Læringsekspert: Sådan bliver PISA-resultaterne bedre
Den internationale PISA-undersøgelse viser faglig tilbagegang i både læsning og matematik for danske skoleelever. Derfor er der mange som spidser ører, når Undervisningsministeren præsenterer de løsninger, der skal rette op på den negative udvikling. Særligt en af løsningerne vækker begejstring hos både læringsekspert Svend Erik Schmidt og stifteren af MentorDanmark, Nicklas Kany.
Når børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye fremhæver i pressemeddelelse fra Børne- og Undervisningsministeriet "Ny PISA-undersøgelse: Elever over hele verden er gået tilbage i læsning og matematik - også i Danmark", at de elever, som kæmper mest med dansk og matematik, skal kunne modtage undervisning i små hold nogle timer om ugen, nævner han et meget vigtigt element i regeringens folkeskoleudspil. Det mener Svend Erik Schmidt, mangeårig ekspert i læring og kommunikation.
Når ministeren taler om mere undervisning i mindre hold, er det sød musik i mine ører.
”Vi ved fra forskning (Hans Henrik Knoop, DPU), at børn lærer allermest, når der er god overensstemmelse imellem kravene til barnet, og det, barnet har lyst til i undervisningen. Denne overensstemmelse er lettere at skabe, når der undervises på mindre hold. Når børn undervises i mindre grupper, er der nogle oplagte fordele: For det første får underviseren mere tid til at støtte det enkelte barns læring, og for det andet kan undervisningen i højere grad tage udgangspunkt i børnenes interesser. Den allerstørste fordel ved, at undervisningen foregår i små hold, er imidlertid, at det enkelte barn i langt højere grad får mulighed for at lære på den måde, der virker allerbedst for barnet i respekt for fællesskabet. Så når ministeren taler om mere undervisning i mindre hold, er det sød musik i mine ører."
Svend Erik Schmidt har blandt andet været medudvikler af motivationspædagogik på erhvervsskolerne for Undervisningsministeriet og er forfatter til flere fagbøger herunder ”Den karismatiske underviser” og ”Nu kan de lære det”. Han peger desuden på, at det er vigtigt at have underviserne med på råd:
”Jeg er spændt på at se, hvordan de vil rulle det her ud i praksis. Det er vigtigt at lytte til forskningen, men det er lige så vigtigt at lytte til dem, som skal arbejde med det i dagligdagen, nemlig lærerne. De kender eleverne indgående, og en god relation mellem lærer og elev er helt afgørende for at lykkes, når vi taler mere individualiseret undervisning.”
En anden erfaren aktør på området for individuel undervisning er landets største lektiehjælpsvirksomhed, MentorDanmark, som i 10 år har undervist børn og unge i alt fra små hold, grupper og 1-til-1-undervisning. Stifter af MentorDanmark, Nicklas Kany, er begejstret for undervisningsministerens melding.
”Hvis læringsudbyttet virkelig skal rykke i folkeskolen, så er det her en rigtig god løsning. Vi ved fra vores undervisning, hvor effektivt det er at fokusere på den enkelte elevs behov. Hvis det fremover i højere grad bliver muligt at undervise i mindre hold i skolen, så klapper jeg i hænderne. Mindre hold gør det nemmere er at skabe stærke bånd, og når først det lykkes, så åbner det en motorvej til læring hos eleverne. Det skal være sjovt at blive klogere, og jo stærkere relationen er til din lærer, des nemmere er det at skabe unikke undervisningstimer, som gør, at eleverne får lyst til at komme igen og lære mere. Det handler om at fange og motivere eleven – og til det er individuel undervisning ekstremt effektivt.”
Gruppeundervisning kan noget helt særligt ifølge MentorDanmark
MentorDanmark har mange års erfaring med både 1-til-1-lektiehjælp og gruppeundervisning med op til 8 elever ad gangen. Den form for undervisning kan noget helt særligt sammenlignet med normal klasseundervisning, hvor der kan sidde mere end 30 elever samlet.
Det vil være en succesoplevelse for mange børn, fordi de føler sig mere trygge ved at spørge, undre sig og dele bekymringer.
"Gruppeundervisningen giver mulighed for en dybdegående forståelse af emner og mulighed for at stille spørgsmål uden bekymring for at forstyrre hele klassen. Det vil være en succesoplevelse for mange børn, fordi de føler sig mere trygge ved at spørge, undre sig og dele bekymringer. Det har de ofte ikke mod på i et større forum. Og så vil det selvfølgelig være langt mere tilfredsstillende for lærerne at kunne tilpasse undervisningsmaterialer og metoder til færre elever ad gangen” fremhæver Nicklas Kany.
Kontaktinformation for uddybende kommentarer og hjælp til cases
Kontakt MentorDanmark, hvis du har brug for lokale cases (mentorer og/eller elever), som kan fortælle mere om deres personlige erfaringer med læring og motivering i mindre grupper.
Nina Illum Nørregaard,
Kommunikations- og marketingansvarlig
MentorDanmark
Tlf.: +45 60138522
nno@mentordanmark.dk
https://mentordanmark.dk/
Om MentorDanmark
MentorDanmark – en del af Gyldendal – er Skandinaviens største lektiehjælpsvirksomhed. Vi har afholdt mere end 1 million undervisningstimer og hjulpet over 70.000 børn og unge siden 2013. Med et stærkt hold af mere end 5.000 erfarne mentorer, fordelt i Norden, er dit barn sikret det bedst mulige match og lektiehjælp af allerhøjeste kvalitet med fri adgang til materialer fra Gyldendal og Restudy.
Vi skaber lyst til læring! Alle børn og unge fortjener at føle skoleglæde - derfor gør vi det sjovt at lære. Vi tilbyder lektiehjælp og privatundervisning i alle fag i både folkeskolen og gymnasiet og skræddersyr ud fra den enkelte elevs behov, interesser og mål. Vi har et ønske om, at alle vores elever genfinder samme glæde og nysgerrighed ved læring, som de havde den allerførste skoledag.