Amanda blev mentor i marts, da det på mange måder virkede som et naturligt valg for hende. Amanda fortæller:
"Jeg har altid elsket at gå i skole. Jeg har også altid syntes, at det var fedt at lære fra mig, og overvejer derfor også at blive lærer. Derfor virkede mentorgerningen også som et oplagt valg for mig, da jeg på den måde kan lave det, jeg elsker, samtidig med at jeg gør en kæmpe forskel for eleven."
Det blev også hurtigt tydeligt for Amanda, at mentorrollen var helt perfekt til hende. Hun nyder nemlig at følge sine elevers udvikling og være med, når frustrationer bliver til aha-oplevelser. Amanda fortæller:
"Det allerfedeste ved at være mentor er helt sikkert, at man får lov til at hjælpe nogen med at genfinde skoleglæden og troen på egen kunnen. Jeg har selv kæmpet med et par fag, så jeg ved, hvor frustrerende det kan være, når brikkerne bare ikke vil falde på plads. Derfor betyder det utroligt meget, at jeg kan hjælpe andre med at knække koden i mine yndlingsfag."
Mentorrollen er på den måde noget, der giver Amanda utroligt meget. Særligt én oplevelse har gjort indtryk på Amanda:
"En af mine mentees ringede mig op en måneds tid efter vores forløb og sagde: 'Amanda, jeg har lige været til en dansktest, og jeg fik 10, fordi jeg kunne huske dine kommaregler!' Så bliver man altså stolt, og man kan mærke, at man virkelig gør en forskel."
Amanda er dog klar over, at aha-oplevelserne ikke kommer af sig selv, men at det derimod kræver, at eleven får den rette støtte. Hun fortæller:
"Når jeg underviser, lægger jeg vægt på den dybe forståelse, hvilket jeg opnår ved at tilpasse undervisningen til elevens personlige læringsstil. På den måde kan jeg give eleven den helt rette støtte. Fx skabes den dybe forståelse for nogen igennem visuelle lege som vendespil, mens det for andre virker bedst, når vi gennemgår stoffet, mens vi kaster bold. Jeg skaber også den dybe forståelse ved at få eleven til at deltage så meget i undervisningen som muligt. Dette gør jeg fx ved altid at få eleven til at forklare stoffet med egne ord, så jeg på den måde sikrer, at eleven ikke blot lytter, men også forstår."
Forståelsen er dog ikke det eneste, Amanda lægger vægt på i sin undervisning. Hun fortæller:
"Det er også utroligt vigtigt for mig, at eleven har det sjovt imens. Timerne med mig skal aldrig blive en sur pligt, men derimod skal de nærmere være et frirum, hvor der er plads til fejl – og masser af succesoplevelser."
Der er vist ingen tvivl om, at Amanda gør en kæmpe forskel med hendes passion for læring og aha-oplevelser. Vi er så glade for at have et mentor-team, der brænder ligeså meget for at gøre en forskel, som vi gør!