Du kender det måske.
Du har fået en skuffende karakter til terminsprøven i matematik, og du ved, at den ikke holder til eksamenen næste år. Du har hørt nogen snakke om, at man måske kan få noget privat lektiehjælp, som kan give en et fagligt løft – men kan jeg stadig være en klog og dygtig elev, selvom jeg får lidt hjælp? Og hvad hvis vennerne synes, man er en kæmpe nørd for at bruge sin fritid på at læse op til matematik?
Jeg kender det i hvert fald. De tanker der.
Jeg skulle selv op til fysikeksamen i niende klasse – og jeg var mildest talt på bar bund. Jeg nåede hurtigt frem til, at jeg skulle have noget hjælp hurtigt, hvis jeg skulle kunne få en nogenlunde karakter til sommer. Til at starte med fortalte jeg ikke mine venner om mentorforløbet. Men så en dag, efter at have terpet syre-base i flere timer, vendte jeg hemmeligholdelsen med min mentor, Simon, som godt kunne se problemet. Han sagde dog følgende til mig, som jeg aldrig nogensinde har glemt:
”Jeg tror slet ikke på, at nogen vil tænke på dig som hverken en stræber eller dum, fordi du får hjælp til læsningen af mig – tværtimod! Når du går ud af eksamenslokalet med en flot karakter, ville de ønske, at de havde gjort det samme som dig!”
Grunden til, jeg stadig husker ordlyden, skyldes, at Simon fik ganske ret i sin påstand – Jeg fik heldigvis en flot karakter til min eksamen, og modsat hvad jeg havde regnet med, syntes mine venner, at det var flot, at jeg havde haft mod på at gøre det og give den en ekstra skalle.
Så mit råd til dig, der overvejer at ringe til en mentor, er: Kast dig ud i det! Lad være med at tænk over, hvad dine venner mon synes om det. Jeg er sikker på, at enhver god ven vil forstå, at det kun er fornuftigt og modent, at du har erkendt, at du har en faglig udfordring, du skal have løst. For hvis vi ikke kan få den hjælp, vi har brug for, hvordan skal vi så nogensinde blive dygtigere? Alle starter et sted!
Mathias, mentor
Mathias har netop overstået en 3-årig engelsksproget HHX-uddannelse. Han arbejder til daglig på sit nu tidligere gymnasiums lektiecafe i dansk og engelsk samt som mentor hos MentorDanmark. Han er mentor, fordi han gerne vil hjælpe andre unge med at finde glæden ved at yde en ekstra faglig indsats.