Online undervisning_1
Pernille Petersen
Kommunikationsmedarbejder
Indholdsfortegnelse Mød en mentor 20. august 2019 Læsetid: 7 min.

Månedens solstrålehistorie: Den faglige selvtillid

Vi elsker solstrålehistorier – og derfor hylder vi en hver måned!

I sidste uge begyndte de fleste elever i skole igen efter sommerferien, og derfor hylder vi denne måned sommerboostet, der gav en skolestart fuld af motivation og faglig selvtillid.

Forskning viser, at den lange sommerferie giver en hel måneds tabt skolelærdom. Vi synes, at det er vigtigt at holde ferie og give hovedet noget ro, men det er ærgerligt at lade SÅ megen viden gå tabt. Derfor tilbyder vi i sommerferien et intensivt sommerboost, som med sjov og motiverende undervisning sikrer en skolestart fuld af gåpåmod og faglig selvtillid.

En, der har haft sådan et forløb, er Celine, der nu går i 8. klasse. Hun havde nogle udfordringer i engelsk og kæmpede med at føle sig mere sikker, når hun skulle tale engelsk. Celine blev matchet med mentor, Louise, som har udfordret Celine og givet undervisning, der har rykket Celine enormt meget på det intensive forløb, hun havde i sommerferien:

”Jeg havde meget svært ved at tale og skrive engelsk, og jeg kunne ikke så mange ord. Nu kan jeg sige mange flere ord og hele sætninger – det har jeg aldrig nogensinde kunnet.”

Celine fortæller, at hun og Louise øvede ord ved at sætte post-its på tingene derhjemme i huset. På den måde kunne Celine på en sjov og lærerig måde få et større ordforråd. Det er nemlig vigtigt for Louise at vise sine mentees, at det kan være sjovt at lære:

”Jeg går ind for leg og læring. Jeg vil gerne give eleven en fornemmelse af, at det kan være sjovt at lære. Derfor går jeg også meget op i, at eleven har det godt med det, vi laver. Udover det faglige, så spørger jeg også meget ind til eleven og sætter mig ind i elevens interesser.”

Celine og Louise lavede også spil, hvor de med udgangspunkt i Celines interesser havde en dialog på engelsk. For eksempel er Celine hesteinteresseret, og derfor talte de om heste på engelsk.

Udover den alternative undervisningsform skabte Louise også et trygt læringsrum for Celine. Celine fortæller:

”Når jeg er i skolen, tør jeg ikke sige så meget. Med Louise var jeg aldrig bange for at sige noget, for jeg vidste jo godt, at hun ville hjælpe mig. Jeg havde det meget bedre med at tale engelsk foran hende, for hun rettede mig på en god måde, og det gjorde mig tryg ved at tale engelsk.”

En-til-en-relationen er også noget, Louise fremhæver, og hun ser en stor styrke i eneundervisningen, der giver mulighed for at målrette undervisningen til den enkelte elevs faglige niveau og interesser.

For Celine har det ikke været noget problem at skulle have undervisning i sommerferien, for hun kan godt lide at gå i skole, og hun var meget motiveret for at lære engelsk:

”Min motivation var høj, for jeg ville bare så gerne blive bedre og lære det her fag.”

At det var sommerferie skulle dog alligevel kunne mærkes, og derfor byggede Louise undervisningen op efter, at de skulle have det hyggeligt og sjovt, samtidig med at Celine lærte. For eksempel brugte Louise naturen og det gode vejr i undervisningen:

”Vi udnyttede det gode vejr. Vi gik ture og brugte nærmiljøet. For eksempel talte vi engelsk om de personer, vi mødte på vores vej. Vi var også en tur i Føtex, hvor vi talte om varerne, og jeg stillede en masse spørgsmål på engelsk.”

Det intensive forløb har virkelig båret frugt, og Louise fortæller, at Celine har gennemgået en kæmpe udvikling:

”Celine har helt klart forbedret sit engelsk. Hendes ordforråd er blevet meget større, og så er hun blevet meget mere sikker på sig selv, og hun tør at tale engelsk nu.”

Et af Celines mål var at blive så sikker i at tale engelsk, at hun turde kaste sig ud i at tale engelsk på familiens sommerferie – om dette mål lykkedes, svarer Celine på her:

”Jeg tror jeg talte med omkring tre mennesker på ferien – og så har jeg også bestilt min mad selv!”

Stort skulderklap til Celine, der udfordrede sig selv og nu tør at kaste sig ud i at tale engelsk.

Celine er kun lige startet i skole igen efter sommerferien, så hun har endnu ikke nået at vise alt det nye, hun har lært, men en ting er sikkert – Celine kommer tilbage i skolen fyldt med faglig selvtillid og gåpåmod.

Rigtig god skolestart til alle!

Mød en mentor

Se alle

Mød en mentor: Anemone
Sig hej til Anemone!..
Årets mentor: Kathrinas spændende og lærerige rejse
Sidste år blev Kathrina kåret som 'Årets Mentor' til vores award show,..
Mød en mentor: Kasper
Kasper er endnu en af vores superdedikerede mentorer, der virkelig bræ..
Caroline vil have, at undervisning skal være en god oplevelse
Her kan du møde vores mentor Caroline!..
Amanda vil dele ud af sin skoleglæde
Amanda er en del af vores mentorkorps, som er fyldt med kompetente, un..
Anna brænder for den personlige udvikling
Anna har været mentor i tre år og er altså en af vores garvede mentore..
Lotte brænder for at skabe lyst til læring
Vi brænder for at skabe lyst til læring. Og det er vores mentor, Lotte..
Mød en mentor: Lucca: "Motivation og læring går hånd i hånd"
Lucca har været mentor i matematik og engelsk siden maj sidste år. ..
Mød en mentor: Erling lærer internationale børn dansk: "Der skal være plads til fejl"
Mød Erling!..
Mød en mentor: Shaheer hjalp elev tilbage på sporet
Shaheer blev mentor, lige efter han var blevet færdig med 3. g. ..
Mød en mentor: Karoline holder sin viden ved lige som mentor
Mød Karoline!..
lukke ikon

Har du spørgsmål?

Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svar på her, så skriv endelig til os på info@mentordanmark.dk
Vi vender tilbage hurtigst muligt.