lidt tid på at udforske din egen læringsstil. Gør ikke som alle andre, bare fordi de siger det virker for dem. Find ud af, hvad der virker for dig og hold dig til det. Det handler også om at være realistisk. Du ved bedst selv, hvad du kan, og det må du tage højde for. 

4. En ting ad gangen
Nej, du kan ikke multitaske. Sørg for, at du kun har fokus på én ting af gangen. Læseferien er heller ikke en periode, der egner sig til at eksperimentere alt for meget. Ligesom med det første råd, handler det om at holde sig til de vante rutiner og de metoder, man kender. Hvis du vil introducere nye metoder i din studieteknik, så tag dem én ad gangen. Du gør dig selv en kæmpe tjeneste ved at fokusere i stedet for at multitaske. 

5. Læs bekendtgørelsen
På linket her 
kan du læse den officielle bekendtgørelse om, hvad du skal kunne i de forskellige fag. Det har været en kæmpe hjælp for mig at se det sort på hvidt. Her er der ikke noget at tage fejl af, og du har det hele samlet ét sted. Du gør virkelig dig selv en tjeneste ved at læse det. Men husk nu, ét fag ad gangen.

Nikoline Andersen

Nikoline, mentor
Nikoline studerer bæredygtig design (civilingeniør) og hendes kendetegn som mentor er, at hun elsker at bruge quizzer i sin undervisning, samt andre elementer af leg. Selv er hun meget visuel og taktil, hvilket hendes undervisning også ofte afspejler.

Kom i gang her

3 gode grunde til at vælge MentorDanmark

98,6 % vil anbefale MentorDanmark til andre
Langt de fleste giver MentorDanmark 4 eller 5 stjerner
Over 20.000 familier har allerede valgt MentorDanmarks eksamens- og lektiehjælp

Skal vi også hjælpe dig?


Vi kontakter dig inden for 24 timer - helt uforpligtende

Bemærk: Vi gemmer kun dine oplysninger, såfremt du oprettes som kunde.

Nordens største
udbyder af lektiehjælp

Vi er nordens foretrukne lektiehjælpsvirksomhed og med god grund. Vores mentorer brænder for at skabe lyst til læring og har de seneste år gjort en forskel for mere end 25.000 familier. Vi er landsdækkende og har helt sikkert også en mentor til jeres barn.

Map

Åbningstider i Juli:

Mandag-fredag

8:00-16:00

Lørdag

Lukket

Søndag

Lukket

MentorDanmark støtter