3 sjove matematiklege

Sidder du og dit barn en eftermiddag og skal lave matematiklektierne sammen, men lektierne giver ikke rigtig mening? Har I hørt MatematikFessor forklare, hvordan gangereglerne virker en milliard gange uden at være kommet længere? Hvis det er tilfældet, er du og dit barn ikke alene. Ikke alle lærer bedst ved at terpe opgaver, uanset om de så laves på papir eller på skærmen. Nogle gange lærer man bedst, når man leger, så jeg har samlet tre fede matematiklege, der kan være med til at gøre matematikken sjovere.


1) 15 Gyldne
Det skal I bruge:
2 terninger og noget til at holde styr på jeres point med.

Deltagere: 2+.

Regler: Man skiftes til at slå med to terninger. Det gælder om at ramme 15 point præcis. Er der en spiller, der slår over 15, får vedkommende to point. Slår ingen over 15, får spilleren, der er længst fra de 15, et point. Spilleren med færrest point, når spillet slutter, vinder. Når en af spillerne får over 15, eller har terningerne været to gange rundt, har man spillet en runde. Man skiftes til at starte.

Eksempel: Spillerne skiftes til at slå med to terninger. Øjnene på terningerne lægges sammen, og når alle spillere har slået en gang, kigger den første spiller på sin værdi fra sidste spil og overvejer, om han/hun vil slå igen. Vil man gerne slå igen, gælder det om at ramme præcis det antal øjne, man mangler for at have 15 point. Hvis man ikke vil slå igen, gives turen videre. Næste spiller gør sig de samme overvejelser.

Pro tip: Jeg har selv spillet ”15 gyldne” i matematik, og jeg har brugt det til at lære fra mig. Et godt råd, som jeg har haft meget glæde af, er at skrive alle de forskellige slagmuligheder ned i en tabel med 12x12 felter. Markér alle de slag, der giver 15, så kan man finde sit første slag og se, hvor mange muligheder der er for at ramme enten over eller under 15 i andet slag.

2) Udvidet kasino
Der findes ikke noget så dødssygt som at repetere de samme regneregler igen og igen og igen. Og hvorfor er det der med hovedregning vigtigt, når man nu har en lommeregner? Svaret er: Så man kan vinde i udvidet kasino. Lige i starten virker det måske som et uoverskueligt spil (man skal både huske reglerne og regnearterne!), men når først reglerne er på plads, er der dømt kamp til stregen.

Det skal I bruge: 1 kortspil og noget til at holde styr på jeres point med.

Deltagere: 2.

Regler: Bland kortene og giv fire kort til hver spiller. Der lægges fire kort på bordet mellem jer med billedsiden opad. Resten af kortene lægges til side i en bunke. Det gælder nu om at samle flest point ind. Der gives point for flest kort, flest spar, for esserne. Man samler kort sammen ved enten at tage et af kortene på bordet med et kort fra sin hånd (kortene skal have samme værdi) eller ved at ”bygge” bunker med den rigtige værdi på bordet (f.eks. kan en 2’er lægges oven på et es for at få 3). Esserne kan både tælle som 1 og som 14.

Når man har fået godt styr på reglerne, kan spillet udvides med andre regnearter end plus. Så kan en 2’er lægges oven på et es for at få 12 (en dame), en 2’er kan lægges oven på en 3’er for at give 6, og en 2’er kan lægges oven på en 10’er og give 5.

Eksempel: Den første spiller kigger på sine kort: Har spiller 1 et kort på hånden, som også ligger på bordet (f.eks. en 2’er på hånden og en 2’er på bordet), tager spiller 1 begge kort og ligger dem i en pointstak. Turen går videre til spiller 2. Spiller 2 kigger nu på sine kort: Spiller 2 har en konge (svarer til 13) på hånden, der ligger en 10’er på bordet, og spiller 2 har også en 3’er på hånden. Spiller 2 kan nu bygge en konge ved at lægge 3’eren oven på 10’eren (kortene må først tages i næste runde). Turen går videre til spiller 1. Spiller 1 kigger igen på sine kort: Hun har en 7’er på hånden, og der ligger både en 5’er og en 2’er på bordet. Spiller 1 bygger nu en 5’er ved at lægge 2’eren og 7’eren oven på hinanden. Kortene lægges i spiller 1’s pointbunke. Turen går videre til spiller 2, som bruger turen på at tage den konge, han byggede i sidste tur med den konge, han har på hånden. Kortene lægges i spiller 2’s pointbunke. Turen går videre til spiller 1, der ikke kan tage noget på bordet. Hun lægger et kort ned og giver turen videre til spiller 2.


3) Regnekabale
Det skal I bruge: 1 kortspil.

Deltagere: 1.

Regler: I skal bruge et spil kort. Tag es, 2, 3 og 4 fra, inden I blander. Es, 2, 3 og 4 lægges op ved siden af hinanden, under dem er der fire ”åbne” bunker. På disse grundkort bygges der op, så es-bunken stiger med én hver gang (es, 2, 3 osv.), 2’er-bunken stiger med to osv. Når man når til et billedkort (f.eks. når 4-bunken har heddet 4, 8, dame, tæller man fire kort hen over billedkortet. Det næste kort i bunken bliver en 3’er (konge, es, to, tre). Vend et kort fra bunken, hvis det kan bruges, lægges det oven på grundkortet, hvis ikke lægges det i en af de fire åbne bunker. Man kan kun bruge det kort, der ligger øverst i den åbne bunke.

Pro tip: Lav en åben bunke, hvor I kun lægger kongerne. Hvis der først ligger en konge oven på en åben bunke, kan kortene nedenunder først bruges, når en af grundkortbunkerne er lukket af.

(Og når I er blevet rigtig gode til kabalen, kan I ændre grundkortene til f.eks. at være 5, 6, 7 og 8).


Og lige på falderebet…
… så håber jeg, at I får lige så meget glæde af matematiklegene, som jeg har haft. Flere af dem kan variere i sværhedsgraden, og før I får set jer om, så er dit barn blevet bedre end dig både til hovedregning og til at bruge regnereglerne på nye, kreative måder. Der er ikke noget som en leg og konkurrence til at hjælpe læring på vej.

Emma Bjørneboe

Emma, mentor
Emma brænder for at give sine elever en god oplevelse, når de skal lære svære fag som f.eks. matematik. Vha. leg og konkurrence opfordrer hun sine elever til at se bl.a. matematik som noget, der også kan være sjovt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Skriv dig op og få de nyeste blogindlæg på mail. I den første mail du får, kan du vælge de emner, som interesserer lige netop dig.