Købmandsbutik
Til denne fødselsdag vil fokus være på den matematiske del samt privatøkonomi. Det er aldrig for tidligt at lære, hvad ting koster, og dette kan gøres på en virkelig sjov måde til denne temafødselsdag. Det hele starter med invitationen, som skal indeholde en billet til at komme ind til fødselsdagen med samt nogle pengesedler eller dankort, som skal bruges til selve fødselsdagen. Pengesedlerne kan både laves i hånden eller på computeren, og her kan man selv vælge, hvorvidt beløbene skal være realistiske eller ej. Hvis man vælger dankort løsningen, skal børnene måske få udleveret et papir med dankortet, så de kan holde styr på, hvor mange penge der går ud og ind på kontoen.
Til selve fødselsdagen skal der opstilles madboder, drikkeboder osv., hvor man kan bruge sine penge. Derudover er der jo nødt til at være en bank, til når man løber tør for penge. Derudover kunne man overveje, om man skal opstille metoder for at tjene penge. Det kunne fx være løn for at stå i en bod eller belønning, hvis man genbruger ting – her er det kun fantasien, der sætter grænser. Hvis man i haven har trampolin, pool eller lign., kunne det også være noget, man skulle betale indgang for.
Til denne fødselsdag handler det om at give børnene en forståelse for at prioritere sine penge og gevinsten ved opsparing. Samtidig skal det selvfølgelig gøres på en måde, så det bliver sjovt for alle. Derfor er det vigtigt, at børnene har rigeligt med penge fra start af, og at de har mulighed for at få flere hen ad vejen, så de ikke blive begrænset i aktiviteterne.
Skattejagt, geografi-edition
Dette er en ny og anerledes måde at tænke skattejagt på. Der vil være et stort fokus på geografi samt et forsøg på at udvide børnenes syn og forståelse for Danmarks-, Europa- eller verdenskortet. Børnene skal først inddeles i hold med 2-4 personer pr. hold. Hvert hold skal repræsentere et land eller by alt efter, hvilket tema man vælger på forhånd. Hvis man vælger lande i Europa, kan man fx vælge lande som Danmark, Sverige, Tyskland, Spanien og Frankrig. Det er vigtigt, at børnene har en ide om, hvor landene er placeret, derfor kan man nemt justere sværhedsgraden efter, hvad I som forældre ved børnene kender til af lande samt placering.
Når børnene er inddelt i hold, skal de tegne flag, der repræsenterer landet, samt finde ud af, hvor landet ligger henne rent geografisk. Nu gælder det for alle hold om at placere landene på et fælles Europa-/verdenskort, så de får dannet sig et overblik. Der skal være lige så mange poster som hold, da én post indeholder spørgsmål eller lege fra de valgte lande. Posterne skal samtidig, så vidt muligt, placeres geografisk rigtigt. Dette kan gøres vertikalt, hvis man har et stort grundareal, men det kan også gøres horisontalt, hvis man har flere etager. Her kan den øverste etage være nord, mens den nederste er syd. Det hold, der matcher med det land, man kommer til, har ansvaret for at læse aktiviteten højt, så de andre forstår det.
Nedenfor viser jeg et eksempel på 5 aktiviteter, der passer til de lande, jeg valgte tidligere:
- Danmark: Quiz i de danske byer. Skriv 10 byer op på et papir, hvis børnene kan placere mindst 5 byer på Danmarkskortet, kan de gå videre til næste post.
- Sverige: Quiz i svenske ord. Find nogle svenske ord og se, om børnene sammen kan finde ud af, hvad de betyder. Dette låser op til næste post.
- Spanien: I Spanien er de blandt andet kendt for flamenco dans. Koreografer en lille dans, og dans den foran forældre eller søskende, dette giver adgang til næste post.
- Tyskland: Find nogle kendte tyske personer og print et billede ud af dem. Det gælder nu om at gætte så mange som overhovedet muligt. Sæt et antal, som børnene mindst skal kende. Dette giver adgang til næste post.
- Frankrig: Eiffeltårn konkurrencen. Ud af spisepinde, sugerør, spaghetti eller lign. skal børnene bygge et Eiffeltårn - eller deres fortolkning af et Eiffeltårn. Når dette er gjort, skal der gives en ledetråd om, hvor skatten gemmer sig henne. Det kunne fx være et helt sjette land, som børnene skal finde placeringen af.
Trafikskole - cykeldag
Denne fødselsdag kræver, som udgangspunkt, at man bor et sted, hvor der ikke er så meget trafik. Formålet med denne fødselsdag er, at gøre børnene mere sikre i trafikken og at lære dem at færde sig i trafikken på en lidt sjovere måde. Denne fødselsdag henvender sig primært til de yngste folkeskolebørn, der måske ikke er begyndt at cykle i skole endnu.
Alle børn skal medbringe deres cykel eller løbehjul. Herefter gælder det først om at snakke om, hvad der er vigtigt at huske, når man er i trafikken. Hvilke regler gælder, og hvad skal man være opmærksom på?
Når reglerne er løbet i gennem, er det ud på cyklerne. Det er vigtigt, at i på forhånd har opstillet rammerne for, hvor børnene må/kan cykle, så alle er sikre på det. Lad evt børnene tegne ruten med kridt. Cykel først runden sammen og fortæl børnene, hvad de skal være opmærksomme på. Derefter kan børnene cykle den selv 2&2. Undervejs kan der fx være poster, hvor børnene kan få spørgsmål, eller der kan være opstillet forskellige skilte, som hentyder til, at de skal stoppe op eller lign. Til sidst på dagen skal børnene have diplomer og en form for præmie for den store indsats, de har gjort.
Jeg håber, du kan bruge disse idéer til noget, og at I får en skøn dag!