Hun har nemlig allerede gjort en kæmpe forskel for hele fire gymnasieelever! Karoline fortæller:
"Da jeg blev færdig på gymnasiet, tænkte jeg, at det ville være fedt ikke at glemme alt det, jeg havde lært, så det ikke ville blive en kamp at starte op igen. Og derfor gav det utroligt god mening at blive mentor. Siden jeg blev mentor, har jeg så haft 4 elever, der går i gymnasiet, så jeg holder i den grad stadig min viden ved lige, og det er jo helt vildt fedt. Derudover har jeg altid godt kunne lide at lære fra mig, og det at være mentor er en fed mulighed for at gøre det på en lidt anderledes måde. Når man er mentor, får man nemlig denne her en til en-relation, og det er derfor meget anderledes, end hvis man fx er vikar og underviser en masse elever på én gang. Det, synes jeg, er vildt fedt, da man lærer hinanden bedre at kende, og undervisningen kan derfor blive mere afslappet og personlig. På den måde kan vi også opbygge en god kemi, hvilket er vigtigt for mig, da eleven ikke skal føle, at vedkommende stadig sidder i skolen. Det kan jo være en stor mundfuld at gå i gymnasiet, så det er vigtigt, at det ikke føles som om, at de stadig sidder i skolen, men at undervisningen med mig i stedet bliver et friskt pust."
Men hvordan er det så at undervise nogen, der egentlig ikke er meget yngre end en selv? Karoline fortæller:
"Da jeg startede, var det selvfølgelig lidt nervepirrende, at de faktisk var lige så gamle som mig selv. Heldigvis kom dynamikken imellem os meget naturligt, da der var en gensidig respekt, idet begge parter jo gerne ville være der. Og så kunne jeg også mærke, at de havde en respekt for mig, da jeg jo vidste, hvad jeg snakkede om, da jeg lige havde været der selv."
Der gik da heller ikke længe, før Karoline fandt sig selv som mentor. Hun har nemlig fundet ud af, hvad der er allervigtigst for hende som mentor. Hun fortæller:
"Jeg lægger rigtig meget vægt på forklaring og forståelse. Det er vigtigt for mig, at de rent faktisk forstår, hvordan opgaverne løses, så de kan blive mere selvstændige. Derfor prøver jeg så vidt muligt at lade dem føre an, så det ikke kun er mig, der styrer det hele ligesom tavleundervisning, de er vant til fra timerne. Derudover er det også utroligt vigtigt for mig at opbygge deres selvtillid. Derfor gør jeg meget ud af at rose, så de får modet til at springe ud i nye emner og opgaver."
Der er ingen tvivl om, at Karoline har fat i den lange ende. Hendes elever har nemlig rykket sig rigtig meget og fundet ud af, at de sagtens kan. Særligt én oplevelse har gjort indtryk på Karoline. Hun fortæller:
"Da jeg startede et forløb op med en af mine elever, havde hun rigtig svært ved at gå til nye opgaver selvstændigt, og hun gav ofte bare op. Et par uger inde i vores forløb fortæller hun mig så, at hun har haft en test i skolen, hvor hun faktisk forstod alle opgaver! Det var godt nok gået lidt galt med at finde de rigtige formler, men hun havde faktisk forstået, hvad opgaven gik ud på, og det havde været en mega fed oplevelse for hende. Det var jo også rigtig dejligt for mig, at jeg faktisk kunne mærke, at jeg på så kort tid allerede havde hjulpet hende med at få nogle værktøjer og noget selvtillid, der kunne give hende nogle succesoplevelser."
Karoline har også opdaget, at hun kan give sine elever noget andet, end de får fra deres lærer i skolen. Hun fortæller:
"Det er jo ikke længe siden, at jeg selv gik i gymnasiet, så mine elever spørger tit ind til mine oplevelser og erfaringer. Jeg hjælper dem derfor tit med mere end bare det faglige, da vi snakker om eksamenerne, eksamensangst, fagene osv., og det, tror jeg, er en kæmpe støtte og hjælp for dem. Det er nemlig et indblik og en tryghed, de ikke ville kunne få på samme måde ellers."
Vi er så glade for at have Karoline med på holdet!
Er der også en mentor gemt i maven på dig? Så kan du ansøge lige her.