Lad os tage en hel almindelig fridag i ferien
Hele familien gør sig klar til at tage på tur og hopper ind i bilen. Der er ikke gået mere end to minutter, før det første spørgsmål kommer fra bagsædet: ”Hvornår er vi der?” og få sekunder efter ”Jeg keder mig”. Og det er så her, du har din chance til at gøre køreturen både sjov og lærerig: Du spotter græsmarken ved siden af vejen og starter legen: ”Jeg ser det ganske nøje, jeg ser det med mit lille øje, noget som begynder med g” (Det kan her være en god ide at lave g-lyden efterfølgende). Igennem denne leg får barnet mulighed for at træne bogstavslyde, samtidig med at legen kan starte en samtal op omkring de ting, som I kører forbi.
Det er også muligt at lave legen på engelsk. Dette kan gøres på flere forskellige måder. En let version vil her være, at du fx starter med ”I spy with my little eye something that is green”, og barnet må herefter gætte på dansk. Har dit barn haft engelsk i længere tid eller måske savner lidt udfordring i sproget, er det selvfølgelig også muligt at lege legen på samme måde, som der gøres på dansk – altså ud fra et bogstav, og hvor barnet gætter på engelsk.
I når så til skoven, hvilket er det helt rigtige sted at se, hvilke fugle I kan spotte, hvilke planter I kan pege ud, eller hvilke biller og insekter, som holder til netop her. Skulle I være så uheldige at finde lidt affald på jeres vej, er det den perfekte mulighed for at snakke om miljø og natur med jeres barn. Hvor vigtigt det er, at man ikke efterlader affald, og hvilke årsager der lægge til grunde for dette: at dyr måske tror, at det er mad, eller at plastik ikke bliver nedbrudt i naturen. I den sammenhæng er der masse at muligheder for at komme ind på hvilken føde, som dyr spiser, hvordan dyr finder mad, hvordan mennesker levede i stenalderen, eller hvordan planter og afføring bliver nedbrudt og genanvendt i økosystemet.
Så går turen hjemad, men ingen da skal I lige et smut forbi supermarked for at købe ind til aftensmaden. Her er der mulighed for at barnet kan øve sin læsning: Med en indkøbsliste i hånden skal barnet på jagt efter det skilt, som matcher ordet på listen. For de lidt ældre børn, kan indkøbslisten også laves på et fremmedsprog, fx engelsk.
Supermarkedet giver også en mulighed for at snakke om tal og penge. Fx hvilke bananer skal man vælge, når man på den ene side kan få 10 bananer til 15 kr eller 1 banan til 2 kroner? Hvilken en er så billigst? Og hvor mange 2.5 dl flødekartoner skal der egentlig til, for at vi har en liter? Og hvad bliver prisen så?
Oplevelser og opgaver for de lidt ældre
Jeg ved det, mine forældre ved det, og I ved det sikkert også: Man kan ikke få teenagere til at lave nogle former for lektier i løbet af en ferien. Men det er muligt at give de unge opgaver, som viser dem, hvordan faglig viden benyttes i hverdagen:
Lad os forstille os at I skal forberede en tur til Hamborg. Det er en længere køretur, som helt sikker kommer til at kræve nogle køresnacks. Du finder en opskrift på en lækker kage, boller eller snackbar, eller du får det unge menneske til at finde en spændende opskrift. Måske er opskriften endda på engelsk og pludselig skal man bruge sine sprogfærdigheder midt i køkken. Det kan også være opskriften passer til en form med en diameter på 28, men jeres form er altså 21 cm. Så skal der først kigges i formelbøgerne ift. udregning af en cirklens areal, herefter skal forholdet bestemmes, og til sidst skal mængden af ingredienserne tilpasses.
Så er køresnacken i hus, men så kommer næste spørgsmål: hvad skal I opleve i Hamborg? Giv jeres teenager mulighed for at bestemme, hvad I skal lave en af dagene. I kan evt. sætte et budget for dem, og på den måde træne dem i at være bevidste omkring pris. Det er også en god ide at opfordre dem til at søge information og viden, så de kan agere turguide for en dag. Det er en opgave, som øger ens evner til at finde information – både på dansk og fremmedsprog – huske historiske, matematiske og/eller kunstneriske fakta samt formidle viden til andre personer. Oven i alt dette har jeg også erfaret, at det er med til at øge interessen for det gamle slot, det farverige maleri eller den store plads, når man a) selv har fundet attraktionen, og b) når man pludselig har en stor viden om stedet, som man har mulighed for at fortælle og dele med andre.
Jeg håber, at overstående kan give lidt inspiration til aktiviteter i ferien. Men jeg tror, det er vigtigt som forældre, ikke at blive for meget ”lærer”, men i stedet se det som en mulighed for at vise, hvordan skole og virkelighed kan hænge sammen. Således at man agerer som ”livs- og erfaringsmentor” og på den måde giver ens barn forståelse for og motivation til de ting, som bliver undervist på skolebænken efter ferien.
Rigtig god ferie!