Shaheer hjalp elev tilbage på sporet

Shaheer blev mentor, lige efter han var blevet færdig med 3. g, da han syntes, at det var en god måde at dyrke sin faglighed på. Nu læser han medicin, og mentor er han stadig.

Igennem sin tid som mentor har han gjort en forskel for sine elever med sin evne til at forstå, hvad den enkelte elev har behov for ikke kun fagligt men også personligt. Han fortæller:

"I mine forløb lægger jeg vægt på, at der er en god balance mellem faglighed og selvtillid. Når jeg opstarter et forløb, er mit mål nemlig ikke blot, at de skal kunne løse en opgave, men derimod at de tror på, at de kan løse opgaven. Med selvtilliden kommer nemlig gåpåmodet, og derefter kommer læringen."

Men hvordan opnår Shaheer så denne balance? Det afhænger fuldstændig af situationen.

"Jeg skræddersyr mine forløb til hver elev, så vi får den bedste oplevelse og det største udbytte. Her om en time skal jeg fx mødes med en af mine elever, som elsker at tegne, og derfor er næsten al vores undervisning baseret på kreativitet. Jeg får altså elevens interesser indarbejdet i forløbet, så han eller hun motiveres til læring."

I den forbindelse fortæller Shaheer også, at han har opdaget, at der er stor forskel på forløb med yngre og ældre elever.

"Jeg startede primært med at undervise ældre elever, men underviser nu mest folkeskoleelever. Det gik nemlig hurtigt op for mig, at det bliver sværere og sværere at ændre elevens selvopfattelse, jo ældre de er. Derfor foretrækker jeg egentlig at arbejde med yngre elever, så jeg kan være med til at bryde mønsteret, inden det måske er for sent. Tanken "Jeg er dum" er nemlig svær at fjerne, når den er fuldstændig indgroet i eleven efter mange års tvivl på sig selv."

Det er dog ikke umuligt at hjælpe ældre elever med at bryde ud af dårligt selvværd og endnu dårligere vaner. Det har Shaheer nemlig bevist op til flere gange. En af hans ældre elever gjorde også særligt indtryk på ham. Han fortæller:

"Jeg havde en elev igennem både 8. og 9. klasse. Han var mildest talt skoletræt. Han gad ikke skole, og der er ingen tvivl om, at han var på vej til at tage nogle valg, han ville fortryde senere hen. Det bundede nok meget i, at han så op til de forkerte typer, og at han havde mistet respekten for autoriteter og lysten til uddannelse generelt. Derfor gjorde jeg meget ud af at blive hans medspiller fremfor en autoritet, ved fx at bruge hans slangord i undervisningen og inkludere aktiviteter, han kunne lide. På den måde blev jeg også en anden type rollemodel for ham, end han var vant til. Efter vores forløb var han en helt ny dreng. Ja, han endte endda med at søge ind på gymnasiet. Han ville også gerne mødes en sidste gang efter forløbet og sige tak og give mig et kram. Det betød alverden for mig, og det er til den dag i dag en af de fedeste oplevelser, jeg har haft som mentor, fordi jeg virkelig følte, at jeg har gjort en forskel."

I dag går eleven i 2. g, og Shaheer fortæller, at de faktisk stadig holder kontakten.

Der er vist ingen tvivl om, hvorfor vi er så glade for, at Shaheer er med på holdet. Han er nemlig en stjerne uden lige, og han har en lyst og evne til at gøre en reel forskel.

Er der også en mentor gemt i maven på dig? Så kan du ansøge lige her.

ABR kommunikationsmedarbejder

Andrea, kommunikationsmedarbejder
Andrea er studentermedarbejder i marketingsafdelingen. Hun har fokus på at skabe relevant og givende læsestof til elever og forældre.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.