"Det at være mentor giver mig så mange gode oplevelser og relationer. Man lærer jo sine elever rigtig godt at kende i løbet af forløbene, og når man så ser dem lykkes, så er det bare den fedeste følelse i verden. Derudover følger man også deres personlige udvikling og ser deres selvtillid blomstre, og det er nok noget af det mest berigende og livsbekræftende, man kan være vidne til."
Der er ingen tvivl om, at begejstringen for forløbene er gengældt. Annas mentees og deres familier er nemlig helt vilde med hende – og det betyder utroligt meget for Anna. Hun fortæller:
"For mig er det alpha omega, at mine elever er trygge ved mig og hygger sig i vores timer sammen. Børn lærer nemlig kun, når de er trygge, så jeg går meget op i at skabe et læringsmiljø, hvor de kan udfolde sig mest muligt. Derfor sætter jeg ikke for høje krav i starten af et forløb og gør det altid klart, at det er okay at fejle. I løbet af forløbet skruer jeg selvfølgelig op for forventningerne, men fordi at motivationen og den gode kemi er med, så oplever jeg faktisk, at de med tiden kun synes, at udfordringer er sjove. På den måde bliver det også tydeligt for eleven, at det ikke er almindelig undervisning – det er sjov undervisning!"
Og der er ingen tvivl om, at Annas undervisning ikke er til den almindelige side. Hun fortæller:
"Jeg går meget op i at aktivere alle læringsstile i undervisningen, så jeg virkelig kan få vist mine elever, at det er sjovt at lære! Vi skal ikke sidde ned i lang tid og kigge i bøger. Vi skal ud og tegne med kridt, kaste med bolde, lave vendespil og andet sjovt. På den måde kan jeg vise dem en anden side af læring og virkelig få boostet deres motivation, som de tit mangler."
Ved at gøre undervisningen sjov og motiverende har Anna hjulpet en lang række børn og unge med at knække koden, og det er netop dét, der motiverer Anna så meget. Særligt én har gjort særligt indtryk på hende:
"En af de vildeste udviklinger, jeg har set, var hos en dreng, jeg lærte at læse. Da jeg først mødte familien, havde de længe kæmpet med at knække læse-koden. De kunne bruge flere timer på at få ham til at læse ét ord – han ville bare ikke. Jeg indså hurtigt, at han bare havde brug for at få tingene vist på en ny og sjovere måde. Derfor gik jeg fx ud i haven med ham og læste om ting i urtehaven, for det var noget, der interesserede ham rigtig meget. Derefter gik det bare så stærkt, og inden længe kunne han læse uden problemer! Da vi sluttede forløbet, var familien så taknemmelige, og jeg fik masser af kram og gode ord med på vejen. Det var en utrolig rørende oplevelse, og det er lige præcis derfor, jeg elsker at være mentor!"
Der er vist ingen tvivl om, at Anna gør en kæmpe forskel! Kæmpe skulderklap til hende og alle hendes medmentorer! <3