"Når man har været ude som mentor én gang og set et menneske lykkes, så kan man ikke rigtig slippe det igen. Det er nemlig det allerfedeste at kunne se på helt tæt hold, at du har hjulpet et andet menneske med at opbygge selvtillid og opnå sin drøm."
Der er vist ingen tvivl om, at Kasper holder af sin mentorrolle. Men kærligheden for at hjælpe og lære fra sig går faktisk langt tilbage. Han fandt nemlig tidligt ud af, at han havde en forkærlighed for at hjælpe andre og lære fra sig. Han fortæller:
"Jeg hjalp tit mine kammerater i gymnasiet, og på den måde fandt jeg ud af, at jeg rigtig godt kunne lide at lære fra mig, og mine venner sagde også altid til mig, at de nemmere kunne forstå tingene, når jeg forklarede dem. Det var allerede dér, at jeg opdagede, hvor fedt det var at hjælpe nogen til at opnå aha-oplevelsen."
Kasper er faktisk heller ikke kun glad for at lære fra sig – han er også rigtig god til det. Han er nemlig ekspert i at formidle viden, så det rent faktisk er sjovt og giver mening. Det er også noget, han gør meget ud af i sin undervisning. Han fortæller:
"Mit mål med ethvert forløb er, at mentee lykkes. For når mentee lykkes, så lykkes jeg nemlig også. Det opnår jeg ved først og fremmest at sørge for, at vi har det godt. Undervisningen skal være noget, man ser frem til. Dernæst lægger jeg meget vægt på at finde den helt rigtige undervisningsform til den enkelte elev, så vi får nogle produktive – og sjove – timer. Til sidst er det vigtigt for mig, at mine elever opnår den dybe forståelse. Vi terper altså ikke bare stoffet, så de blot husker det til én enkelt eksamen og derefter glemmer det igen. Jeg arbejder i stedet på at give mine elever nogle redskaber med på vejen, så de ikke længere har behov for min hjælp."
Der er ingen tvivl om, at Kaspers tilgang til undervisning gør en forskel. Han har nemlig skabt mange succesoplevelser med sin boostende og sjove undervisningsstil, og det har givet ham mange rørende historier med i bagagen. Der er dog specielt én oplevelse, der har gjort ekstra indtryk på Kasper. Han fortæller:
"Jeg hjalp en dreng, der var ved at uddanne sig til tømrer. Han var kraftigt ordblind, hvilket gjorde det svært for ham at lave matematik og fysik. Jeg skulle derfor hjælpe ham med matematik og fysik, da han havde en prøve i juni, og hvis ikke han bestod den, så kunne han ikke få lov at fortsætte på sin tømreruddannelse. Da vi begyndte, forløbet stod han til at dumpe, og han endte så med at bestå – endda med et 12-tal! Karakteren var selvfølgelig fed og overvældende, men vigtigst var det, at han lykkedes! Han kunne fortsætte sin uddannelse og forfølge sin drøm, og det var den vildeste succesoplevelse."
Vi er så glade for at have dig med på holdet, og at du bliver ved med at hjælpe børn og unge med at lykkes, Kasper! Du er en stjerne!
Er der også en mentor gemt i maven på dig? Så kan du ansøge lige her.